Gå til innhold

Kan noen forklare litt om forvaltningskostnad på aksjefond?

-Siberian-

Anbefalte innlegg

Trenger en liten forklaring på dette med kostnader (forvaltning) ved sparing i aksjefond. Si at jeg har 100 000 kroner i et fond. Etter en måned er markedsverdien 110 000 kroner. Hvis forvaltningskostnaden er 2 %, vil det si at hvis jeg tar ut alle pengene, så vil 2 200 kroner gå til dette? Eller betales det 2 % bare av den reelle avkastningen? Hvorfor sies det i så fall at det koster 2 % i året når det koster 2 % å realisere avkastningen uansett hvor lenge du har pengene stående?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke du blir belastet disse pengene direkte ved at f.eks. 2% trekkes på en gitt dato, men gebyret er vel "bakt inn" i verdien av hver andel. Hvis honoraret var lavere så ville verdien av hver andel også vært høyere.

Sparer du langsiktig så er det ingen grunn til å betale 2% i årlig gebyr. Men det er en annen diskusjon...

Lenke til kommentar

Nei. Er markedsverdien 110 000 kr, får du ut 110 000 kr. 1/365 av forvaltningskostnaden trekkes hver dag.

Dette forutsetter at det ikke er salgsavgift på fondet. Det tror jeg det er veldig få fond som har i Norge i dag.

Beregnes / belastes dette daglige trekket ut fra hele markedsverdien eller bare av selve avkastningen?

Lenke til kommentar

Nei. Er markedsverdien 110 000 kr, får du ut 110 000 kr. 1/365 av forvaltningskostnaden trekkes hver dag.

Dette forutsetter at det ikke er salgsavgift på fondet. Det tror jeg det er veldig få fond som har i Norge i dag.

Beregnes / belastes dette daglige trekket ut fra hele markedsverdien eller bare av selve avkastningen?

Hele markedsverdien.

Lenke til kommentar

Si at utgangspunktet er 100 000 kroner. 2 % av det er jo 2 000. 1/365 av 2 000 blir jo ikke mange kronene. Kan det være riktig...?

Lenke til kommentar

Men, om man ser på hele fondet, f.eks 2 milliarder, og tar 2% fra det hvert år blir det en hel del :)

Det sitter tross alt ingen å styrer akkurat dine penger, det er ett spleiselag.

Sant, jeg er bare usikker på regnemåten. For hvis man gjør det på en annen måte blir det mye mer: 2 / 365 = 0,005. 100 000 x 0,005 = 500 som jo er vesentlig mer. Skulle bare likt å vite hvilken regnemetode som er riktig.

Lenke til kommentar

Forvaltningshonoraret er allerede bakt inn i kursen på fondet. Du kan heller tenke deg at om du investerte de 100 000 kr selv i en kliss lik portefølje som forvalteren ville du hatt 112 245 kr (112 245*0,98=110 000 kr) måneden etterpå.

Så du får det samme som det står når du selger fondet i nettbanken din (sannhet med modifikasjoner: Salg av fond tar normalt 2-3 dager fordi det faktisk skal gjøres til gitte cut-off-tider hos bankene som gjør at kursene kan variere noe). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...