Gå til innhold

La Bodeguita del Medio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du ba om en kommentar på sort/hvitt workflow via Pentaxen sitt siste bilde, hvor du hadde laget en sort/hvitt versjon av dette bildet.

Se her ja :) Veldig pent sort/hvitt resultat Olav. Må virkelig si at dette ble flott sett med mine øyne. Ja, og det er som du sier smart å begynne med Camera Raw eller LR før man jobber i PS. De bruker samme RAW konverter motor - så det er litt smak og behag. Selv bruker jeg LR på grunn av at jeg nesten alltid lager flere virituelle kopier av samme bilder som jeg eksponerer forskjellig og tar med meg inn i PS for blanding via masker. Jeg prøver å fiske så mye som mulig ut av råfilen angående eksponeringsomfang. Når kameraet sier meg at noe er utbrent, så er det faktisk ikke tilfelle. Har ennå ett stopp å gå på før jeg møter veggen ift høylys. Dette kan man finne ut ved å lage en unik eksponeringsprofil for hver kombinasjon av kamera og objektiv. Dette har jeg mye glede av når jeg tar bilder i motlys av vinduer etc :)

mvh

Jan

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding på sort/hvitt Jan.

Jeg gjør samme erfaringer som deg når det gjelder utbrent lys. Ved å bruke Raw ligger det mye godsaker å hente frem. Dette sammen med å justere skygger kan gjøre et elendig bilde til et meget godt bilde. Et eksempel: På Cubaturen tok jeg mange bilder fra baksetet i de gamle skrangletaxiene. Lyset inn fra vinduene blir da for sterkt og personer og detaljer inne i bilen for mørke. Da er det magisk å dra i disse to håndtakene, mørke skygger får gode detaljer og lyset utenfra dempes og gatedetaljene kommer tydelig frem.

Jeg har for øvrig begynt å bruke skyggejusteringen før jeg justerer eksponering. Dette gir ofte et mye bedre totalresultat.

Jeg kan prøve å finne et "taxibilde" som kan beskrive det som vi diskuterer her.

Hilsen Olav

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...