AnonymDiskusjon Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Hei,Jeg har nylig avsluttet et leieforhold. Utleier nekter å betale tilbake depositumet mitt. Jeg er sterkt uenig i grunnlaget.Jeg er ikke født i Norge og har aldri leid i landet før, så regelverket for depositumskontoer var ukjent for meg. Han ba om å få satt depositumet i sin helhet satt inn på sin private konto. Det var ikke før dagen før jeg flyttet ut jeg ble gjort oppmerksom på at dette er ulovlig.Hva er mitt neste steg her? Hvilken instans er det jeg skal gå gjennom for å håndtere dette? Jeg regner ikke med det skal politianmeldes, så jeg lurer på hvor jeg går? Er det namsmannen?Slik jeg forstår har jeg rett til å få betalt depositumet i sin helhet øyeblikkelig? Han har tross alt mine penger. Anonymous poster hash: 335cd...eeb Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Avhengig av hvor du er kan du ta saken til Husleietvistutvalget (Oslo, Akershus, Hordaland og Sør- og Nord-Trøndelag) eller forliksrådet (andre steder). Du må betale et gebyr, men det får du tilbake hvis du vinner saken helt. Husk å kreve gebyret, og forsinkelsesrenter fra dagen du betalte det ulovlige depositumet (jf. husleieloven § 3-7 [3]), i klagen, i tillegg til selve depositumet. (Det er selvsagt en fordel om utleier ikke har noe gyldig krav mot deg...) Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. august 2015 Forfatter Del Skrevet 4. august 2015 Grunnlaget er tynt. Jeg har to andre leietakere og en ekstra part (min kjæreste) som alle er enige i at kravet er "bullshit". Anonymous poster hash: 335cd...eeb Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. august 2015 Forfatter Del Skrevet 4. august 2015 "De to andre leietakerne" i stedet for "Jeg har to andre leietakere" i setningen over. Jeg mente at jeg har de to andre leietakerne (mine romkamerater) med meg, på min side. Anonymous poster hash: 335cd...eeb Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Men hva er "bullshit" grunnlaget? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. august 2015 Forfatter Del Skrevet 4. august 2015 Men hva er "bullshit" grunnlaget? Alt. Anonymous poster hash: d803c...9ab Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Alt som i at hele leiligheten er rasert og igjen ligger det bare en ruinhaug, eller alt som at det er blitt en ripe i laminaten ute i gangen? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. august 2015 Forfatter Del Skrevet 4. august 2015 Vaskingen. Listen over mangelfull vasking og div. feil er surrealistisk. Anonymous poster hash: 335cd...eeb Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Vanskelig for å oss å ta stilling til om det er bullshit eller ikke uten litt mer (og litt saklig) informasjon fra deg Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 (endret) Vanskelig for å oss å ta stilling til om det er bullshit eller ikke uten litt mer (og litt saklig) informasjon fra degVi trenger ikke ta stilling til om det er bullshit eller ikke. Det var ikke det han spurte om. Endret 4. august 2015 av Ståle Nordlie 2 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Vanskelig for å oss å ta stilling til om det er bullshit eller ikke uten litt mer (og litt saklig) informasjon fra degVi trenger ikke ta stilling til om det er bullshit eller ikke. Det var ikke det han spurte om. Du har et poeng. Samtidig er rettighetene hans sterkt avhengig av om det er hold i grunnlaget eller ikke 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Det neste du gjør er å kreve han for pengene (sende et "skriftstykke" som spesifiserer størrelsen på kravet og grunnlaget). I kravsbrevet varsler du at du vil gå til tvangsinndrivelse om ikke kravet oppfylles. 14 dager senere sender du utleggsbegjæring til namsmannen, med kopi av kravsbrevet og husleieavtalen vedlagt, samt annen relevant dokumentasjon. Hvis han protesterer, går saken til forliksrådet. 4 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 Det neste du gjør er å kreve han for pengene (sende et "skriftstykke" som spesifiserer størrelsen på kravet og grunnlaget). I kravsbrevet varsler du at du vil gå til tvangsinndrivelse om ikke kravet oppfylles. 14 dager senere sender du utleggsbegjæring til namsmannen, med kopi av kravsbrevet og husleieavtalen vedlagt, samt annen relevant dokumentasjon. Hvis han protesterer, går saken til forliksrådet. Kanskje du burde forklare, hva du mener med "skriftstykke"! Det var da et knotete (dårlig) utrykk, og det forklarer dårlig korrekt (tilfredstillende) oppsett og form. 2 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 TS. Du kan jo også se litt her, mulig den kan være til hjelp. https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/krd/vedlegg/boby/veiledninger_og_brosjyrer/nr_05_web.pdf Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 Det neste du gjør er å kreve han for pengene (sende et "skriftstykke" som spesifiserer størrelsen på kravet og grunnlaget). I kravsbrevet varsler du at du vil gå til tvangsinndrivelse om ikke kravet oppfylles. 14 dager senere sender du utleggsbegjæring til namsmannen, med kopi av kravsbrevet og husleieavtalen vedlagt, samt annen relevant dokumentasjon. Hvis han protesterer, går saken til forliksrådet.Kanskje du burde forklare, hva du mener med "skriftstykke"! Det var da et knotete (dårlig) utrykk, og det forklarer dårlig korrekt (tilfredstillende) oppsett og form. Det er ingen krav til oppsett og form ut over at det er skriftlig på fysisk papir (det er det som ligger i "skriftstykke"). Spesielt sammen med begrepet "kravsbrev" tenkte jeg det var relativt selvforklarende. "Skriftstykke" er lovens begrep, ikke mitt. Det må være et fysisk brev som spesifiserer hvor mye penger som kreves og hvorfor (hva som er grunnlaget for karvet). Veilederen du linker til inneholder ingenting om hvordan å kreve inn penger om man ikke har depositumkonto. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 ... utleggsbegjæring til namsmannen ... Har egentlig utleggsbegjæring så mye for seg når utleier alt har gjort det klart at han nekter å betale, og hevder å ha grunnlag for det? Hvis utleier taper i HTU/forliksråd betaler han sannsynligvis uten at det blir nødvendig med utleggsbegjæring. Det å gå via namsmannen blir da en ekstra forsinkelse og et ekstra gebyr. Man kan håpe på at utleier blir skremt til å betale, men på den annen side kan han sette seg enda mer på bakbeina. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. august 2015 Forfatter Del Skrevet 5. august 2015 Utleier har gjort det klart at han ikke kommer til å betale tilbake depositumet, og at han heller ikke kommer til å diskutere det videre. Han svarer meg ikke på telefon, ønsker ikke å møte meg ansikt til ansikt og vil heller ikke la meg komme til leiligheten og se på de påståtte manglene personlig.Kan dere bekrefte at jeg har rett til å få tilbakebetalt denne summen umiddelbart? Selv om han mener jeg er ham skyldig en viss sum? Jeg har tenkt å sende ham en kort epost hvor jeg henviser til lovteksten - inkludert den delen som sier at jeg har rett til å få summen betalt tilbake umiddelbart -, og at han har x antall dager på seg til å få gjort dette før jeg går til rettslige skritt. Virker det OK? Anonymous poster hash: 335cd...eeb Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 Du sender kravbrevet som Herr Brun sier, da må i det minste huseier svare. Motsier ikke huseier kravet er det et tvangsgrunnlag. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 (endret) Det er ingen krav til oppsett og form ut over at det er skriftlig på fysisk papir (det er det som ligger i "skriftstykke"). Spesielt sammen med begrepet "kravsbrev" tenkte jeg det var relativt selvforklarende. "Skriftstykke" er lovens begrep, ikke mitt. Det må være et fysisk brev som spesifiserer hvor mye penger som kreves og hvorfor (hva som er grunnlaget for karvet). Veilederen du linker til inneholder ingenting om hvordan å kreve inn penger om man ikke har depositumkonto. Har du ikke fått med deg, at denne personen ikke har vokst opp i Norge! Og kjenner ikke systemet! Og så bruker du slike tullete utrykk! Jeg er nordmann og godt voksen, men hadde aldri hørt om "skriftstykke" før nå. (”skriftstykke” i tvangsfullbyrdelsesloven § 7-2, bokstav F) Synes ikke skriftstylkke er selvforklarende. Så kanskje du bør forklare noe bedre og slutte å bruke slike utrykk, uten å forklare hva dette er. Spessielt for innvandere. Jeg har ikke lest hele veilederen og skrev heller IKKE at svaret lå der! Men da jeg skummet den, så var i alle fall beskrivelse for hvordan dette skulle ha foregått. Da vet han (og andre) til neste gang. Dette er formelle brev som skal skrives og da er det noen "normer" som må følges, selv om det ikke et spesifikt oppsett for denne type brev. Så du bør være litt mer spesifikk og pressis, spessielt i dette tilfellet. Endret 5. august 2015 av Friluftskar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå