Gjest member-296438 Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Tungt Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Fotoskrulla Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Litt sånn som jeg føler meg nå, med jetlag, begynt på jobb, og høst og vinter i vente.. Et talende bilde. Lenke til kommentar
Ragnar Skj Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Et talende bilde, mye å gruble over her - trouble ahead. Vennlig hilsen Ragnar Lenke til kommentar
Roar Kneppen Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Ja, ser ut som han trenger å hjelpe til med handa for å holde hue oppe. Ser ut til at du har fått skikkelig taket på det med svarthvitkonverteringer - eller eksponerer du direkte i svarthvit? Jeg blei nysgjerrig på den doninga vi ser litt lenger inn der. Roar Lenke til kommentar
Jan Høydal Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Som Roar sier, så er de blitt av super kvalitet disse sort/hvitt bildene du presenterer. Hører også gjerne fra deg om hvordan du utfører konverteringen? Bildet taler for seg selv rent formidlingsmessig - bra utført og formidlet! mvh Jan Lenke til kommentar
Gjest member-296438 Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Takker for fine kommentarer:-) Ang. motivet, så synes jeg det er spennende med mennesker i alle varianter, og viktig å minne om at det ikke er alle som lever i den vellykkede bobla. Når det gjelder s/hv og konvertering vs eksponering, så har jeg fått ettertrykkelig beskjed fra guruene i fotoklubben om og ta alle bilder i farger:-) Konverterer i Aperture, og justerer kontraster og skarphet (hvis nødvendig). En sjelden gang bruker jeg fargefilter i konvertering, men hovedsakelig går det i kontraster. Øker mengden av mørkt/sort på bilder der jeg ønsker det. Får bakgrunnen/omgivelsene til og forsvinne litt. Prøver å se på andre og får litt tips av det. (f.eks Jan og Henning her på bruket) Ellers ser jeg en del på 500px, der det er et rikholdig utvalg i alle sjangere. Har enda en lang vei å gå før jeg får helt taket på det, men er på vei... Ellers så er jeg veldig fornøyd med K3´en, som jeg bruker uten AA filteret. Får en bedre skarphet (hvis jeg lykkes med og treffe fokus da...) og kontraster. @Kneppen, når det gjelder doninga, så er det noe av det samme som du har, med "hytte". Lenke til kommentar
Jan Høydal Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Takker for fine kommentarer:-) Ang. motivet, så synes jeg det er spennende med mennesker i alle varianter, og viktig å minne om at det ikke er alle som lever i den vellykkede bobla. Når det gjelder s/hv og konvertering vs eksponering, så har jeg fått ettertrykkelig beskjed fra guruene i fotoklubben om og ta alle bilder i farger:-) Konverterer i Aperture, og justerer kontraster og skarphet (hvis nødvendig). En sjelden gang bruker jeg fargefilter i konvertering, men hovedsakelig går det i kontraster. Øker mengden av mørkt/sort på bilder der jeg ønsker det. Får bakgrunnen/omgivelsene til og forsvinne litt. Prøver å se på andre og får litt tips av det. (f.eks Jan og Henning her på bruket) Ellers ser jeg en del på 500px, der det er et rikholdig utvalg i alle sjangere. Har enda en lang vei å gå før jeg får helt taket på det, men er på vei... Ellers så er jeg veldig fornøyd med K3´en, som jeg bruker uten AA filteret. Får en bedre skarphet (hvis jeg lykkes med og treffe fokus da...) og kontraster. @Kneppen, når det gjelder doninga, så er det noe av det samme som du har, med "hytte". Veldig kjekt å høre litt om hvordan du går veien til sort/hvitt. De har nok et godt poeng i fotoklubben din. Jeg gjør alltid det samme selv for å få det resultatet jeg ønsker meg. Føler selv at man ikke kan bli utlært i å foreta gode sort/hvitt konverteringer - det er mange som tror det er enkelt - men det er langt fra sannheten. Samt at det finnes et utall av veier frem til sort/hvitt produktet. mvh Jan Lenke til kommentar
Olav Leistad Hove Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Veldig interessant deling av erfaringer og gode tips å få om sort/hvitt konvertering. Som du skriver Jan så er det et utall av veier frem til sort/hvitt. Etter jeg har lest hva dere har skrevet har jeg forsket litt. For dere som bruker Photoshop kan dette kanskje være et innspill. Sammen med Photoshop henger et program som heter Camera Raw. Ved å velge "Åpne som" og velge filtype Camera Raw åpnes filen i denne programmet. Både Raw - filer og Jpg kan åpnes men ved Rawformatet er det mye mer datagrunnlag som ofte kan gi fordeler. Jeg brukte motorsykkelbildet fra Cuba som jeg la ut i dag som testbilde. Etter åpning i Camera Raw valgte jeg HSL/Gråtoner og krysset av for "Konverter til gråtoner". Da kan jeg arbeide med fargeblandingen. På dette bildet er det mye gult, grønt og blått. Jeg kjørte gult og grønt nesten helt til det lyseste og blått til det mørkeste. Dette gir en god del kontrast. Så åpnet jeg det i Photoshop. Der økte jeg kun lysstyrken, operasjonen i Camera Raw ga et litt for mørkt bilde. Jeg prøvde å gjøre samme operasjon med fargeblanding inne i Photoshop også men syns ikke jeg fikk samme resultatet. Moro om dere kunne kommentere denne varianten som da ligger som V2 på motorsykkelbildet. Hilsen Olav Lenke til kommentar
Gjest member-296438 Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Flott og høre andres "veier til Rom" Som sagt, så bruker jeg sjelden fargefiltrene. Det vanskeligste med konverteringen for min del, er den delen av bilde som glir inn i en skygge. Også hvis fargene er kraftige, vanskeliggjør disse og finne rette grå/hvite toner. For min del er det viktigste for og få et godt resultat, at skarpheten/konturene sitter, slik at overgangene er markerte. Som Jan sier, konvertering til s/hv er nok ikke så enkelt som det høres ut. Skal prøve å kjøre s/hv RAW rett fra et av kameraene, for å se om det kan ha noe for seg:-) Gøy og eksperimentere/prøve seg på upløyd mark. Poster nok et eksempel etterhvert..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg