AnonymDiskusjon Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Hei,Jeg vet at ved enkelte tilfeller er ikke depositumskonto ved utleie et krav - for eksempel ved sommerleie. Hvor går denne grensen? Hvor mange måneder? Eller er det andre kriterier som vurderes? Anonymous poster hash: 1a249...6aa Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Det er ingen minstegrense - teoretisk sett skal selv en dags leie føre til at det opprettes depositumskonto hvis utleier krever depositum. Det finnes ett unntak, og det er studentsamskipnader. Disse kan bruke en felles depositumskonto. Renteberegning blir ikke et problem fordi husleieloven § 11-2 sjette ledd åpner for å avtale at rentene tilfaller studentsamskipnaden. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. august 2015 Forfatter Del Skrevet 4. august 2015 Gjelder dette fortsatt om man har signert en kontrakt hvor det står at depositumet skal betales inn på utleiers konto? Denne loven er ufravikelig?Kontonummeret som oppgis er det samme som leia skal betales inn i. Det presiseres i kontrakten at dette er "utleiers konto". Anonymous poster hash: 1a249...6aa Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Loven er ufravikelig, og kontraktsvilkåret er ugyldig. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. august 2015 Forfatter Del Skrevet 4. august 2015 Kan jeg da kreve å få tilbakebetalt dette umiddelbart? Selv om leieforholdet er avsluttet og han (på tynt grunnlag) mener jeg ikke har rett til å få alt tilbakebetalt? Kan jeg si rett ut at jeg krever summen tilbakebetalt innen et visst tidspunkt? Anonymous poster hash: 1a249...6aa Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. august 2015 Forfatter Del Skrevet 4. august 2015 Og hva gjør dette med kontraktens validitet som helhet? Er hele kontrakten ugyldiggjort? I så fall: hvilke rettigheter gir dette meg? Anonymous poster hash: 1a249...6aa Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Du har bare rett til å kreve depositumet, med renter, tilbake. Resten av kontrakten er gyldig. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. august 2015 Forfatter Del Skrevet 5. august 2015 Selv om vi har en pågående tvist? Han vil ha penger for diverse småting i leiligheten. Jeg mener kravet er ubegrunnet, men det spiller vel ingen rolle akkurat på dette tidspunktet? Om det viser seg at kravet hans er reelt og kan dokumenteres er jeg ham skyldig penger uansett, og da går det vel i ytterste fall til forliksrådet?Kort og godt: kan jeg med loven på min side kreve denne summen tilbakebetalt nå, selv om vi har en pågående tvist? Om det skulle vise seg at jeg faktisk har forårsaket skade jeg må betale for skal jeg selvsagt gjøre dette i etterkant, men jeg har like fullt rett til å kreve pengene betalt inn på min konto sporenstreks? Anonymous poster hash: 1a249...6aa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå