Delvis Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 (endret) Hvordan egentlig best å betale i Sverige? Sist brukte jeg vanlig bank kort. Husker ikke om jeg sa "norsk eller svensk", men husker jeg ble spurt om det hvertfall en gang. Leste dette Ikke svare Norsk Ikke Bank accept, neivel. Hva med Mastercard jeg har sånt "Cresco", er det greit å bruke? Det står bank accept på baksiden på det også.Før brukte jeg svenske kontanter, kanskje like greit? Endret 4. august 2015 av Delvis Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 (endret) Uansett hva for kort du bruker - svar "Svensk takk". Da får du bankens reelle kurser og ikke butikkens "egne kurser" som bestandig er dårligere. Butikkene ser naturligvis sitt snitt i å tjene penger her ved å gi deg en litt dårligere kurs enn banken de veksler dem inn i senere. Endret 4. august 2015 av Countryman 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 4. august 2015 Forfatter Del Skrevet 4. august 2015 Hvis de ikke spør, bør du si noe selv da? Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Hvis de ikke spør, bør du si noe selv da? Du kan spørre om du betaler i svensk. Om de ikke spør, og kun har 1 betalingsterminal i kassa kan du regne med at du betaler svensk - men spør Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 4. august 2015 Forfatter Del Skrevet 4. august 2015 Ok Det har ikke noe å si altså hva kort du bruker, så lenge du betaler Svensk? Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Selve kortet/banken din kan ha generelt dårlig kursing. Dette må du sjekke opp selv i hver bank. Det skal likevel veeeldig mye til at den kursingen er dårligere enn butikkens ja. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Ikke Bank accept, neivel. Hva med Mastercard jeg har sånt "Cresco", er det greit å bruke? Det står bank accept på baksiden på det også. BankAccept funker kun i Norge. Bruker du Visa eller MasterCard er du trygg. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 10. august 2015 Forfatter Del Skrevet 10. august 2015 Eh. javel. Det betyr altså at det ikke funker bokstavelig talt, eller at det "ikke funker" i betydningen en dårlig metode?Lurte på det, for i noen av de artiklene sto det noe om at du burde unngå å si bank accept. Da hørtes det jo ut som det kan funke?Har et sånt person kort som dette. Bør en si fra at de skal bruke VISA da, eller trenger du ikke det? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Hva med Mastercard jeg har sånt "Cresco", er det greit å bruke? Det står bank accept på baksiden på det også. Står det Bank Accept, så kan du betale med kortet i vanlige norske betalingsautomater selv om det er et kredittkort. Det fungerer som et vanlig MasterCard i utlandet. Du kan bruke VISA-kortet ditt i utlandet også, men da må du velge å bruke det som kredittkort, ikke debitkort. Det kan hende betjeningen spør, eller du må velge riktig på betalingsautomaten. (Velger du debitkort, så prøver de å belaste kontoen som kortet er tilknyttet, og det fungerer vel bare i Norge.) Bruker du VISA-kortet som kredittkort i utlandet, så belastes kontoen din også (etter noen dager), men da går det gjennom VISA-systemet først. Bruker du Cresco-kortet, så har du vel x dager med kreditt også, slik at du ser hva du skal overføre fra kontoen din før du betaler. Har det da skjedd noen feil eller svindelforsøk, så kan du ta opp det med Cresco og bestride beløpet. (Du kan gjøre det med VISA-kortet ditt også, men da har pengene allerede blitt trukket fra din konto.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå