Gå til innhold

redd for sjefen?

osislove

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en jente på 24 år gammel som har jobbet i samme jobb i 4 år snart.

Har voks veldig mye på den tiden jeg har jobbet der, men jeg har et problem som tynger meg.

Jeg er faktisk redd sjefen min, vet ikke helt hvordan annet jeg skal si det så jeg må bruke ordet redd.

Jeg klarer ikke snakke med hun, med mindre hun tar kontakt med meg.

Jeg velger heller å gjemme meg istedenfor å møte henne.

Jeg har opplevd en del epsioder hvor hun har kommet på meg personelig.

Slik som at jeg var vant til å si "Mmm" til ting som jeg var enig i, dette likte hun overhode ikke å ba meg slutte med dette, følte ikke jeg hadde noe annet valg så jeg sluttet med det. Hun sa at det var fordi det passet ikke og det var bare irriterende å høre på.

Hun mente også at jeg var høylytt å ba meg slutte med dette og selvom jeg ikke kjente meg igjenn i det hun sa. Hun mente at når hun satt ved siden av meg eller bare jeg var i rommet så skjærte det i ørene hennes, så dette måtte jeg også slutte med.

Jeg skulle en gang si i fra om en oppvaskmaskin vi hadde da det var noe feil på den, da fikk jeg tilbake: "ser det ut som jeg kan gjøre noe med det" sikkelig frekt til meg.
Jeg har også hatt en episode der hvor hun ønsket å lage lunsj i barnehagen, men da hadde en annen allerede lagd denne lunsjen så dette sa jeg til henne og det var greit.

Men så spurte hun som lagde maten hvem som ringte så jeg sa det at sjefen at hun hadde løst til å lage lunsjen og dette fikk jeg kjeft om. Sjefen kom bort til meg og kjeftet på meg å sa at det var unødvendig og fortelle det til hun som lagde lunsjen, å at det skulle jeg ikke gjøre igjenn osv..

Å når jeg prøver snakke så får jeg alltid en frekk tone tilbake akkurat som hun ser på meg dumt.

Jeg har ikke prøvd snakke med henne om det at jeg er redd, nettopp fordi hun bare trykker meg ned å får meg til å føle meg som ingenting..

Jeg vurdere faktisk slutte nå fordi jeg sliter en del med det å være redd for hun.

Hun. Å jeg føler det er feil at man skal gå på jobb å være redd?

Jeg trives på jobb med de andre men jeg sliter veldig med sjefen så jeg blir veldig sliten..

Er det noen som har noe å si? hva jeg burde gjøre?

Mvh fortvilet jente

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Exxon Valdez: Det var kjønnet på sjefen du bet deg merke i? Hva er det som skjer med Norge...

Osislove: Det første du bør gjøre, om du ikke allerede har gjort det, er å fagorganisere deg! Hvis du er assistent i en barnehage er det Fagforbundet som gjelder for deg. Er du utdannet pedagog er det utdanningsforbundet. Da kan du få juridisk hjelp hvis/når det smeller. For denne dama høres ut som en tikkende bombe.

EDIT: Phelps slo meg meg noen sekund. 

Endret av Glasscola2
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Er du fagorganisert? Ville tatt kontakt med den lokale LO-representanten eller hva som gjelder for deg, dette høres jo ut som mobbing.

Jeg er ikke fagorganisert nei, veldig dumt av meg men har aldri kommet meg til det enda.

Jeg føler ikke direkte det er mobbing, men det er ubehagelig å gå på jobb og føle det sånn.

Jeg kommer også godt overens med en jeg jobber sammen med å nå nekter hun oss og sitte sammen på møter og julebord å lignende fordi vi har det så gøy i lag og lager liv. Så på forrige julebord måtte vi sitte på hver vår side. ;s

Men jeg skal fagorganisere meg med en gang.. ;o

Lenke til kommentar

Exxon Valdez: Det var kjønnet på sjefen du bet deg merke i? Hva er det som skjer med Norge...

Osislove: Det første du bør gjøre, om du ikke allerede har gjort det, er å fagorganisere deg! Hvis du er assistent i en barnehage er det Fagforbundet som gjelder for deg. Er du utdannet pedagog er det utdanningsforbundet. Da kan du få juridisk hjelp hvis/når det smeller. For denne dama høres ut som en tikkende bombe.

En kvinne er redd en kvinnelig sjef, det var den jeg hengte meg opp i. Kunne kanskje ha forstått om en kvinne var redd en voldelig mannlig sjef. Jeg selv er mann, og jeg ville aldri ha vært redd en sjef, selv om det hadde kostet meg jobben.

Lenke til kommentar

Jeg er fagarbeider i en barnehage, men jeg skal fagorganisere meg med en gang.

Ja, jeg synes jo det er ubehagelig å skulle være redd henne, men jeg føler rett og slett et ubehag rundt henne. Er redd for å prate for jeg er redd hun skal trykke meg ned, svare noe frekt som hun bruker, så om hun er på pauserommet i lag med oss andre så er jeg helt stille. ;o Vist jeg skal snakke med henne om noe så må jeg vite hva jeg skal kunne si tilbake.

Lenke til kommentar

Det høres ikke bra ut. Men godt at du skal organisere deg! 

Har du et godt forhold til ped.lederen din? Jeg hadde tatt en prat med han/henne, verneombuet eller tillitsvalgt på arbeidsplassen din. Alle disse skal kunne hjelpe deg med situasjoner som dette. Alle arbeidsplasser skal ha et verneombud, og de fleste barnehager har en tillitsvalgt i Fagforbundet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har vel ikke så mye å komme med, men skjønner jo godt at den sjefen ikke er ei man ønsker ha noe med å gjøre.

Ville nok sett etter en ny jobb og byttet over når du fikk napp.

Fagforening er alltids hensiktsmessig, det er ikke for sent å melle seg inn.

Lenke til kommentar

Redd en kvinnelig sjef? Hva er det som skjer med Norge...

For en unødvendig kommentar. Kvinner er faktisk de verste når det gjelder psykisk vold, om jeg kan kalle det det. 

Det tviler jeg virkelig på, med mindre du faller for det. Jeg hadde ikke falt for det, fordi jeg ikke er kvinne. 

Endret av Exxon Valdez
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

En kvinne er redd en kvinnelig sjef, det var den jeg hengte meg opp i. Kunne kanskje ha forstått om en kvinne var redd en voldelig mannlig sjef. Jeg selv er mann, og jeg ville aldri ha vært redd en sjef, selv om det hadde kostet meg jobben.

Jeg kan love deg som mann at en kvinnelig sjef kan være atskillig verre enn en mannlig voldelig sjef! En som er voldelig mot deg kan du forsvare deg mot, og mye enklere bevise at var fysisk mot deg, en som går psykisk på deg kan du ikke forsvare deg like godt mot, og er mye vanskeligere å bevise! 

Til TS: Prøv å ta det opp med henne, hvordan du føler situasjonen er, og prøv å komme med løsninger på problemet hvis du selv har noen som du mener vil hjelpe. Er du også lur så tar du opp den/de samtalene du har med henne i tilfelle ting skulle gå rett vest og du blir arbeidsledig som følge av tilbakemeldingen.

Edit: Er dette en kommunal eller privat barnehage?

Endret av Slettet+130498
Lenke til kommentar

For en unødvendig kommentar. Kvinner er faktisk de verste når det gjelder psykisk vold, om jeg kan kalle det det. 

Det tviler jeg virkelig på, med mindre du faller for det. Jeg hadde ikke falt for det, fordi jeg ikke er kvinne. 

Vet ikke hvordan jeg skal respondere engang. dette kan du åpenbart lite om. 

Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan jeg skal respondere engang. dette kan du åpenbart lite om. 

Er du sikker på det?

Jeg ofret en jobb engang pga en sjef som begikk maktmisbruk og jeg stod opp imot sjefen. Nøyaktig en uke etter leverte jeg en oppsigelse med umiddelbar virkning.  

Jeg har absolutt nulltoleranse for maktmisbruk, og det medfører automatisk oppsigelse. 

Endret av Exxon Valdez
Lenke til kommentar

TS:

Hun er åpenbart dominerende over deg og oppfører seg dårlig. Dette takler du ikke (mener ikke dette negativt) og da er det egentlig to ting du kan gjøre:

1. Konfrontere henne med dette, dette kan du gjøre aleine på et møte eller du kan melde deg inn i fagforeningen og få hjelp der.

2. Bytte jobb. Dette høres kanskje skremmende ut, men du trenger ikke annonsere for alle på jobben at du er på utkikk etter noe annet å gjøre. Start med å tråle finn.no og bruk kontaktene dine for å se om det er ledige stillinger en annen plass. Kanskje du har gamle klassekamerater som arbeider i yrket som vet om noe? 

For meg hadde denne situasjonen enten eksplodert eller kanskje løst seg da jeg nok hadde konfrontert personen med dette ganske tidlig. En ting er at en sjef er nettopp det, en sjef, en annen ting er hvis de oppfører seg som drittunger. Det skal ingen mennesker (iallefall ikke i Norge) behøve å akseptere.

Lenke til kommentar

Det høres ikke bra ut. Men godt at du skal organisere deg! 

Har du et godt forhold til ped.lederen din? Jeg hadde tatt en prat med han/henne, verneombuet eller tillitsvalgt på arbeidsplassen din. Alle disse skal kunne hjelpe deg med situasjoner som dette. Alle arbeidsplasser skal ha et verneombud, og de fleste barnehager har en tillitsvalgt i Fagforbundet.

Hei.. beklager for sent svar.

Jeg har et godt forhold til min ped.leder, det eneste problemet er at det er dattern til sjefen.

Så der er det ikke noe hjelp å få desv.

men skal sjekke ut resten du har skrevet om. :)

Lenke til kommentar

TS:

Hun er åpenbart dominerende over deg og oppfører seg dårlig. Dette takler du ikke (mener ikke dette negativt) og da er det egentlig to ting du kan gjøre:

1. Konfrontere henne med dette, dette kan du gjøre aleine på et møte eller du kan melde deg inn i fagforeningen og få hjelp der.

2. Bytte jobb. Dette høres kanskje skremmende ut, men du trenger ikke annonsere for alle på jobben at du er på utkikk etter noe annet å gjøre. Start med å tråle finn.no og bruk kontaktene dine for å se om det er ledige stillinger en annen plass. Kanskje du har gamle klassekamerater som arbeider i yrket som vet om noe? 

For meg hadde denne situasjonen enten eksplodert eller kanskje løst seg da jeg nok hadde konfrontert personen med dette ganske tidlig. En ting er at en sjef er nettopp det, en sjef, en annen ting er hvis de oppfører seg som drittunger. Det skal ingen mennesker (iallefall ikke i Norge) behøve å akseptere.

Beklager for sent svar.

Da må jeg nok ta med meg fagforeningen, men jeg vet at det kommer til å bli så dårlig stemning der framover pga sånn hun er så da velger jeg heller slutte.

Som du sier det virker skremmende, men jeg trur det er akkurat dette jeg trenger for å komme meg videre.

Får jo ikke utviklet meg noe videre, istedenfor lukker jeg meg inne når det gjelder forhold til ledelsen.

Skal sjekke rundt på finn og de andre jobb sidene. Dette skal ikke annonnseres på jobben, da jeg vet det kommer ut med en gang så jeg venter til jeg har noe konkret. Men jeg må jo si opp å da.

• Liker 1
Lenke til kommentar

TS:

Beklager for sent svar.

Da må jeg nok ta med meg fagforeningen, men jeg vet at det kommer til å bli så dårlig stemning der framover pga sånn hun er så da velger jeg heller slutte.

Som du sier det virker skremmende, men jeg trur det er akkurat dette jeg trenger for å komme meg videre.

Får jo ikke utviklet meg noe videre, istedenfor lukker jeg meg inne når det gjelder forhold til ledelsen.

Skal sjekke rundt på finn og de andre jobb sidene. Dette skal ikke annonnseres på jobben, da jeg vet det kommer ut med en gang så jeg venter til jeg har noe konkret. Men jeg må jo si opp å da.

Sent svar her også :)

Jada du må si opp når den tid kommer men jeg syntes ikke du skal uroe deg for det. Jeg er sikker på at ting kommer til å løse seg men jeg tror det er viktig for din egen del at du kommer deg vekk derfra. Man lever bare en gang og livet er absolutt ikke langt nok til at man skal finne seg i all mulig dritt fra andre mennesker.. :)

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...