Gå til innhold

Starter på dataingeniør utdanning. Trenger jeg laptop og alle bøkene?

Tanner

Anbefalte innlegg

Hei.

Starter neste uke på dataingeniørstudiet og lurer derfor på om jeg vil trenge alt av pensumbøker. Har tidligere kommet over tips på reddit.com at det kan lønne seg å laste ned bøkene i stedet (husker ikke hvilket nettsted det var snakk om, da det ikke har vært relevant for meg tidligere.) Sjekket prisen på en av bøkene jeg skal ha, og den kostet over 700 kroner, så det å laste ned frister veldig.

Får man god bruk for bøkene under forelesninger? Da hadde det i så fall kanskje vært greit å hatt de uansett. Men hvis ikke skulle det ikke være noe problem å lese det man trenger av informasjon av bøkene på pc-skjermen når man kommer hjem.

En annen ting er laptop.

Har jeg bruk for å ta med pc på forelesninger, eller klarer jeg meg med den stasjonære pc-en jeg allerede har?

Har en laptop som jeg regner med er god nok til å dra eventuelle programmer jeg trenger, men den er stor og har blitt veldig treg på sine gamle dager, samt 100% avhengig av strømtilkobling da batteriet varer i ca 20 minutter, kortere hvis pc-en blir brukt. 

Hvis noen som har gått, går eller sitter på informasjon om dateingeniørstudiet, eller studielivet generelt kunne svart på dette hadde det vært helt konge. 

Skulle gjerne sluppet å kjøpt unødvendige ting da lånekassen ikke vil gi meg alt for mye penger å rutte med. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg er masterstudent i informatikk og jeg har nesten ikke kjøpt bøker siden andre året på bachelorstudiet mitt. Noen bøker har jeg lastet ned, i noen kurs har jeg ikke hatt behov for bøker.

Når det gjelder laptop, så er mitt tips at det er noe man absolutt burde ha, veldig greit å ikke være avhengig av skole pcene når man skal sitte å lese/gjøre oppgaver. Men er igjen ikke noe du må ha.

Lenke til kommentar

Hvor skal du studere?

Generelt så bruker man ikke bøker noe særlig i forelesning. Som regel har man ikke tid til å sitte og bla i bøker under forelesning, med mindre man "melder seg ut" og velger å lese bok i stedet for å følge med, da. :-) Men personlig synes jeg bøker er veldig nyttig å ha til selvstudie, så jeg kjøper i alle fall alltid pensumbøkene, men det bestemmer du selvsagt selv. :-)

Lenke til kommentar

jeg er masterstudent i informatikk og jeg har nesten ikke kjøpt bøker siden andre året på bachelorstudiet mitt. Noen bøker har jeg lastet ned, i noen kurs har jeg ikke hatt behov for bøker.

Når det gjelder laptop, så er mitt tips at det er noe man absolutt burde ha, veldig greit å ikke være avhengig av skole pcene når man skal sitte å lese/gjøre oppgaver. Men er igjen ikke noe du må ha.

Hvis jeg laster ned bøkene har jeg jo spart nok på det til å kjøpe en laptop, så kanskje det er løsningen. Takker for svar ! 

Lenke til kommentar

Hvor skal du studere?

Generelt så bruker man ikke bøker noe særlig i forelesning. Som regel har man ikke tid til å sitte og bla i bøker under forelesning, med mindre man "melder seg ut" og velger å lese bok i stedet for å følge med, da. :-) Men personlig synes jeg bøker er veldig nyttig å ha til selvstudie, så jeg kjøper i alle fall alltid pensumbøkene, men det bestemmer du selvsagt selv. :-)

Så lenge jeg ikke trenger bøkene i selve forelesningene skulle det ikke være det store problemet å bare ha de på pc-en. Er selvsagt enig i at å ha en fysisk kopi er bedre, men til prisen de selges er det ikke aktuelt å kjøpe alle i hvert fall. Kan jo hende det blir kjøpt en å annen bok da hvis det blir nødvendig. 

Lenke til kommentar

Hvor skal du studere?

Så lenge jeg ikke trenger bøkene i selve forelesningene skulle det ikke være det store problemet å bare ha de på pc-en. Er selvsagt enig i at å ha en fysisk kopi er bedre, men til prisen de selges er det ikke aktuelt å kjøpe alle i hvert fall. Kan jo hende det blir kjøpt en å annen bok da hvis det blir nødvendig. 

Kjøpe brukte bøker, kan være løsningen. Hørt om ibok.no?

Lenke til kommentar

Hvor skal du studere?

Kjøpe brukte bøker, kan være løsningen. Hørt om ibok.no?

Nei, men det ser ut som en brukbar nettside. Takker.

Lenke til kommentar

Anbefaler definitivt laptop, men IKKE å bruke den på forelesningene. Dersom du faktisk er i stand til å bruke laptopen seriøst samtidig som du hører på foreleser OG bruker hjernen på å tenke over det foreleser sier i stedet for å surfe Reddit, så er du nesten unik.

Jeg byttet til blokk og blyant, og gjorde det plutselig langt bedre på skolen uten at jeg trengte å lese kapitlene fire-fem ganger. Det viser seg nemlig at foreleser forklarer det bedre enn bøker uansett.

Så her fikk du et tips om bøker på kjøpet... Jeg burde jo få prosenter av summen du sparer eller noe ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skal til på mitt 3 år på dataingeniør nå
Bøker trenger du som oftest ikke å kjøpe, da det blir brukt som oftest engelske bøker, og de finner man alltid på nettet. Første året kjøpte jeg alle bøkene, men på det andre året kjøpte jeg kun noen få av de. Selv kjøpte jeg en Samsung Tab S som jeg bruker til å ha bøkene på, i tillegg til at jeg har dem på PCen.

Slik opplegget våres er, er det umulig å ikke ha en PC. Det er lagt opp til mye programmering og læring via PC, samt presentasjoner med Powerpoint. 
Den du har vil mest sannsynlig fungere greit til det meste, men vil absolutt anbefale å legge litt penger i en ny PC om den du har er gammel/treig. Spesielt siden du kan spare litt på å kjøpe bøker :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...