Gå til innhold

Hvilke rutiner har dere for organisering og backup av Lightroom?

Anbefalte innlegg

Hei,

Vurderte å ta dette i Lightroom 6-tråden, men ser at det egner seg best i en egen tråd.

Jeg sitter selv og funderer litt på dette med organisering, backup-rutiner osv. Jeg ønsker å ha bildene mine trygt bevart i tilfelle noe skulle skje.

Litt om mitt oppsett:

Jeg har i dag en bærbar PC jeg bruker til det aller meste, her ligger også bildene mine (på en egen disk). Denne maskinen tar backup daglig til en Mac Mini jeg har via Crashplan-programmet. Dette fungerer helt ok, men jeg er ute etter en mer fleksibel løsning.

Mac Mini-maskinen min fungerer som filserver/medieserver (tv, film etc) og er alltid tilgjengelig. Jeg har nylig gått til innkjøp av et eksternt raid-kabinett til denne maskinen (Enten 9 eller 12 TB lagringsplass).

Hvor bør jeg lagre bildene mine nå? Ville det vært smart å lagret bildene direkte på dette raid-kabinettet (raid5), eller beholde de på laptopen? Jeg har et par alternativer:

1. Beholde bildene og katalogen på laptopen. Kjøre daglig backup til Crashplan (Mac Mini-raidet) og skyen.

2. Lagre bildene på raidet direkte, og nå de fra laptopen trådløst. Fordeler/ulemper?

Hadde vært veldig nyttig å hørt litt om deres oppsett og rutiner rundt temaet, da jeg finner det veldig viktig og interessant. Diskuter!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt alternativ 2 i årevis. Forsøkte på en slags hybrid med både 1 og 2 vha synking, men det ble bare krøll. Tidligere fungerte alternativ 2 rimelig dårlig. Nettverket leverer bare 100mbps, og det er rett og slett alt for tregt over SMB når man skal laste DNG-er og rendre previews. For rett som det var ble cache-mappa slettet, og da må alt re-rendres.

Nå fungerer alternativ 2 ganske bra, takket være Smart Previews! Det er akkurat som om jeg har med meg DNG-ene på MacBook-en, selv om jeg aldri hadde hatt plass til 1/3 av dem en gang. Nå kan jeg jobbe på MacBooken med redigering på veien, komme hjem og montere opp nettverksdisken, og alt funker kjempebra.

Mitt oppsett

- Ubuntu filserver med bilder

- hubiC skylagring (5€ for 10TB) som kjører på filserveren

- Dropbox + hardlinks for å kunne jobbe med den samme Lightroom-katalogen på både Mac og Windows.

Lenke til kommentar

Det hørtes ut som en fornuftig løsning 8086! Backupen av serveren gjøres mot skyen da?

Jeg må si jeg er veldig usikker på hva jeg skal gå for. Laptopen blir sjelden med ut av huset for å jobbe med foto, så har ikke behovet (enda) for smart-previews.

Synes det er utrolig lettvint og greit å ha både katalogen og bildene på interndiskene, og foreløpig har jeg ingen problem med plassen heller (~500 gb ledig). Slikt sett holder det nok denne maskinens levetid. 

Er ikke enkelt det her! 

Lenke til kommentar

*Beklager dobbel-post, men trenger tilbakemelding på følgende oppsett jeg har fundert på:

- Laptop har bildene fra kun det siste året. Resten lagres i et "arkiv" på raidet tilkoblet mac minien for langtidsoppbevaring. Laptopen sikkerhetskopieres lokalt til ei mappe på raidet via crashplan, samt til crashplan-skyen. Når et år et gått flytter jeg det over i arkivet, samt åpner ei tom mappe til det nye året på laptopen.

- Raidet sikkerhetskopieres til crashplan-skyen (det går vel?). Interndisken på macen sikkerhetskopieres til time capsule for enkel gjenoppretting. 

Hvordan kan jeg løse det med å ha kun årets bilder på macen, og resten på raidet? Ønsker å kunne se thumbnails på laptopen, men ikke nødvendigvis redigere de. Er det så enkelt som å legge til mappa på raidet i Lightroom, for så å flytte filene over inad i programmet?

Tror denne planen kan funke, om dere skjønte noe av den. Er det noen åpenbare fallgruver jeg har oversett?

edit: Katalogen beholder jeg naturligvis på laptopen internt.

Endret av NiRaM
Lenke til kommentar

Jeg har ikke et perfekt opplegg, men det jeg har fungerer relativt bra for meg.

Jeg kjører Stasjonær PC og en NAS i et kablet giganettverk. NAS har to disker som blir speilet.

Når jeg importerer bilder inn i LR så har jeg på en funksjon som automatisk også lagrer samme bilde på NAS'en. Når jeg lukker LR og får spørsmål om backup av katalogen (og jeg velger backup) så blir backupen lagret på den samme NAS.

Ett par bakdeler er det med dette oppsettet, men slik jeg ser det så er de små. Bakdel 1: Importen går noe treigere (antar jeg) siden hvert bilde skal lagres på to steder samtidig. Bakdel 2: Når jeg ved gjennomgang av importerte bilder sletter bilder som jeg ikke ønsker å ha (fra LR og fra disk) så blir de ikke slettet fra NAS.

En gang eller to i løpet av året (hvis jeg får "ånden" over meg) så tar jeg og overfører bildene som er i Lightroom-mappen på PC til et område på NAS og deretter så sletter jeg den backupen som er gjort siden siste overføring (for å frigjøre plass på NAS). Jeg er dessverre ikke flink nok til å bruke å tagge bildene med nøkkelord, så på LR/PC så har jeg lagt meg til en uvane med å flytte bilder fra datomappene til "emnemapper" (når jeg gjennomgår bildene), men på NAS så blir alt lagt etter dato i backup.

Jeg liker å ha bildene jeg jobber med på PC og grunnen til at jeg kjører den sistnevnte operasjonen en sjelden gang er for å ha en mest mulig lik mappestruktur på backup (NAS) som på PC hvis det skulle bli nødvendig med å kjøre bildene tilbake (noe jeg ikke har trengt ennå).

Selvsagt så vil min fremgangsmåte kanskje være et problem med store mengder bilder (noe det er på vei til å bli), men så langt fungerer det.

For å gjøre det enda mer "vanskelig" så har jeg i år også anskaffet meg en "ubegrenset" sky-konto slik at alle "viktige" bilder er lagret i sikkerhet hvis det verste skulle inntreffe her hjemme. Jeg har dessverre ennå ingen fast rutine når det gjelder å oppdatere bildene på skyen.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...