Gå til innhold

Er 52x cd-rom'er farlige?

errgo

Anbefalte innlegg

Har lest noen skrekkhistorier om cd'er som gikk i tusen knas og til og med biter som fløy ut av cd-rom spilleren. Er virkelig raske cd-romer så farlige? Og i så fall, finnes det noen mulighet for å begrense max lesehastighet? (Det hadde jo vært en fordel i forhold til støy også, siden den bråker en del når den spinner som verst)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

d eneste jeg kan hjelpe deg med er at inne i CD spilleren så blir d brukt luft til å trykke CD platen ned.. d er vel derfor 52x CD spillere bråker som de gjør.

men at CDene knuses tviler jeg sterkt på! :smile:

Abit KT7A-RAID

AMD T-Bird 1GHz

GeForce 2 MX 400

512mb SDRAM

Seagate 60gb 7200 RPM

[ Denne Melding var redigert av: zn00ker på 2002-02-23 04:40 ]

Lenke til kommentar

Cd'er går kun i 1000 knas i leseren hvis de har en "crack" (husker ikke det norske ordet, har ikke sovet på 40 timer) fra før av. Lite sansynlig at de skal få det UNDER lesing (men sikkert mulig, teoretisk sett...)

Har selv puttet en cd med en kjempeliten skade (nesten usynlig), hørte en høy lyd og samlet små plastbiter i 2 uker...

Hele greia fungerte bra etterpå (leseren asså, ikke cden... hehehe).

Finnes muligheter for å begrense cd-rom speed, søk på http://www.google.com, eller vent evt. på svar fra noen som vet om spes. programmer osv. Men dette er jo en dårlig løsning siden cd-rom allerede er treigt (når man sammenligner med andre medier). En bedre løsning er å bruke 1sek på å SE på cd'en man stapper i, så man unngår at cd'en går i tusen knas.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-23 04:31, Roger23 skrev:

Har lest noen skrekkhistorier om cd'er som gikk i tusen knas og til og med biter som fløy ut av cd-rom spilleren. Er virkelig raske cd-romer så farlige?

JA, de er livsfarlige! Det er mange eksempler på CD-plater som eksploderer når de passerer ca. 45 ganger normal hastighet, og dreper og lemlester personer i nærheten. En gang ble en hel klasse på en barneskole i USA drept når den nye PC'en de skulle teste eksploderte under installasjon av et program. (Læreren overlevde men måtte amputere beina fra hoftene og ned.) For at ikke dette skal skje med deg og din familie er det best at du bytter spilleren din i min 8X Goldstar som er garantert ufarlig. Så skal jeg ta meg av døds-spilleren din på en forsvarlig måte.

(Håper han går på det... høhø.... :wink: )

Lenke til kommentar

JA, de er livsfarlige! Det er mange eksempler på CD-plater som eksploderer når de passerer ca. 45 ganger normal hastighet, og dreper og lemlester personer i nærheten. En gang ble en hel klasse på en barneskole i USA drept når den nye PC'en de skulle teste eksploderte under installasjon av et program. (Læreren overlevde men måtte amputere beina fra hoftene og ned.) For at ikke dette skal skje med deg og din familie er det best at du bytter spilleren din i min 8X Goldstar som er garantert ufarlig. Så skal jeg ta meg av døds-spilleren din på en forsvarlig måte.

(Håper han går på det... høhø.... :wink: )

Du er stygg du.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en 16x spiller en gang i tiden som pleide å låse seg av og til. Når jeg fikk opp cd-skuffen igjen var cd-platen i full spinn og hoppet ut av skuffen landet på gulvet og fortsatte å snurre der ganske lenge. Cd-platen var full av riper og helt ubrukelig. Jeg byttet ut denne cd-rom spilleren ganske fort.

Lenke til kommentar

Etiketter og sprekker, sammen med dårlig tusj (type Whiteboard Marker) er blandt de tingene som seriøst kan herpe en CDrom og/eller selve CDrom-drevet.

Så: sjekk etter sprekker, og skal du merke cd-en så bruker du SKIKKELIG sprit-tusj (som faktisk tørker OG sitter fast. Kompis av meg har en 32x cdrom som er grøn innvendig etter at tusjen forsvant som i en sentrifuge)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...