Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ingen vet hva adressen min er..

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Anbefaler at du går inn på http://www.seeiendom.no og trykker på huset ditt. Då spretter det opp ei rute med informasjon om adresse samt kommune-, gårds- og bruksnummer.

Det er ikkje alle eigendommane som har eigne adresser. For kommuner som har innført vegadresser så er det anbefalt at alle eigendommane skal tildelast ei slik adresse, men det er ikkje eit absolutt krav. Mange kommuner har derfor eit system der eigendommar med innkjøyring frå ei vanlig gate har vegadresse, medan eigendommar som har innkjøyring frå fylkesveg, riksveg eller europaveg kun har gårds- og bruksnummer.

I mange mindre kommunar har dei ikkje vegadresser i det heile tatt, så då blir posten adressert slik:

Ola Nordmann

områdenavn

9999 Poststed

Det er verdt å merke seg at områdenavnet er vanlig å bruke, men eigentleg ikkje innanfor posten sine rettningslinjer for adressering. Men det er sjølvsagt til god hjelp for postmannen som skal kjøyre ut posten at brevet er merka med navnet på byggefeltet, navnet på nærmaste vegkryss eller andre ting som gjer at posten kan sorterast nokenlunde etter den ruta som postmannen skal kjøyre.

Eg trur at grunnen til at du får klisterlappar på posten din er at dei som sender deg brev bruker gårdsnavnet som adresse (gårdsnavnet ligg heilt sikkert ikkje inne i posten sitt system). Løysninga er då å gi posten mindre opplysningar, med andre ord at du bør be dine kontakter om å kun skrive navn, postnummer og poststed på breva.

Då blir det meir krevande for den lokale postmannen, men enklare for byråkratane på toppen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

TS. Jeg er litt usikker på hva som er årsak, til at du ikke har en riktig adresse. Ser du bruker gårdsnavnet i adressen. Og det er vel ikke en tilfredstillende adresse, sammen med postnummer. 

Men, hva er registrert i Folkeregistret?

Hvis problemet er, at du mangler veinavn og kanskje veinummer, så er vel det en poogave for kommunen din å rydde opp i.

Lenke til kommentar

Og det er vel ikke en tilfredstillende adresse, sammen med postnummer. 

Jovisst er det det. Inntil kommunene rundt om i landet får ut fingrene og tildeler veinavn og -nummer til de som fremdeles mangler det, vel å merke.

Ja den er lovlig og da det ikke er noe annet, så kan den brukes. :) Men det er jo dette posten ikke liker, det var derfor jeg skrev det jeg skrev, fordi det ikke tilfresstiller postens krav til adresse. Trodde folk forsto det! Og det er vel posten som "sutrer".

Lenke til kommentar

Har funnet ut feilen nå. Det manglet en "s" i stedsnavnet som posten bruker. Det skrives med en "s" på kart, skilt og slikt, men posten må tydeligvis ha 2.....

Blir egentlig litt irritert på at posten gjør om navn å forventer at andre skal godta det. Det uttales med 2 "s" men skrives bare med en, fra gammelt av.

Har byttet om flere navn så jeg på posten sine sider. Flere plasser som slutter på "a" har blitt "en"

Lenke til kommentar

Og det får du varsler for? Utrolig barnslig av Posten. Fortell dem at de får gjøre jobben sin ordentlig og slutte å dytte sine profesjonelle problemer over på andre.

Blir mer og mer overbevist om at det må bli slutt på monopolet, for de overkjører til stadighet sine kunder med diverse krav uten at man har noe man skulle ha sagt.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvordan oppheving av monopolet skal løse dette problemet? Da blir det vel heller flere leverandører av brev som kan ha hver sin oppfatning av hva som er riktig adresse og riktig skrivemåte på adressen.

Da vil mer byråkrati bli nødvendig, ved at enten kommunen eller et statlig organ (folkeregisteret eller statens kartverk?) må detaljstyre hva som er korrekt adresse for hver person og hver bolig. Men dit er vi vel på vei allerede, når selv seterveier og hytter langt til fjells har begynt å få veinavn og husnummerskilt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...