mannyboi Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Hei! Jeg har tatt på meg et prosjekt hvor det er litt restaurering å gjøre. Etter som jeg tar fra hverandre deler dukker det stadig opp rustne og ødelagte skruer som jeg nødig vil bruke ved montering igjen. I tillegg er jo sjansen der for at skruene ryker en dag, noe jeg veldig gjerne vil unngå. Når det kommer til å skru og mekke er jeg litt uerfaren, og lurer på hvor man går for å få erstatningsbolter/skruer? Driver jernvarehandler med slikt kanskje? Når det er snakk om gamle kjøretøy er der ikke alltid lett å få tak i original-deler, men det må da være noen som klarer å lage bolter i god kvalitet. Som en sidenotis; hva bruker dere av penetrerende oljer for å hjelpe løsne gamle skruer? Ser de har en rustløser på biltema beregnet på dette, men er den noe tess? Lenke til kommentar
War Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 http://www.skruvat.no/ Spørsmålet er jo hva du skrur på og hva det skal tåle av påkjenning. Lenke til kommentar
mannyboi Skrevet 4. august 2015 Forfatter Del Skrevet 4. august 2015 Er snakk om en gammel Yamaha-sykkel. Bolter til ratt og eksos er noen av skruene som kunne trengs å erstattes med nye. Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Denne: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Ovrig/Hurtigrustloser-2000019607/ Har kanskje heilt ok effekt. Har brukt den litt, men har ikkje så mykje å samanligne med. Eventuelt skal varme og hjelpe godt på å løyse fastrusta skruer. Feks gassbrenner eller liknande. 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Bolter i normale mm-dimensjoner og standard kvalitet (8.8) finner du i alle byggevareforretninger, Clas Ohlson, Biltema og Jula. Er det fingjengede og/eller tommedimensjoner, eller høy strekkfasthet (10.9/12.9) må du til en litt mer proff verktøy/jernvarehandel som Tools, Tess, Wurth eller lignende. 1 Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Proffpartner har alt du trenger av skruer, og kan gi deg riktig materiale i forhold til om de skal brukes på eksos eller bare holde på et deksel 1 Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 Jeg kan anbefale Würth Boltex til bolter som nekter å løsne. Har ikke prøvd Biltema sin rustløser, så kan ikke si noe om den, men Boltex funker i hvert fall bedre enn 5-56 og WD-40 for meg. Et annet triks er å varme opp bolt og mutter, for deretter å ta et stearinlys borti bolten. Poenget er at smeltet stearin da trekker inn mellom bolt og mutter og gir litt smøring. Hvis du får til litt bevegelse er det bare å gjøre dette i flere omganger. 1 Lenke til kommentar
mannyboi Skrevet 6. august 2015 Forfatter Del Skrevet 6. august 2015 Mye gode råd her! Da har jeg litt å gå etter. Har handlet inn Biltemas hurtigrustløser, så får vi se om den gjør susen, hvis ikke så ligger både Boltex og stearin i bakhodet. Takk for tips! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå