cgilbu Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Har vært fastansatt de siste årene. Er 26 år gammel. Har fagbrev som grafisk designer. To år fra videregående skole. Mangler generell studiekompetanse. Tenkte å melde meg opp som privatist i høst for å ta manglende eksamener for generell studiekompetanse nå til våren. Men søknadsfristen for universitet/høyskole er vel i februar/mars, så jeg er kanskje for sent ute? Selv om jeg skulle bestå alle eksamener i løpet av våren, så må jeg vel allikevel har bestått dem FØR jeg søker på skole? Har hørt snakk om at jeg kan komme inn ved hjelp av realkompetanse eller 23/5-regelen. Det er godt mulig jeg mangler realkompetanse innenfor studiet jeg skal ta, så sistnevnte er vel kanskje mest aktuell? Er det mulig for meg å begynne på universitet/høyskole fra høsten av 2016? Takk for alle tilbakemeldinger! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Søknadsfristen går ut 1. mars / 15. april. Men fristen for å ettersende dokumentasjon (herunder vitnemål på oppnådd generell studiekompetanse) er ikke før i juni/juli. Du må bestå før opptaket i juli, ikke før søknadsfristen. 1 Lenke til kommentar
cgilbu Skrevet 3. august 2015 Forfatter Del Skrevet 3. august 2015 Takk for raskt og godt svar! Men vil det være unødvendig for meg å ta opp generell studiekompetanse, dersom jeg allikevel kan komme inn med 23/5-regelen? Lenke til kommentar
Tsukeo Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Er jo alltid greit med generell studiekompetanse, da kan du jo studere nesten hva som helst! Jeg vet hvertfall at universitetet i min by har noen ledige studieplasser, disse er da plasser som andre har sagt nei til eller rett og slett glemt å svare. Her er en liste: https://sok.samordnaopptak.no/studier/restetorg 1 Lenke til kommentar
cgilbu Skrevet 3. august 2015 Forfatter Del Skrevet 3. august 2015 Takk for svar! Regner med at jeg tar generell studiekompetanse, på bakgrunn av det du nevner. Hvordan kan jeg enkelst finne ut hvilke eksamner spesifikt jeg må melde meg opp til på bakgrunn av at jeg har to år på videregående i perioden 2007 til 2008? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Du kan finne informasjon om fagkravene til 23/5-regelen her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå