Gå til innhold

Hvorfor blir PCen treg/uresponsiv under loading?

Anbefalte innlegg

Dette er noe som har irritert meg mange ganger, det er et luksusproblem, og jeg tror ikke det lar seg løse, men jeg lurer på mekanismen bak det.

Når jeg loader i et game, altså starter opp en kamp i CSGO, World of Tanks osv. så pleier jeg å tabbe ut og browse nettet i mens. Det tar alltid et par ekstra sekunder å tabbe ut når den er i load kontra når den er idle. Litt forskjellig fra hvilket spill jeg har oppe, CS så kan det neste virke som om pcen venter med å kjøre kommandoen jeg har gjort (alt+tab) til etter den er ferdig med å loade, mens WoT gir meg bare et par sekunder ventetid.

Det tar da vel ikke så mye datakraft å gjennomføre en alt+tab, kan ikke da pcen bare løse opp 5% kapasitet til slike andre funksjoner under load, bryr meg ikke om det tar 11 sekunder istedenfor 10 for at pcen skal loade spillet om jeg skal sitte 30 sekunder på internett lell.

Jeg er ingen verdensmester i hvordan pcer fungere, og visste heller ikke hvor på forumet jeg skulle spørre, fant inget fornuftig underforum å starte tråden i, men jeg håper det er noen der ute som kan svare meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok båndbredde fra disken, og kanskje minne som allokeres etterhvert som ting leses fra disk, dll'er som loades, og eventuelt andre programmer som swappes/pages ut for å gi plass.

Operativsystemet kan vanskelig lese tankene til brukeren om hvilke prosesser som bør få prioritet. Men det er nok slik at i en del desktop OS'er har man gjort en antagelse om at prosesser knytta til vinduer i forgrunnen skal få litt ekstra boost. Hvis man vil surfe litt uten forsinkelse mens loadinga pågår kan man jo gi browserprosessen litt høyere pri, eventuelt lavere hvis man ikke ønsker å vente for lenge. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...