Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilbatteri som tåler å bli helt utladet?


Helm

Anbefalte innlegg

Vanlige blysyrebatterier tåler ikke å bli utladet. Derfor er jeg interessert i alternative sorter batterier som tåler dette.

 

Jeg kjenner til at jernbaneoperatører bruker en type batteri i lokomotiver som tåler å bli helt nedtappet, men jeg vet ikke hva den typen batteri heter.

 

Finnes det batterier for personbiler som tåler å bli helt utladet?

 

Er det gelébatterier jeg tenker på? Det er noe som heter AGM også?

 

 

Jeg har alltid brukt blysyrebatterier, og alle dør pga behandlingen jeg gir dem. Jeg er ikke flink til å vedlikeholdslade, og når bilen har stått ubrukt i sommerferien så er batteriet mer eller mindre ødelagt.

 

Derfor vil jeg undersøke om andre typer batteri egner seg bedre. Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller kjøp en liten lader som du kan ha koblet til over lengre perioder, type båtlader.

 

Batterier generelt bør ikke bli utladet mer enn 50%, men det finnes noen som tåler dette bedre enn andre. Les her for eksempel.

 

http://www.batterystuff.com/kb/articles/battery-articles/battery-basics.html

 

Det finnes vanlig batteri som du har i bilen, bare typen "deep cycle" som tåler det litt bedre enn startbatteri, disse blir ofte brukt i båt mm.

Endret av Poopadoop
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har LFP (LiFePo4) på motorsykkelen men tror nok det vil bli for dyrt til bruk i bil. Ville anbefalt f.eks. Biltema AGM. Det valgte jeg til min bil sist.

 

En annen fordel med LFP er at du ikke trenger så stor kapasitet. Siden de kan lades ut mer får man mer ut av den oppgitte kapasiteten og kan klare seg med et mye mindre batteri.

 

LFP tåler desverre heller ikke å bli helt utladet men de tar ingen skade av å være delvis utladet. De tåler også kulde mye bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med å bruke et minutt og koble fra minuspolen før bilen skal stå? Batteriet bør da heller ikke lade seg ut helt med mindre du har en strømtyv.

Da virker ikke alarmen. Har du en vakthund å låne ut? :wee:

 

 

 

Lithium Jernfosfat batterier, LiFePO4

 

koster mye, tåler "alt"

 

http://www.makspower.no/index.php/lifepo4/lifepo4-utklasser-agm-gel

7300 kroner... hvis det varer fem-seks ganger lenger enn et vanlig batteri så kanskje...

Lenke til kommentar

Disse karene her kan være grei å prate med også. Jeg har ikke prøvd disse batteriene selv, men har en bekjent som sverger til disse i fritidsbåt. Han har ikke tilgang til lader, og lar båten stå på sjøen hele vinteren, og starter opp om våren uten problemer.

Om de er rimelige aner jeg ikke.

Ifølge dem selv er de jo nesten for gode til å være sanne. Under 3000 kroner er billigere enn jeg hadde forventet, særlig etter å ha sett noen "superbatterier" til over 7000 kroner.

 

Men så spørs det om de gir nok startstrøm til å starte en bil i 25 kuldegrader?

Lenke til kommentar

Det er ikke enkelt å ordne to batterier i en BIL. Under panseret er det ikke plass så da må det bli i bagasjerommet. Det vil kreve en hel del tilpasninger. Så det frister ikke. Men det ville gitt en biltyv en overraskelse dersom han prøvde å kutte strømmen. Men denne bilen er ikke så attraktiv at den blir offer for bestillingstyverier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...