Gå til innhold

Usikker på meg selv og hva jeg skal velge

Zlandex

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg vil bare begynne med at jeg har vært heldig oppigjennom med jobbene.

Jeg gikk bare en vanlig 3 årig videregående og fikk studiekompetansen min, og like etter fikk jeg jobb som It ansvarlig og Teknisk tegner (ble kurset opp), par år etterpå begynte jeg som jobbsetter innen Isolasjon og overflate, Men prosjektet jeg er på nå, avsluttes i starten av 2016, og jeg har som sagt ingen utdannelse som er verdt å nevne.

Jeg er så usikker på hva som kommer til å skje etter dette prosjektet er ferdig da firmaer er veldig ute etter folk med papirer og ikke erfaring for tiden.

Jeg lurer på å ta en ny utdannelse, evnt på nett eller kveldsskole, men usikker på hva.

Liker å holde på med IT, data, elektronikk osv. Det interesserer meg og er spennende fag.

Har også vurdert  Boreskolen for å komme offshore, god lønn og mye fri høres jo perfekt ut. men det er veldig dårlig tider i oljebransjen og det vil sannsynligvis bli umulig å få jobb.

Har dere noen forslag til hva jeg burde evnt ta for å være lur, og noe som "garantert" gir meg jobb?

Jeg bor i Telemark, Skien, noe som ikke er noe liten by, så er greit med jobbmuligheter rundt om.

Ville vært greit med noen innspill :)

På forhånd Takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, automasjon er veien å gå. Programmering og vedlikehold av roboter og sette opp og vedlikeholde automasjonslinjer er et marked der du er så og si garantert jobb hvis du har bra karakterer, bra attester og erfaring :thumbup:

Edit; Leif was here

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar

Automasjon, der også må man vel velge en spesiell veg som autmatiker, ett spesielt emne ?

Er dette en interessant jobb? :) Jeg skal sjekke dette opp :)

Hvor kan man evnt gå denne vegen? Nettskole?

Når dette er sagt leser jeg på nettet at hvis ikke du er yber skoleflink så får du ikke jobb som automatiker. mtp snitt karakterer.

Jeg er ikke noe overhode på skolen, og ville ikke kommet ut med ett snitt på 6 mest sannsynlig.

Så kanskje det ikke er veien å gå ?

Hva med prosessoperatør kanskje, hmm. Altfor mange valg:)

Endret av Joakimgee
Lenke til kommentar

Automasjon, der også må man vel velge en spesiell veg som autmatiker, ett spesielt emne ?

Er dette en interessant jobb? :) Jeg skal sjekke dette opp :)

Hvor kan man evnt gå denne vegen? Nettskole?

Når dette er sagt leser jeg på nettet at hvis ikke du er yber skoleflink så får du ikke jobb som automatiker. mtp snitt karakterer.

Jeg er ikke noe overhode på skolen, og ville ikke kommet ut med ett snitt på 6 mest sannsynlig.

Så kanskje det ikke er veien å gå ?

Hva med prosessoperatør kanskje, hmm. Altfor mange valg:)

Jeg ville droppet tanken om videregående skole, da du allerede har fullført ett løp vil det bli vanskelig eller veldig dyrt å fullføre ett til. Søk på høyere utdanning, det er uansett like langt minus læretiden(automasjon er 3 år på VGs)

Lenke til kommentar

Hvem er det som blir ansatt innen automasjon? Intuisjonen min tilsier at det er elektroingeniørene som driver med sånt - hva med dataingeniørene, kan de også få automasjonsjobber?

Intuisjonen min tilsier at det er automatiseringsingeniørene, noen ganger også kalt automasjonsingeniør. På HiST er det en spesialisering innenfor elektrolinja, ettersom jeg har forstått. 

Lenke til kommentar

Hvem er det som blir ansatt innen automasjon? Intuisjonen min tilsier at det er elektroingeniørene som driver med sånt - hva med dataingeniørene, kan de også få automasjonsjobber?

Det er jo mange fag som kan gå inn under automasjon. Den åpenbare er jo auto ingeniører eller elektro med fordypning. Så har man kyb, elektronikk, data osv. Så lenge en kan elektro, elektronikk eller programmering så er det stort behov.

Lenke til kommentar

Jeg er så usikker på hva som kommer til å skje etter dette prosjektet er ferdig da firmaer er veldig ute etter folk med papirer og ikke erfaring for tiden.

Dette stemmer ikke for alle bransjer. Anbefaler deg å ta utdanning innen IT, der ansetter også ufaglærte personer (dette gjelder kun privat sektor og ikke offentlig).

Endret av Fighterfriend
Lenke til kommentar

Automatiker passer vel bra. Ganske ettertraktet i området jeg bor i ihvertfall. Lønna er også grei, hos oss er vel startlønna på rundt 650 000 for automatikere inkludert diverse tillegg. Noen tjener kaskje mer offshore, men de hos oss som tidligere har vært offshore sier at det ligger rundt det samme.

Automatiker inneholder jo ihvertfall data og elektronikk. Kanskje ikke så mye IT. Spørs kanskje litt hvor man jobber hen.

Lenke til kommentar

Automatiker passer vel bra. Ganske ettertraktet i området jeg bor i ihvertfall. Lønna er også grei, hos oss er vel startlønna på rundt 650 000 for automatikere inkludert diverse tillegg. Noen tjener kaskje mer offshore, men de hos oss som tidligere har vært offshore sier at det ligger rundt det samme.

Automatiker inneholder jo ihvertfall data og elektronikk. Kanskje ikke så mye IT. Spørs kanskje litt hvor man jobber hen.

Dog vanskelig å få ny videregående utdanning etter som TS allerede har fullført en. Det er en god del IT i automasjon, men ofte har jo firmaene egne it folk, men om en ønsker er det mye en kan komme borti:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...