Gå til innhold

Kommunal jobb, ikke tilgang til vedlegg i webmail i Ubuntu

Anbefalte innlegg

Hei.

Installerte nylig Ubuntu på PCen som min samboer bruker.

Men til våres store skuffelse så oppdaget vi at når en skulle hente ned vedlegg fra web mailen så fikk vi følgende feilmelding

according to your organization's download policy the requested download is not allowed

For å vere sikkert på at det ikke var filtypen som var problemet lastet vi ned vedlegget på en Windows PC og overførte til Ubuntu PCen og fikk åpnet filen uten problem.

Ble litt paff at dette ligger inne som en begrensning og sendte dermed mail til kommunens IKT avdeling, fikk da følgende svar:

Hei.

Då er nok svaret at du får laste det ned på ein anna PC og overføre det til Ubuntu PCen J

Med venleg helsing

XXXXXXX XXX

Øygarden kommune

Noe som ikke var særlig oppmuntrene.

Veit det er regler som sikrer bruk av standarder som fungere på tvers av operativsystem på offentlige nettsider. Åpne standarder både i stat og kommune

Er det noe tilsvarende for slike tjenester jeg snakker om?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arg, hater folk som er så "løsningorienterte".

Men funker det på Windows med samme nettleser? I så fall, prøv å laste ned en user agent switcher og sett den til samme verdi som Windows-maskinen bruker.

Offentlig sektor :p

Har også en Windows VM hvis jeg mot formodning skulle trenge visse Windows-spesifikke programmer som ikke har Linux-ekvivalenter eller kjører ordentlig på Linux. Men den starter jeg bare opp ved behov.

Lenke til kommentar

Hva slags webmail-løsning er det? På jobben brukes Exchange, med Outlook Web Access. Og jeg har CentOS 7 installert på laptopen. Jeg har ikke støtt på slike problemer som du beskriver.

Er noe outlook web mail.

Problemer er nok at den en instilling som er påskrudd restrikterer hvilken nettlesere/operativsystem som kan hente ned vedlegg. 

Leste noe om det her http://blogs.technet.com/b/ben/archive/2013/03/26/issues-with-downloading-of-attachments-from-owa-on-mobile-devices.aspx

Men funker det på Windows med samme nettleser? I så fall, prøv å laste ned en user agent switcher og sett den til samme verdi som Windows-maskinen bruker.

Ja, brukte Chrome på windows PCen, og forsøkte både med Chrome og Mozilla på Ubuntu PCen.00

Offentlig sektor :p

Har også en Windows VM hvis jeg mot formodning skulle trenge visse Windows-spesifikke programmer som ikke har Linux-ekvivalenter eller kjører ordentlig på Linux. Men den starter jeg bare opp ved behov.

Klarer alltid og "trikse" det til jeg og. Men det burde ikke vere nødvendig å ty til slike løsninger.

Lenke til kommentar

Er noe outlook web mail.

Problemer er nok at den en instilling som er påskrudd restrikterer hvilken nettlesere/operativsystem som kan hente ned vedlegg. 

Leste noe om det her http://blogs.technet.com/b/ben/archive/2013/03/26/issues-with-downloading-of-attachments-from-owa-on-mobile-devices.aspx

Så, mest sannsynlig Exchange med OWA.

Da er det IT-teknikerne i kommunen som er problemet. Send dem den URLen og be de prøve igjen. Det er ikke OWA i seg selv som er problemet, vi har det tross alt på jobben. Men fordi det er mange av oss som har andre OS enn Windows, tar de som drifter løsningen hensyn til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...