Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvem henvender jeg meg til om utleier holder tilbake depositum?

Anbefalte innlegg

Utleier har gjort det klart at han ikke kommer til å betale tilbake depositumet, og at han heller ikke kommer til å diskutere det videre. Han svarer meg ikke på telefon, ønsker ikke å møte meg ansikt til ansikt og vil heller ikke la meg komme til leiligheten og se på de påståtte manglene personlig.

Kan dere bekrefte at jeg har rett til å få tilbakebetalt denne summen umiddelbart? Selv om han mener jeg er ham skyldig en viss sum? Jeg har tenkt å sende ham en kort epost hvor jeg henviser til lovteksten - inkludert den delen som sier at jeg har rett til å få summen betalt tilbake umiddelbart -, og at han har x antall dager på seg til å få gjort dette før jeg går til rettslige skritt. Virker det OK?

Anonymous poster hash: 335cd...eeb

Du har rett på å få tilbakebetalt depositummet, med eventuelle reelle fratrekk. (Les lovverket - Husleieloven). Selv om dette formelt ikke er riktig plassering av depositum, har du samme rettigheter for tilbakebetaling. Du krever hele beløpet tilbakebetalt! Men må forvente, at det kan komme motkrav (på et reelt beløp, for ny vask), hvis det var vasket dårlig. Så er utleiers vaskeutgifter reelle, kan det komme til fratrekk i løpet av prosessen.

Men utleier har også begått en ulovlighet, som kan annmeldes til politiet, da dette med depositumet og plassering av pengene er ulovlig, Det er utleiers ansvar.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det følger av husleieloven § 3-6 annet ledd:

Det deponerte beløp skal settes på særskilt konto i leierens navn med vanlige rentevilkår i finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge.

Sammen med § 3-7 første og annet ledd:

Det kan ikke avtales at leier av bolig skal betale andre eller større pengebeløp enn angitt i §§ 3-1 og 3-4 til 3-6.

Den som har betalt beløp i strid med første ledd, kan alltid kreve beløpet tilbakebetalt eller erstattet av utleieren. Avtalen for øvrig er bindende selv om tilbakebetaling eller erstatning blir krevd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...