Colourssss Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 (endret) Jeg hadde en jobb tidligere i år hvor det oppstod en liten konflikt. I sammenheng med det sa arbeidsgiver at jeg skulle bli flyttet til en annen avdeling i noen uker til ting roet seg for så å få komme tilbake. Etter jeg var blitt flyttet til nye avdelingen fikk jeg etterhvert oppsigelse på grunn av at det var overbemannelse på den nye avdelingen jeg ble plassert på. Hvilke rettigheter har jeg her? Han har jo brutt en muntlig avtale som vi hadde og jeg er nå uten jobb, har vært arbeidsledig i 2 mnd. Kan han holdes økonomisk ansvarlig for den tapte inntekten min som følge av brudd på avtalen? Burde jeg få jobben tilbake? Hvis det er noen detaljer som kan være greit å vite så bare spør så skal jeg svare etter beste evne. Håper noen kan hjelpe meg eller peke meg i riktig retning for å få hjelp. Takk på forhånd! Forøvrig kan jeg nevne at det blir gjort en del svart arbeid der hvor en som er uføretrygdet jobber svart. Endret 4. august 2015 av Colourssss Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 En avtale om midlertidig organisatorisk omdisponering er ikke i seg selv et vern mot oppsigelse i større grad enn arbeidsavtalen er det. Spørsmålet vil uansett være om oppsigelsen er saklig begrunnet i virksomhetens forhold. Overbemanning er i utgangspunktet et virksomhetsproblem, ikke et avdelingsproblem - arbeidstakere har ikke vunnet frem i domstolene ved å påberope seg at avdelingen de er tilsatt ved ikke er overbemannet så lenge arbeidsgiver kan vise at virksomheten som sådan har et behov for å redusere bemanningen. Arbeidsgiver må imidlertid kunne vise til at det er foretatt en forsvarlig saksbehandling og at kriteriene for utvelgelse er saklige. Her kan du ha et ben å stå på. Det er ikke årsakssammenheng mellom brudd på avtale om omdisponering og tap av lønn. Årsaken til at du har tapt lønn er at arbeidsavtalen din er sagt opp. Hvis du ønsker å forfølge dette må du forfølge det i form av å protestere på oppsigelsen. Fristen for å forfølge saken i domstolene er i utgangspunktet utløpt, denne fristen er på åtte uker fra oppsigelsen ble mottatt, jfr. arbeidsmiljøloven § 17-4 annet ledd jfr. § 17-3 annet ledd. Hvis arbeidsgiver ikke har fulgt § 15-4 første og annet ledd gjelder imidlertid ingen frist: (1) Oppsigelse skal1 skje skriftlig. (2) Oppsigelse fra arbeidsgivers side skal leveres til arbeidstaker personlig eller sendes i rekommandert brev til arbeidstakers oppgitte adresse. Oppsigelsen skal anses for å ha funnet sted når den er kommet fram til arbeidstaker. Oppsigelsen skal inneholde opplysninger om a) arbeidstakers rett til å kreve forhandling og reise søksmål, b) retten til å fortsette i stillingen etter bestemmelsene i §§ 17-3, 17-4 og 15-11, c) de frister som gjelder for å kreve forhandling, reise søksmål og for å fortsette i stillingen, og d) hvem som er arbeidsgiver og rett saksøkt i en eventuell tvist. Er oppsigelsen begrunnet i virksomhetens forhold, skal den også inneholde opplysninger om fortrinnsrett etter § 14-2. Fristen er seks måneder hvis du ikke vil kreve å få tilbake stillingen din men bare kreve erstatning. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå