Helm Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Vanlige blysyrebatterier tåler ikke å bli utladet. Derfor er jeg interessert i alternative sorter batterier som tåler dette. Jeg kjenner til at jernbaneoperatører bruker en type batteri i lokomotiver som tåler å bli helt nedtappet, men jeg vet ikke hva den typen batteri heter. Finnes det batterier for personbiler som tåler å bli helt utladet? Er det gelébatterier jeg tenker på? Det er noe som heter AGM også? Jeg har alltid brukt blysyrebatterier, og alle dør pga behandlingen jeg gir dem. Jeg er ikke flink til å vedlikeholdslade, og når bilen har stått ubrukt i sommerferien så er batteriet mer eller mindre ødelagt. Derfor vil jeg undersøke om andre typer batteri egner seg bedre. Noen tips? Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Hva med å bruke et minutt og koble fra minuspolen før bilen skal stå? Batteriet bør da heller ikke lade seg ut helt med mindre du har en strømtyv. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 (endret) Eller kjøp en liten lader som du kan ha koblet til over lengre perioder, type båtlader. Batterier generelt bør ikke bli utladet mer enn 50%, men det finnes noen som tåler dette bedre enn andre. Les her for eksempel. http://www.batterystuff.com/kb/articles/battery-articles/battery-basics.html Det finnes vanlig batteri som du har i bilen, bare typen "deep cycle" som tåler det litt bedre enn startbatteri, disse blir ofte brukt i båt mm. Endret 3. august 2015 av Poopadoop 1 Lenke til kommentar
joka Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Lithium Jernfosfat batterier, LiFePO4 koster mye, tåler "alt" http://www.makspower.no/index.php/lifepo4/lifepo4-utklasser-agm-gel 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Jeg har LFP (LiFePo4) på motorsykkelen men tror nok det vil bli for dyrt til bruk i bil. Ville anbefalt f.eks. Biltema AGM. Det valgte jeg til min bil sist. En annen fordel med LFP er at du ikke trenger så stor kapasitet. Siden de kan lades ut mer får man mer ut av den oppgitte kapasiteten og kan klare seg med et mye mindre batteri. LFP tåler desverre heller ikke å bli helt utladet men de tar ingen skade av å være delvis utladet. De tåler også kulde mye bedre. 1 Lenke til kommentar
Helm Skrevet 3. august 2015 Forfatter Del Skrevet 3. august 2015 Hva med å bruke et minutt og koble fra minuspolen før bilen skal stå? Batteriet bør da heller ikke lade seg ut helt med mindre du har en strømtyv. Da virker ikke alarmen. Har du en vakthund å låne ut? Lithium Jernfosfat batterier, LiFePO4 koster mye, tåler "alt" http://www.makspower.no/index.php/lifepo4/lifepo4-utklasser-agm-gel 7300 kroner... hvis det varer fem-seks ganger lenger enn et vanlig batteri så kanskje... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Du trenger på langt nær så stor kapasitet som startbatteri i en vanlig bil. Med LFP kan du klare deg med omtrent halvparten av det som er vanlig med blybatteri. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Disse karene her kan være grei å prate med også. Jeg har ikke prøvd disse batteriene selv, men har en bekjent som sverger til disse i fritidsbåt. Han har ikke tilgang til lader, og lar båten stå på sjøen hele vinteren, og starter opp om våren uten problemer.Om de er rimelige aner jeg ikke. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Agm batterier har heller ikke godt av å bli utladet. Der hvor jeg jobbet før brukte vi agm batterier av høy kvalitet. Disse ble ladet en gang i kvartalet mens de sto på lager(uten å være tilkoblet noe). 1 Lenke til kommentar
Helm Skrevet 5. august 2015 Forfatter Del Skrevet 5. august 2015 Disse karene her kan være grei å prate med også. Jeg har ikke prøvd disse batteriene selv, men har en bekjent som sverger til disse i fritidsbåt. Han har ikke tilgang til lader, og lar båten stå på sjøen hele vinteren, og starter opp om våren uten problemer. Om de er rimelige aner jeg ikke. Ifølge dem selv er de jo nesten for gode til å være sanne. Under 3000 kroner er billigere enn jeg hadde forventet, særlig etter å ha sett noen "superbatterier" til over 7000 kroner. Men så spørs det om de gir nok startstrøm til å starte en bil i 25 kuldegrader? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 Hva med å ha to batterier? Ett eget til alarmen og ett annet til bilen? Blir nok absolutt den billigste løsningen om du kan koble om selv. Lenke til kommentar
Helm Skrevet 5. august 2015 Forfatter Del Skrevet 5. august 2015 Det er ikke enkelt å ordne to batterier i en BIL. Under panseret er det ikke plass så da må det bli i bagasjerommet. Det vil kreve en hel del tilpasninger. Så det frister ikke. Men det ville gitt en biltyv en overraskelse dersom han prøvde å kutte strømmen. Men denne bilen er ikke så attraktiv at den blir offer for bestillingstyverier. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 Helt vanlig i bilstereomiljøet å ha både to og tre batterier. Da gjerne plassert i bagasjerommet. Værken vanskelig eller dyrt å gjennomføre. Lenke til kommentar
Helm Skrevet 6. august 2015 Forfatter Del Skrevet 6. august 2015 Jeg har allerede lite tilgjengelig plass bak pga. en svæær sub. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå