Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye bolter og skruer? Fra hvor?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tatt på meg et prosjekt hvor det er litt restaurering å gjøre. Etter som jeg tar fra hverandre deler dukker det stadig opp rustne og ødelagte skruer som jeg nødig vil bruke ved montering igjen. I tillegg er jo sjansen der for at skruene ryker en dag, noe jeg veldig gjerne vil unngå. 

Når det kommer til å skru og mekke er jeg litt uerfaren, og lurer på hvor man går for å få erstatningsbolter/skruer? Driver jernvarehandler med slikt kanskje? Når det er snakk om gamle kjøretøy er der ikke alltid lett å få tak i original-deler, men det må da være noen som klarer å lage bolter i god kvalitet. 

Som en sidenotis; hva bruker dere av penetrerende oljer for å hjelpe løsne gamle skruer? Ser de har en rustløser på biltema beregnet på dette, men er den noe tess? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bolter i normale mm-dimensjoner og standard kvalitet (8.8) finner du i alle byggevareforretninger, Clas Ohlson, Biltema og Jula. Er det fingjengede og/eller tommedimensjoner, eller høy strekkfasthet (10.9/12.9) må du til en litt mer proff verktøy/jernvarehandel som Tools, Tess, Wurth eller lignende.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan anbefale Würth Boltex til bolter som nekter å løsne. Har ikke prøvd Biltema sin rustløser, så kan ikke si noe om den, men Boltex funker i hvert fall bedre enn 5-56 og WD-40 for meg.

Et annet triks er å varme opp bolt og mutter, for deretter å ta et stearinlys borti bolten. Poenget er at smeltet stearin da trekker inn mellom bolt og mutter og gir litt smøring. Hvis du får til litt bevegelse er det bare å gjøre dette i flere omganger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...