Gå til innhold

Kjøp av ny landeveissykkel

Sevaldsen

Anbefalte innlegg

Kanskje derfor han stønta ut av TDF ganske så raskt i år...

Var da flere enn han som brøt TDF, og som sikkert også hadde Di2 :p

For en helt vanlig mosjonist som meg selv er SRAM Force og Shimano Ultegra uten Di2 mer enn bra nok. Og så lenge jeg kan gjøre det meste selv av vedlikehold er det bare fint. Det er faktisk litt moro å kunne mekke selv også, og se at det man gjør får sykkelen til å gå bedre enn før man fikser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sitter her å lurer, siden du veldig ofte nevner vedlikehold... Hvilket vedlikehold er det du IKKE kan utføre selv på DI2, som du kan utføre på ett mekanisk gruppesett?

Hva er forskjellen egentlig? Jeg vil faktisk påstå at det å vedlikeholde ett elektrisk girsystem er enklere enn ett mekanisk. Hvorfor lurer du kanskje på?

- Elektrisk gruppesett justerer du enkelt via hendlene. Du kan til og med utføre dette fra en PC/MAC via e-tube project fra shimano, da med hjelp fra software som forteller deg hva du skal gjøre. På ett mekanisk gruppesett så er man ofte nødt til å skru på skruer, noe mange syntes er skummelt. Ingen av delene er vanskelig når man først har gjort det en gang.

- Både mekanisk- og elektriskgruppesett har kabler. Mekaniske sine må man bytte når de blir slitt, og justere når de har strekt seg. Det slipper man med elektrisk

- Elektrisk gruppesett har noe mer kabler, og styringsbokser. De kan så klart ryke, men det hører sjeldenheten til og er noe man absolutt ikke bør være urolig for.

- Bytting av kassett, kjede, klinger, bakgir og fremgir gjøres på akkurat samme måten.

På gamle DI2 serien, så har du rett i at man trengte en sær overgang for å kunne koble gruppesettet til pcen, Slik er det heldigvis ikke lenger, nå bruker man bare den medfølgende kabelen. Enkelt, og veldig greit.

Så må man spørre seg selv, er mindre vedlikehold, minst like presise gir og enklere girshift noe man vil betale litt mer for? Om svaret er nei så er jo valget enkelt, da går man for ett mekanisk gruppesett. 

DI2 kan man jo nå også tilpasse eget bruk, det være hvor fort man skal gire, hvordan multishift skal oppføre seg, spurteknapp/klatreknapp osv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...