dyslex Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Heisann, spilte her for drøyt en uke siden da plutselig skjermen ble svart. La ikke merke til noe spesielt annerledes før den sluttet å virke. Da skjermen ble svart kunne jeg fortsatt sitte å prate på skype uten noe forskjell. Prøvde etter det og restarte pcen å da fikk jeg bare opp hvilket hovedkort jeg hadde og ledeteksten da den går igjennom de forskjellige komponentene. Har nå prøvd forskjellige ting og å finner ikke ut noe som helst. Byttet skjermkort, RAM, PSU, Målt det lille batteriet 3.2volt, og byttet HDD. Har en nesten 10 år gammel gamer pc som jeg fortsatt kjører windows xp på, det er ett asus m3a hovedkort, en amd athlon 64-something dual-core prosessor og det første nvidia twinfrozer skjermkortet som kom ut. Eneste som er gjort me den etter att den ble kjøpt er å bytte skjermkort, fordi det andre bestemte seg for og begynne å brenne! Har også sjekket alt av kabler, prøvd å starte opp pc med bare skjerm koblet til, testet flere forskjellige skjermer, eneste jeg har å prøve og bytte er evt. hovedkort å cpu. Hadde ett håp på att jeg sku slippe det. Så viss noen har noe vettig å skrive som jeg kan prøve så er jeg takknemlig for det! Etter jeg tok ut og satt på plass igjen batteriet på hovedkortet får jeg ikke opp ledetekst lenger heller, pc starter som normalt, men skjermen er svart. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 Har du forsøkt å gå inn i BIOS for å laste inn gammel BIOS fra EEPOM ? Du vet dette slettes når du tar ut CPU batteriet. Sjekk samtidig om du finner en oppgradering av BIOS'en på nett (og dersom denne fungerer fint så kan du skrive denne tilbake til EEPOM). Oppgrader gjerne også chipset-driverne samtidig. All oppgradering for XP har stoppet så egentlig er reinstallasjon med XP et ganske håpløst prosjekt. Prøv heller å installer Windows 7 - 32 bit (kortet ditt støtter det). Lenke til kommentar
dyslex Skrevet 5. august 2015 Forfatter Del Skrevet 5. august 2015 Har du forsøkt å gå inn i BIOS for å laste inn gammel BIOS fra EEPOM ? Du vet dette slettes når du tar ut CPU batteriet. Sjekk samtidig om du finner en oppgradering av BIOS'en på nett (og dersom denne fungerer fint så kan du skrive denne tilbake til EEPOM). Oppgrader gjerne også chipset-driverne samtidig. All oppgradering for XP har stoppet så egentlig er reinstallasjon med XP et ganske håpløst prosjekt. Prøv heller å installer Windows 7 - 32 bit (kortet ditt støtter det). Kommer ikke inn i BIOS, kom heller ikke inn før jeg tok ut batteriet.. Å pcen starter rett fra HDD så er ikke mye til hjelp og formatere heller.. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 6. august 2015 Del Skrevet 6. august 2015 Om du går til YouTube å søker på "asus m3a bios" så finner du fort ut hvordan du kommer deg inn i bios. Siste bios og driverfiler for Win-7 finner du på http://www.asus.com/no/supportonly/M3A/HelpDesk_Download/ Selve Win-7 programmet må du imidlertid kjøpe deg (om du ikke har det liggende fra før). Installer gjerne den nye installasjonen på en helt ny HD. Husk at en HD bare har en levetid på 3-5 år. Men det er jo litt trasig å kaste masse penger etter en PC med såpass lite verdi. Mulig du får mer igjen for pengene med å kjøpe deg en annen brukt PC som fungerer. Sjekk på FINN.no eller lignende sider. PS: Du kan jo installere Linux, det er et gratis opperativsystem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå