Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor mye kraft via leddhåndtak/ latmannsarm

Anbefalte innlegg

Hei, trenger en matematikker eller tre :)
Har en "kraftarm" fra biltema jeg bruker til hjulskift, den er vel 50cm lang eller så.
Brukes med gode kraftpiper som sitter godt på boltene.
Momenter etter håndbok skal være 150Nm.

Har nå hatt en liten diskusjon med mekaniker; han mener jeg strammer boltene helt hinsidig kraftig, jeg mener han selv slurver og boltene stort sett bare henger av gammel vane.

Når jeg løsner boltene trenger jeg kanskje 25kg løftekraft etter at mekaniker har stramma, etter at jeg selv har stramma 100kg. Åpenbart en vis forskjell der ;)
Men er det mulig å beregne hva 100kg 45cm ut på kraftarmen tilsier på bolten?
Èr vanlig standard bil-bolt, M14, mener pipa er 21mm
Er neppe av betydning, men boltene står til stålfelger
http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/10346

For øvrig; den armen tåler mer enn hva biltema-stæsj i snitt tåler, endte med å løfte fronten på bilen i stedet for å løsne mutra på knuten... Kan ikke tenke meg til annet enn at det måtte være ett jæ... press på de små ørene som holder hodet på plass :o

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

dreiemoment er ikke noe mer komplisert enn kraft * arm.

100 kg = ca 980 N

Videre:

980 N * 0,45 m = ca 440 Nm...

Skal momentet være 150 Nm og du har en 50 cm lang arm, så bør du altså ha 300 newton kraft. Det tilsvarer ca 30.5 kg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hovedregel jeg alltid har brukt hvis jeg ikke har momentnøkkel: Hjulbolter strammes "hardt" med èn hånd på nøkkelen mens jeg står foran (ikke over) hjulet.

Setter du begge hendene på nøkkelen, eller legger vekten din på den, strammer du mest sannsynlig mye mer enn 150nm.

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens - da veit jeg at jeg trekker til for hardt - og at jeg er for feit og sterk :eek: 
Står nok ikke på kraftarmen og hopper, ei heller brukes begge hender. Strammer fra ca vannrett linje i forhold til bolt med å rette ryggen, den er gammal og svak - men sterk som fy :rofl: 

Trenger i alle fall ikke å frykte at hjulene drar forbi meg i neste nedoverbakke ser jeg, takker for alle innspill!! :thumbup: 

Lenke til kommentar

Trenger i alle fall ikke å frykte at hjulene drar forbi meg i neste nedoverbakke ser jeg, takker for alle innspill!! :thumbup:

Er akkurat det du kan frykte, for at metallet i boltene er ødelagt av spenningen og tåler muligens mye mindre enn de skal.

Er en grunn til at det står 150nm og ikke 450nm, det er ikke for at produsenten vil at hjulene sal dra forbi deg...

• Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...