newman221 Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Hei. Idag har jeg en Yamaha RX V1067 receiver og System Audio Ranger høyttalere,samt System Audio Mantra 10av senter og Klipsch RS42 bakhøytalere. Har fått litt lyst på mer trøkk og kontroll på frontene, spesielt på musikk. Vil det være mulig å koble til en Hegel H80 eller H200 på pre-out fra Yamaha, og kun bruke Yamaha som surround-enhet? Tenkte da å koble HTPC til Hegel H80 med USB, samt platespiller, og kun koble HTPC og PlayStation til Yamaha'n? På den måten får jeg best mulig lyd på musikk fra pc og LP, og på filmer går ting via HDMI til receiver (som kun drifter senter og bakhøytalere) og pre-out på fronter via Hegel... Noen som skjønte dette? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Først svar til tittelen. Kjenner ikke Primare selv, men etter alt skrytet Hegel får så ville jeg satset på dem, samt fordelen med å sponse en norsk bedrift frem for en svensk (mener å huske at Primare er svensk). Hegel har etter det jeg har fått med meg vært flinke på å ta med HT modus. Den er på H200, tror den også er på H80. HT modusen gjør at Hegelen blir en ren effektforsterker, og er eneste praktiske måte å få dette til å funke, så ja det vil funke strålende. Bare husk å kjør romkorreksjonen, eller manuelt still inn volumet i Yamahaen etter tilkobling. Det eneste minuset med dette, er hvis lydsignalturen på Yamaha og Hegel er veldig forskjellig, så kan det irritere samspillet mellom Fronter og senter. Har selv siklet på først H200, så H300, men savner at Hegel ikke har en egen monoblokk i samme serie, eller en ren 3 kanals effektforsterker for å ha god nok symetri i frontrekken. Hegels monoblokker blir for dyre for meg. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 4. august 2015 Forfatter Del Skrevet 4. august 2015 Ahh, glemte å si noe om Primare-modellen.. Primare i22 DAC. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Etter hva jeg husker av tester av Primare utstyr så får de ikke like mye skryt som Hegel får. De får ikke dårlig kritikk, men man leser litt mellom linjene i slike tester. Hegel har nok den ekstra kraften og råskapen som gir det lille ekstra så vidt jeg skjønner. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Norsk hifi-presse skriver selvsagt ikke dårlige ting om et norsk hifi produkt. Hør på det selv før du kjøper, det er ikke sikkert lydsignaturen er etter din preferanse. Lenke til kommentar
Admiral-K Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 newman221: før du gjør noe som helst vil jeg anbefale deg å bi-ampe frontene for det er ingen dårlig forsterker du har. Effektmessig skal du da ha nok av power til Rangerne. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 4. august 2015 Forfatter Del Skrevet 4. august 2015 Jeg biamper. Skulle hørt hvor trist det var første timen, før jeg koblet til et sett til med høyttalerkabel.. Forsterkeren min er ganske grei, men er vel bare at det klør litt i lommeboka etter noe nytt og spennende. Får kanskje kjøpe meg en Musical Fidelity v90 lps RIAA til platespilleren først, kanskje det er nok til å skape ny glede i stua Lenke til kommentar
Pop Skrevet 6. august 2015 Del Skrevet 6. august 2015 Jeg biamper. Skulle hørt hvor trist det var første timen, før jeg koblet til et sett til med høyttalerkabel.. Forsterkeren min er ganske grei, men er vel bare at det klør litt i lommeboka etter noe nytt og spennende. Får kanskje kjøpe meg en Musical Fidelity v90 lps RIAA til platespilleren først, kanskje det er nok til å skape ny glede i stua Om du fortsatt får tak i Primare i22dac til 7990 er det bare å slå til. Den spiller nok klart bedre enn surroundreceiveren din og fullt på høyde med Hegel H80. Jeg har hørt begge og var ikke istand til å konkludere den ene bedre enn den andre, på høyttalere til 15000kr. I22 har jeg hatt på hjemlån og den spiller svært bra på stuehøyttalerne mine til 5 ganger prisen. Den var bedre enn H200. Bare synd den ikke har HT-inngang, det får du ta med i betraktningen. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 6. august 2015 Forfatter Del Skrevet 6. august 2015 De på Soundgarden mente det ikke var krefter nok i i22 eller H80 til å drive Ranger skikkelig.. Noen som har testet, eller hørt om noen som har testet dette? Eller bør jeg prøve meg på en brukt H200? Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 6. august 2015 Del Skrevet 6. august 2015 Jeg skjønner ikke heelt. Missforstår jeg deg rett, så ønsker du og fortsette og ha surround opsett, men vil kjøre i22/H80 som effekttrinn? Ville det ikke da heller være mer "fornuftig" og kjøpe et reint effektrinn? Soundgarden selger vel i22 og H80 så vidt jeg vet, de har vel også System Audio, samt at de selger yamaha, du burde vel strengt tatt fått kunne kjørt en test av hele anlegget ditt i butikken deres. Men igjen, jeg lener meg mot og kjøpe rent effettrinn. Brukt hifi er somregel veldig safe og kjøpe, så lenge man får hørt det før man betaler. Jeg endte opp med i22 foran H80, etter lytt i deres lokar, vet ikke om det var pga estetikk eller lyd dog... Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 7. august 2015 Forfatter Del Skrevet 7. august 2015 Grunnen til at jeg i utgangspunktet ønsker en stereoforsterker er at jeg i hovedsak kan utelate surroundreciever til daglig bruk. Windows HTPC via USB-DAC og LP-spiller kobles da rett i stereoforsterker. Get-boks og Windows kobles opp mot surroundreciever via HDMI som tar seg av prosessering og sender lyd til senter, bakhøytalere og pre-out Lenke til kommentar
Pop Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 At i22 og H80 ikke skal klare og drive Ranger meget bra, tror jeg egentlig er svada. Men at Ranger er en høyttaler som kan være vanskelig å få til bra, er det ingen tvil om. Bare å lese forum rundt om i verden. Spesielt går kritikken på at de kan fort bli skarpe i toppen, derfor jeg spesielt ville testet med I22. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Selv har jeg hatt Electrocompaniet i mange år. Som 17-åring fikk jeg tak i en ECI2 til budsjettpris (4900 kr i 1999), og har gradvis utvidet. Først med en AW60 tunet for ECI2 i biamp-oppsett, senere fikk jeg tak i et sett med EC4.6 forforsterker og AW120DMB effektforsterker. Og sammen med B&W høyttalere har jeg kunnet nyte god lyd i all den tid jeg har hatt et skikkelig anlegg. En ting jeg også erfarte var at verditapet var ganske lavt. ECI2 hadde jeg i 9 år, og solgte den til 3500 kr. Selv den dag i dag ser jeg disse gå for rundt den prisen. Med det forsterkersettet jeg nå har, kjører jeg balansert drift, og forskjellen mellom balansert og single-ended er enorm. 1 Lenke til kommentar
Akse Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Selv har jeg hatt Electrocompaniet i mange år. Som 17-åring fikk jeg tak i en ECI2 til budsjettpris (4900 kr i 1999), og har gradvis utvidet. Først med en AW60 tunet for ECI2 i biamp-oppsett, senere fikk jeg tak i et sett med EC4.6 forforsterker og AW120DMB effektforsterker. Og sammen med B&W høyttalere har jeg kunnet nyte god lyd i all den tid jeg har hatt et skikkelig anlegg. En ting jeg også erfarte var at verditapet var ganske lavt. ECI2 hadde jeg i 9 år, og solgte den til 3500 kr. Selv den dag i dag ser jeg disse gå for rundt den prisen. Med det forsterkersettet jeg nå har, kjører jeg balansert drift, og forskjellen mellom balansert og single-ended er enorm.Sykt relevant til tråden. Lenke til kommentar
Admiral-K Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 De på Soundgarden mente det ikke var krefter nok i i22 eller H80 til å drive Ranger skikkelig.. Noen som har testet, eller hørt om noen som har testet dette? Eller bør jeg prøve meg på en brukt H200? Med min kalkulasjon mtp. sens. og Watt oppgitt til 300 på prisjakt er jeg usikker på hvor mye de egentlig tåler. Følger man samme skala som en PA høyttaler med sens. på 97db/1Wspl 600W Power handling AES og long term SPL på 124,8dB og PEAK på 130,8dB er 300W på Ranger kont. effekt eller et sted mellom 250-300W. Ifølge en spansk side er Potencia máxima admisible ( Maksimalt tillatt strøm ) for SA Ranger 300W, ergo PEAK? Jeg blir ikke helt sikker her, men det skader HT mer og ha for lite power enn for mye, om du ikke hører at det vrenger og låter galt med kraftig forsterker har du neppe behov for å legge mer enn 2k i et annlegg. Liten digresjon: mitt basselement/mellomtone på 7" og 80/320Wcont./PEAK power rører seg knapt ved relativt godt volum på Pink Floyd`s Pulse konsert ved Run Like Hell, helt til slutten og bomben går av. Da trodde jeg elementet skulle hoppe ut av HT. Dette er med forsterker bi-ampet og nærmere 300W i 8ohm. Sitter du med en svak forsterker da ville elementet antagelig blitt blåst. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 2x80w er ikke nok til å få alt ut av en Ranger. Ikke i nærheten en gang. Mye gor mye er alltid bedre enn litt for lite når det kommer til effekt, og Rangeren er en høyttaler jeg glatt ville ha kjørt 200-300w på. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 2x80w er ikke nok til å få alt ut av en Ranger. Ikke i nærheten en gang. Mye gor mye er alltid bedre enn litt for lite når det kommer til effekt, og Rangeren er en høyttaler jeg glatt ville ha kjørt 200-300w på. 200-300w hva da? Man må også se på hvor strømsterk forsterkeren er. En strømsterk forsterker trenger ikke nødvendigvis ha så høy nominell effekt for å kunne være kraftig. 1 Lenke til kommentar
Akse Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 2x80w er ikke nok til å få alt ut av en Ranger. Ikke i nærheten en gang. Mye gor mye er alltid bedre enn litt for lite når det kommer til effekt, og Rangeren er en høyttaler jeg glatt ville ha kjørt 200-300w på. 200-300w hva da? Man må også se på hvor strømsterk forsterkeren er. En strømsterk forsterker trenger ikke nødvendigvis ha så høy nominell effekt for å kunne være kraftig. Helt korrekt. Jeg tenker først og fremst klasse AB nå, som både Hegel H80 og i22 bruker. Strømforsyningene i disse forsterkerne er gode, men ikke spesielt overdimensjonerte. Man vil få mye lyd i høyttalerne med 80w, men for å få deres fulle potensiale trengs en god del mer. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 8. august 2015 Forfatter Del Skrevet 8. august 2015 Er det ikke klasse-D i en Primare i22? Lenke til kommentar
Akse Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 Er det ikke klasse-D i en Primare i22? Der har du faktisk rett. Sjekket nå. Tør påstå at det ikke gjør saken stort bedre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå