SjurL Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 (endret) Har en 13" Macbook pro fra 2011 som ha blitt vanvittig treg i det siste. Hva skyldes dette og hva kan jeg gjøre med det? Har prøvd flere ting - oppdatert OS m.m. - uten at det hjelper. Finnes det tredjeparts programmer som ordner opp eller må HD formateres og alt reinstalleres? Endret 4. august 2015 av SjurL Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 høres merkelig ut, har ingen løsning desverre, men en clean install er nok noe å prøve. har en Macbook Pro selv fra midten av 2010 og den er fortsatt som ny, aldri reinstallerer noe som helst Lenke til kommentar
Strukt Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Disk som holder på å ryke kanskje. Ta en disksjekk. Lenke til kommentar
SjurL Skrevet 4. august 2015 Forfatter Del Skrevet 4. august 2015 høres merkelig ut, har ingen løsning desverre, men en clean install er nok noe å prøve. har en Macbook Pro selv fra midten av 2010 og den er fortsatt som ny, aldri reinstallerer noe som helst clean install - er det et program som heter det? Skal forsøke en disk-sjekk senere i dag.. Lenke til kommentar
Amatør på heltid Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Hei. Prøv å resette nvram så tenker jeg det ordner seg. Dette fungerte fint for meg på min macbook pro 13, 2011. Problemet kommer ofte etter store oppdateringer. Følg punktene under. Shut down your Mac. Locate the following keys on the keyboard: Command (⌘), Option (alt), P, and R. Turn on your Mac. Press and hold the Command-Option-P-R keys immediately after you hear the startup sound. Hold these keys until the computer restarts and you hear the startup sound for a second time. Release the keys. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Feil på disk, feil på kabelen mellom disken og hovedkort, feil med minne (RAM) eller rett og slett bare søppelprogrammer som gjør at den går tregt. Forøvrig heter det MacBook Pro, og ikke Mac Pro. Sistnevnte er en helt annen maskin. Lenke til kommentar
SjurL Skrevet 4. august 2015 Forfatter Del Skrevet 4. august 2015 Prøvde å resette nvram uten noen forandring. Det foreligger - som tidligere - en beskjed om at jeg "må installere Java Runtime Environment for å kunne vise dette nettinnholdet"...har det noe med saken å gjøre? ..og hvordan gjøres disksjekk på en mac? (jeg er egentlig ikke en mac-fyr /-) Lenke til kommentar
johanf Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Bytt snurredisken med en SSD, så blir det straks mye bedre. 1 Lenke til kommentar
Strukt Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Du starter "Diskverktøy" som ligger under Programmer/Verktøy Lenke til kommentar
SjurL Skrevet 4. august 2015 Forfatter Del Skrevet 4. august 2015 Du starter "Diskverktøy" som ligger under Programmer/Verktøy Har tatt disk repair flere ganger, noen ganger gjengis feil andre ganger ikke... Er det kurant å skifte disk på den? Lenke til kommentar
Archer Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Har selv en 15'' MacBook Pro fra sent 2011. For et par måneder siden begynte den også å bli veldig treg, og det endte med at jeg byttet ut snurredisken med en SSD. Angrer ikke et sekund. Jobben er gjort på et par minutter, og maskinen blir så god som ny. 1 Lenke til kommentar
SjurL Skrevet 4. august 2015 Forfatter Del Skrevet 4. august 2015 Har selv en 15'' MacBook Pro fra sent 2011. For et par måneder siden begynte den også å bli veldig treg, og det endte med at jeg byttet ut snurredisken med en SSD. Angrer ikke et sekund. Jobben er gjort på et par minutter, og maskinen blir så god som ny. Ja, lurer på om jeg skal gjøre det...er vel bare å benytte seg av skruene på lokket under. Hvor anbefales det å kjøpe en SSD? Lenke til kommentar
Archer Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Jeg er veldig fornøyd med Samsung 850 EVO, så jeg anbefaler deg den. Her får du en med 500 GB hos netonnet.no til 1595kr. Hvis du ikke trenger så mye, så har de også en versjon med 250 GB til under tusenlappen. For å overføre det du allerede har på harddisken din over til den nye SSD'en kan du kjøpe et kloningskit. Deretter følger du bare instruksene i f.eks denne videoen, så er det gjort på et par minutter. Lykke til! Lenke til kommentar
johanf Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 ...bare husk å kjør 10.10.4 og enable trim på den. 1 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 Har en 13" Macbook pro fra 2011 som ha blitt vanvittig treg i det siste. Hva skyldes dette og hva kan jeg gjøre med det? Har prøvd flere ting - oppdatert OS m.m. - uten at det hjelper. Finnes det tredjeparts programmer som ordner opp eller må HD formateres og alt reinstalleres? Hvor mye RAM har du? Lenke til kommentar
SjurL Skrevet 7. august 2015 Forfatter Del Skrevet 7. august 2015 Prosessor: 2,7 GHz i7 Ram: 4 GB 1333 Mhz DDR3 OS X Yosemite (ver. 10.10.4) Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Prosessor: 2,7 GHz i7 Ram: 4 GB 1333 Mhz DDR3 OS X Yosemite (ver. 10.10.4) Hvis mulig, kanskje du burde utvide ram. Jeg hadde 4GB i min iMac, og etter å ha installert flere applikasjoner over noen år så trengte den naturlig nok mer arbeidsminne. Du kan sjekke "Aktivitetsmonitoren" for å se hvor mye ledig minne du har, hvis du har under 25% omtrent bør du nok utvide det. Lenke til kommentar
SjurL Skrevet 7. august 2015 Forfatter Del Skrevet 7. august 2015 ...bare husk å kjør 10.10.4 og enable trim på den. Hvor gjør jeg det? Tregheten oppsto forresten etter at 10.10.4 ble lagt inn... Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Du finner Aktivitetsmonitoren enten ved å søke etter den (cmd+space) eller i applikasjonsoversikten. Velg "Hukommelse" som fane når du har fått startet den, så ser du hvor mye minne som er i bruk. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 ...bare husk å kjør 10.10.4 og enable trim på den. Hvor gjør jeg det? Tregheten oppsto forresten etter at 10.10.4 ble lagt inn... Du kan lese om det her; http://www.extremetech.com/computing/209119-new-apple-os-x-10-10-4-update-enables-trim-support-for-third-party-ssds Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå