Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sedan salg i Norge

Drogin

Anbefalte innlegg

Jeg prøver etter beste evne å forstå hvorfor sedan'er selger så dårlig i Norge(Honda Accord er blant de mest populære bilene i USA og Kina, mens den er på bånn av slagslista i Norge).

Stasjonsvogner, SUV'er og "rottebiler/eggebiler/froskebiler"(tenk golf) er derimot kjempepopulære.

Nesten samtlige stasjonsvogner, SUV'er og rottebiler er så fantastisk stygge at jeg ville vært flau over å bli observert i en slik en(hva gjelder små biler, er Audi A3 et hederlig unntak).

En årsak kan være plassen - greit nok, man får som regel plass til litt mer baki en SUV enn en sedan.

Men man trenger ikke holde på med statistikk for vite at store deler av befolkningen med SUV egentlig ikke trenger en SUV av praktiske årsaker. Folk i USA og Kina klarer seg fint med Sedan, så hvorfor skal nordmenn være så annerledes? Selv kjenner jeg mange med SUV'er som så og si aldri faktisk bruker eller trenger den ekstra plassen de får.

Andre plusser er at Sedaner gir bedre kjørekomfort.

Jeg kan rett og slett ikke fatte at noen tenker "Jeg vil mye heller kjøre dette(Honda HRV):"

2009-honda-cr-v-home_rdax_646x258.jpg

Enn dette(Honda accord):

2009_honda_accord_3_5_ex_l_el_paso_tx_96

Bagajseromsplassen er faktisk ganske lik. Så HVORFOR er HR-V'en(og andre SUV'er, combi-biler, og stasjonsvogner) så mye mer populære?

Endret av Drogin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SUV'er er vel også på salgstoppene i USA, eller? De er jo veldig populære. Ingenting skriker "status" som en feit Audi Q7 med skiboks på taket ;)

Jeg hører hva du sier. Men jeg ser det bare ikke...hvordan slike biler og skibokser kan være status. For meg er det blodharry.

Endret av Drogin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virker som mange også har det kriteriet at de vil "sitte høyt". (Spesielt kvinner?). Bedre oversikt og en følelse av mer kontroll når man sitter i en høy SUV kanskje?

Er selv ingen fan av SUV og biler som Q7, X5, osv ser jeg på som "containere". Men mange ser det som status. Skiboks og 4x4 så du kan ta deg opp til hytta på Geilo og alt det der..

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Det har ikke gått opp for deg at folk har ulik smak og ulike behov en deg?

Du sier at bagasjerommet er ca det samme. Har du noen gang kjørt rundt på barnevogner, akebrett, ski, sykler etc?

Du er klar over at suv er erkeamerikansk?

Og nei, det er ikke gitt at sedaner gir bedre kjørecomfort. Det varierer meget fra bil til bil.

Syns forøvrig begge bilene du linker til var like stygge.

Og ja jeg kjører stv/suv til jeg er ferdig med unger, da blir det sportsback/coupe :)

Lenke til kommentar

Om en skal ha med seg bagasje eller kolli av en viss str. så er det komplett umulig i en sedan. Det hjelper ikke hvor mange liter det bagasjerommet har, så lenge det ikke kommer inn igjennom åpningen til bagasjerommet.

Jeg for min del skulle mer enn gjerne kjøpt og kjørt en sedan, fordi jeg liker bedre det designet og ikke minst at de som regel er mer støysvake når lasterommet ikke er en del av kupeen. Men det er så upraktisk når en er en familie på 4, så for min del så er det dessverre ikke et alternativ.

Ikke er jeg interessert i og kjøre rundt med en takboks hele året heller, for å kunne frakte det vi normalt har med oss i løpet av en vanlig uke med skoleransler, (store) treningsbagger, handleposer etc. For det gir mer luftmotstand, mer støy (skrangling og vindsus) og økt drivstoff forbruk. 

Så frem til at barna blir store nok til og ordne alt på egenhånd, så blir det enten st.vogn, eller en eller annen type crossover/suv for vår del. Noe annet blir alt for upraktisk.......

Lenke til kommentar

Er det så mye plass baki en SUV? Relativt sett.

Mener X5 ble hatet (ihvertfall i starten) for å være en trang bil med lite plass, på tross av størrelsen.

Stemmer det. Mange populære SUV'er har faktisk ikke så mye mer plass enn en Sedan.

Lenke til kommentar

Det høres riktig ut ja. X5, Q7 og M-klasse er jo kule biler da, men har aldri sett på de som noe annet enn konebiler og status-symbol.

Jeg angrer forøvrig ikke på at jeg valgte stasjonsvogn, men når jeg så etter en E39 så var det egentlig det samme for meg om det var Touring eller Sedan.

Lenke til kommentar

Personlig liker jeg best sedaner og har stort sett bare eid sedaner, neste bilen blir dog en coupe fordi jeg har rett og slett ikke bruk for bakdører.

Når det er sagt digger jeg store landeveissjarker som q7 og X6, bare synd ikke bmw gidder lage en coupeverson av x6'en, med overdimensjonert motor, 285+dekk med under 35 i profil, helst med adaptivt sportsunderstell så man får senket han fra førersetet er så bøst som det går ann, viser at man ikke bryr seg om at den bruker masse ekstra drivstoff, sliter mer og dyrere dekk, tar seg elendig fram i terrenget. (dvs. at man har prioriteringene i orden :p )

Har komt fram til at jeg skal rulle rundt i den eldgamle tyske selgerbilen min (2002 e46 325i sedan) i 4-5 år til før han byttes ut til fordel for en 2 serie coupe i enten 228i eller 225d utgave med msportpakken (alt etter hva som lønner seg når den tid kommer)

Fordi det er en nydelig, lett, snerten, kjapp liten bil.

Men med en gang det blir snakk om rekkehus og kjerring, unge og bikkjer blir det X6 med skiboks for alle penga :)

Edit:

Har en kollega med kjerring, to bikkjer og to unger som solgte unna eclipsen sin til fordel for en kuga etter og ha hatt ørten små coupeer for ett par år siden og nå han ser seg nå nødt til å kjøpe større bil for å få plass til hele gjengen når de skal på tur, Virker dog som at suv stort sett er uaktuelt og at det blir type kassebil med 5-6seter som gjelder nå, forstår godt at sånne som han velger stasjonsvogner forran sedaner.

Endret av Primer4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Pappa har lyst på en bil han kan sette seg inn og ikke ned i på grunn av dårlig rygg. 

Personlig liker jeg ikke disse leke-SUV-ene, men det er jo tydelig at folk liker de. 

At folk vil ha stasjonsvogn derimot, den ser jeg. Det er ikke bare-bare å få et hundebur, en barnevogn og en bag inn i en sedan. 

Lenke til kommentar

Har prøvd livet med sedan en liten stund, da bilen jeg hadde fikk motorhavari. Med hund og 2 unger ble det en daglig utfordring bare for og komme seg på butikken med 2 barnevogner. Når hunden er borte for godt er barna så gamle at de kan gå, spise, drikke, gå på do og passe på seg selv. Da kan jeg kjøpe meg sedan igjen

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Gjest Slettet-3RYwwc

Jeg skal ALDRI ha en stasjonsvogn eller crossover. Trenger jeg bagasjeplass kjøper jeg meg en Skoda Superb, der bugner det over og det er ikke særlig mindre enn stasjonsvognutgaven pga dets skrånende tak. Den todelte bakluka gjør det også superenkelt å laste inn større gjenstander.

Kjører til daglig en 2008 Toyota Corolla, en bil som størrelsemessig er perfekt for meg. Av neste bil blir det nok en Skoda Octavia RS 4x4, Mazda 6 2L 192HK, Volvo S60 T3/4 eller liknende. Det er rett og slett en altfor stor overpris på Audi, BMW og Mercedes-Benz som jeg ikke gidder å betale. Skulle gjerne hatt en Subaru WRX, som ikke tas inn av Birger N. Haug, eller den nye Alfa Romeo Giulia, men jeg har også mine tvil om denne.

Og bensin er selvfølgelig et must. Sedan FTW!

Endret av Slettet-3RYwwc
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...