CVP Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 (endret) Er helt utrent mann på 35 år. Veier 100kilo og 190 høy. Begynt så smått med jogging på mølle. men klarer max rundt 2 min. Piner meg fra 1 min. rekorden er 4 min, men da knekker jeg helt sammen. jogger da i 8/9 kmt og med 0 stiigning før jeg må gå i ca 5 min. Har heller ikke blitt bedre form, men har nå vært litt av og på med trening. lett å gi opp. Er det vanlig å være så dårlig form? Mister helt motivasjon når jeg ser naboen løper og løper i 30 min uten stopp. Skjønner at de har trent en del, men samtidig har jeg lett etter en som sliter like mye som meg, men de fins bare ikke. Hvordan er andres erfaringer rundt dette når dere begynte å trene kondisjon? Føler dette også gjelder når jeg går til å fra jobb med andre på min alder, i oppoverbakker har jeg store problemer med å snakke, mens andre snakker ganske så normalt? Endret 3. august 2015 av CVP Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Er nesten litt flaut å si... Ja, jeg har like dårlig kondis. En fin blanding av røyking og latskap er flotte greier Vil anbefale å begyne med å gå turer. Da varmer du opp lungene sakte og etterhvert så vil jeg tro du klarer å begyne å jogge litt 2 Lenke til kommentar
CVP Skrevet 3. august 2015 Forfatter Del Skrevet 3. august 2015 (endret) Hehe. Er kanskje ikke så unormalt. Har røyket selv også, henger nok litt igjen og ja, er ganske lat:) Bare flaut å være på studio. Tar møllen som er lengst bak i lokalet og sniker meg ut etterpå. haha. Ikke lett å begynne å trene Endret 3. august 2015 av CVP 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Så sant, så sant Kommer nok noen treningsguruer og gir deg noen råd snart, beste jeg kan gi er LYKKE TIL! Lenke til kommentar
Zash Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 http://www.c25k.com/er et program jeg til stadighet ser folk faar gode resultater med paa Reddit, saa det kan vaere verdt aa sjekke ut! Og trenger du aa gaa paa studio? Jeg foretrekker aa jogge ute i naturen. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 Begynn med å gå på 6 og bli litt varm i kroppen før du setter opp tempo 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 (endret) Som mange andre sier her, start på bunnen. Gjerne dropp tredemølla og kom deg utendørs. Jeg klarer ikke mange minuttene på tredemølla, men når jeg er ute å jogge får jeg mye bedre resultater og flyt, og klarer å presse meg lengre. Og jeg er overhode ikke noe godt trent.Og det er på ingen måte flaut. Jeg, og de fleste andre som trener på studio legger ikke merke til andre. Man er så fokusert på seg selv, og det man gjør at man ikke enser noen andre. Og om man ser noen som åpenbart sliter, men trener likevel, så er det bare motiverende og bra for oss også. Er du på studioet og trener, så gjør du en innsats, og det er det som teller.Det som irriterer folk, er de som er å "trener" uten å gjøre en dritt, bare sitter å leser avisa mens de tussler på tredemølla eller tråkker litt på en sykkel.Gå / Jogge:Gå en lang tur hver dag (eller annenhver dag). 5km burde ta deg omentrent en time, så er det bare å øke tempo til du blir sliten. Plugg noe god musikk eller en lydbok i ørene, og bruk det som en anledning til å koble av. Sørg for at det er en tur som er mulig å gjenta. Da kan man måle fremgang (VELDIG viktig). Kan også være greit å ha pulsklokke for å måle fremgangen der også. Pulsen går ned og hastigheten går opp.Når du føler at du klarer å gå løypa temmelig fort uten å "dø", så kan du prøve lett jogg. Hvor lenge du jogger er ikke viktig, så lenge du kutter ned på tiden rundt banen. Klarer du å jogge 3 minutter og gå 5 så er det en forbedring. fortsett slik og øk jogge/gå andelen og fokuser på å forbedre tiden. Før gjerne logg over fremgangen, med regneark eller noe slikt på google, så får du fin graf over forbedringen din.Om du blir lei løypa, så kan du finne deg en ny en, men også her må den være mulig å repetere. Så du får målt fremgang. Morsomt å gå tilbake til den første løypa etter noen uker og se forbedring på 10 min på rundetiden.Sport: Et annet alternativ kan være å starte med en idrett som er morsom, og som kreer bevegelse. Futsal, fotball, innebandy, kanonball, what ever. Avhengig av hvor du bor er dette bra alternativer da det gir en mer naturlig trening, med intervaller som regulerer seg selv. Styrketrening: Styrketrening kan også øke kondisen din, og er lettere å bevege seg i hverdagen. Det finnes mange programmer for nybegynnere som virkelig gir resultater om man går inn for det. Endret 18. august 2015 av Zepticon 1 Lenke til kommentar
GA Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 Hei. Jeg kan prøve å gi noen råd utifra egen erfaring, da jeg for et par år siden begynte å løpe for å slanke meg. Var i ekstremt dårlig form når jeg begynte, og veide ca 105 kg(184cm høy). Satte meg som mål å klare å løpe 1 mil på under timen innen 6 måneder. Jeg begynte med å gå turer(ute), typisk 3-5km hver dag. Etter noen uker begynte jeg å jogge deler av turene. Da var det bare å øke lengden/farten gradvis etterhvert som formen ble bedre. Det tok noen uker før jeg virkelig begynte å merke progresjonen, så det er viktig å være tålmodig! Etter ca 5 måneder løp jeg mila på under timen for første gang. Nå er jeg totalt avhengig av å løpe, og selv om det for bare 3 år siden virket totalt umulig har jeg gått ned til 80kg og fullført 2 maraton på rimelig bra tid(3.18). For meg er mølle håpløst kjedelig, og kun noe jeg bruker når været er helt forferdelig. Langt bedre å komme seg ut etter min mening! Lykke til, og ikke gi opp! 2 Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 11. desember 2015 Del Skrevet 11. desember 2015 Samme situasjon for meg. Lagde treningsprogram til 5 kilometer over 3 måneder med Endomondo. Er "intervalltrening" med kombinasjon av gå og løpe. I starten fikk jeg makspuls med en gang, men nå etter 6 uker løper jeg lenger og pulsen er lavere Lenke til kommentar
Blouberg Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 Mange gode råd og innspill her. Lytt til kroppen din, press deg litt mer for hver dag. Jeg er av typen som liker gadgets og statistikk, bruker pulsklokke, og aktivitetsmåler (skritt etc.) og registerer alt på garmin/strava. Det gir meg motivasjon til å jobbe for å bli bedre. Pulsen er jo et greit verktøy å holde seg til. Da kan du i alle fall greit måle endring (bedring zepticon: om folk vil lese avisa og trå på sykkel må jo det være greit (: Helt unødvendig å irritere seg over det.. Lenke til kommentar
Bladkiosken Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 Kom deg ut i skogen med noe fin musikk du liker. Mye trivligere enn å trene inne. 1 Lenke til kommentar
Fade1 Skrevet 24. mars 2016 Del Skrevet 24. mars 2016 Jeg leste at det tar tid å få opp kondisen og at en ikke må gi opp med en gang. Det vil ta tid! Jeg begynte selv med jogging nå 1. mars på mølle. Har treningsrom på jobb som jeg kan fritt benytte og startet med 2 dager i uken. Fant ut at det er ganske tomt der rett etter jobb så jeg er det hver tirsdag og torsdag. Jeg fører statestikk i excel over antall km jeg løper/ror (romaskin), om jeg har styrketrening i tillegg samt vekttap. En bør bare ikke sette seg for høye mål og ikke forvente at ting skal skje umiddelbart. Jeg sliter med slikt selv at jeg får lyst å gi opp om jeg ikke får resultater raskt... Jeg hadde min 7. treningsøkt i dag og begynte fra sofastadiet. Har ikke løpt noe siden 1998 da jeg var i militæret og måtte løpe 3000 meteren, jeg var da 20 kg lettere. En annen motivasjonsfaktor kan være å poste bilder av displayet på møllen etter hver gang på Instagram, da føler en litt på presset at noen faktisk kan dumpe innom. Etterhvert får du inn motiverende kommentarer som igjen øker motivasjonen Bare ikke gi opp, om du klarer "bare" 1-2 min hver gang så gir det faktisk resultater, bare smør deg med tolmodighet. Hilsen en treningsnoob Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå