Gå til innhold

Produkter for automatisering av lys. Løsningsforslag?

Anbefalte innlegg

Holder på å planlegge automatisering av lys i eksisterende anlegg. Er fersk i gamet så trenger litt tips.

Har flere scenarier og noen teorier om hvordan jeg kan løse det.

1) Gammel stue.

Har masse lamper med hver sin bryter som er koblet i hver sin stikkontakt på samme kurs.

Løsning: Tenker da en Fibaro rele switch FGS212 som kan slå av/på alle lampene. Plasserer switchen i første kontakt i starten på raden av stikkontakter. Trådløs bryter/kontroller på veggen.

2) To rom med endevendersystem ikke dimming.

Det ene rommet trenger jeg ikke den ene bryteren og tenker å sette inn en stikkontakt der. På den andre bruker jeg f.eks. FGS212 og fjær i den eksisterende bryteren?

Hvordan blir det hvis jeg vil beholde endevendersystemet med 2 brytere? Må jeg ha en switch ala FGS212 i hver bryter? Finner jeg ut koblingsskjema til de 2 alternativene jeg har skissert noen sted?

3) To rom med endevendersystem og dimming ( 12 volt halogen spotter)

Blir det da samme opplegg som 2) med f.eks Fibaro dimme rele? Brukes eksisterende bryter ("vanlig" med dimmefunksjon)?

4) En drøss rom med en bryter som styrer lys.

Løsning: Fibaro FGS212 og fjær til eksisterende bryter?

5) Garasjeport åpne/lukke.

Jeg har forstått at man også der kan bruke FGS212 men finnes det ikke noe enklere batteribasert som man kan koble på signalkabelen med trykknapp som jeg har på veggen i garasjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser jo ut som du har tenkt på dette, så jeg kan kun gi deg noen tips.

1. Noen får "alt av/alt på" til å fungere for dem. Hos oss er det ikke et alternativ, da jeg fremdeles forventer å kunne lade et nettbrett, laptop eller whatever når jeg kobler til strømmen, selv om jeg skrur av lyset. Vi har Fibaro FGD-211 for alle taklamper, og plugin-moduler på frittstående lamper.

2. Endevendersystem. Her er jeg usikker. Hva som iallfall er sikkert er at du kan kun bruke én switch, men impulsen som styrer switchen kan komme fra begge bryterne.

3. Du må sjekke at trafoen til 12V-spottene er dimbar. Og at du har en dimmer som talker dem. Jeg tror både Fibaro og Qubino gjør det.

4. Kun lys? Hvorfor ikke en dimmer?

5. Dette kommer mer an på garasjeporten din. Det enkleste er hvis den har en NO/NC port som kan kobles til.

Lenke til kommentar

Ser jo ut som du har tenkt på dette, så jeg kan kun gi deg noen tips.

1. Noen får "alt av/alt på" til å fungere for dem. Hos oss er det ikke et alternativ, da jeg fremdeles forventer å kunne lade et nettbrett, laptop eller whatever når jeg kobler til strømmen, selv om jeg skrur av lyset. Vi har Fibaro FGD-211 for alle taklamper, og plugin-moduler på frittstående lamper.

2. Endevendersystem. Her er jeg usikker. Hva som iallfall er sikkert er at du kan kun bruke én switch, men impulsen som styrer switchen kan komme fra begge bryterne.

3. Du må sjekke at trafoen til 12V-spottene er dimbar. Og at du har en dimmer som talker dem. Jeg tror både Fibaro og Qubino gjør det.

4. Kun lys? Hvorfor ikke en dimmer?

5. Dette kommer mer an på garasjeporten din. Det enkleste er hvis den har en NO/NC port som kan kobles til.

Takk for svar.

3. Det er jo allerede dimming på disse spottene. Må jeg allikevel sjekke opp trafo? Ligger trafoen i bryteren eller er den løs? Må vel gjerne skifte dimmebryterene som er der fra før hvis trafoen er i bryter?

4. Tenker litt på garasje og vaskerom. Men går det i utgangspunktet an å dimme alle lyspunkt? Da kan jeg likegodt kjøre dimmer på kjøkken, ganger og soverom også...

5. Se vedlagte bilde. Er dette noe som kan brukes?post-223477-0-13003000-1439406980_thumb.jpg

Endret av harlex
Lenke til kommentar

Takk for svar.

3. Det er jo allerede dimming på disse spottene. Må jeg allikevel sjekke opp trafo? Ligger trafoen i bryteren eller er den løs? Må vel gjerne skifte dimmebryterene som er der fra før hvis trafoen er i bryter?

4. Tenker litt på garasje og vaskerom. Men går det i utgangspunktet an å dimme alle lyspunkt? Da kan jeg likegodt kjøre dimmer på kjøkken, ganger og soverom også...

5. Se vedlagte bilde. Er dette noe som kan brukes?attachicon.gifimage.jpg

3. "Dimming" og "dimming" er to forskjellige ting. Så ja, det er en god idé. Men hvis det er dimming fra før så er sannsynligheten størst for at det fungerer fint.

4. Hvorfor skulle det ikke være mulig å dimme alle lyspunkt? ;)

Jeg har kun dimmere til lys.

5. Det er godt mulig. Hvor går ledningen som er koblet til punkt 1 og 2 hen? Egen bryter?

Lenke til kommentar

Takk for svar.3. Det er jo allerede dimming på disse spottene. Må jeg allikevel sjekke opp trafo? Ligger trafoen i bryteren eller er den løs? Må vel gjerne skifte dimmebryterene som er der fra før hvis trafoen er i bryter?4. Tenker litt på garasje og vaskerom. Men går det i utgangspunktet an å dimme alle lyspunkt? Da kan jeg likegodt kjøre dimmer på kjøkken, ganger og soverom også...5. Se vedlagte bilde. Er dette noe som kan brukes?attachicon.gifimage.jpg

3. "Dimming" og "dimming" er to forskjellige ting. Så ja, det er en god idé. Men hvis det er dimming fra før så er sannsynligheten størst for at det fungerer fint.4. Hvorfor skulle det ikke være mulig å dimme alle lyspunkt? ;)Jeg har kun dimmere til lys.5. Det er godt mulig. Hvor går ledningen som er koblet til punkt 1 og 2 hen? Egen bryter?

5: ja. En enkel enknapps trykkbryter. Finnes det noe zwave eller annet zipabox kompatibelt å bytte til?

Lenke til kommentar

5: ja. En enkel enknapps trykkbryter. Finnes det noe zwave eller annet zipabox kompatibelt å bytte til?

Vet ikke med Zipabox-kompabilitet, men så lenge noe kan styre et relé så burde det gå greit. Det er mulig du også kan bruke en Fibaro RGBW-modul, men mål spenningen mellom de to ledningene først.
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...