Bernoulli Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Hei, jeg står her nå med en ikke-kjørbar bil. Det er en 2006-modell BMW 520D sedan (E60). Det er vanskelig for meg å se sikkert, men jeg tror hele hjulopphenget til høyre framhjul er knekt av. Jeg har nylig kjørt tusenvis av kilometer (Trondheim-Bergen-Trondheim-Oslo-Trondheim+++) på motorvei og landevei osv, så jeg er sjeleglad for at når det først skjedde, så skjedde det i 1 (én!) km/t på flat mark rett utenfor huset mitt... Det jeg hovedsaklig lurer på nå, er om jeg har noen form for reklamasjonsrett på dette? Garantien er jo selvsagt ute, men man må da vitterlig kunne forvente at en BMW (eller hvilken som helst annen bil for den saks skyld) ikke står med knekt hjuloppheng etter 8-9 år? Dessuten lurer jeg på hva slags pris jeg kan forvente på dette, dersom dette ikke er noe BMW tar ansvar for. Regner jo med det blir dyrt, men jeg finner forbausende lite info om det når jeg googler... Ringer rundt til bergingsbil og verksteder i morgen, men det er greit å vite om jeg har noen rettigheter på min side eller om jeg må svelge kamelen og bare åpne pengepungen... Takk for svar! Lenke til kommentar
kremt Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Har vanskelig for å se hvilke rettigheter du kan benytte deg av her. Først må du bare få den på verksted for å konstatere hva det er, så får du ta det derfra. Trenger ikke være så ille som du tror. Dette er overhode ikke overraskende med BMW, har sett mye rart derfra. Gode biler å kjøre og henger godt på veien, men holdbar er de ikke. 1 Lenke til kommentar
Bernoulli Skrevet 2. august 2015 Forfatter Del Skrevet 2. august 2015 Har vanskelig for å se hvilke rettigheter du kan benytte deg av her. Først må du bare få den på verksted for å konstatere hva det er, så får du ta det derfra. Trenger ikke være så ille som du tror. Dette er overhode ikke overraskende med BMW, har sett mye rart derfra. Gode biler å kjøre og henger godt på veien, men holdbar er de ikke. Takk for svar! Spørsmålet er om jeg skal bruke merkeverkstedet eller ikke. Antar BMW er interessert i å se på skaden, og i alle fall hvis jeg skal søke noen form for erstatning. Det medfører jo imidlertid fort at det blir betydelig dyrere for meg om jeg må dekke det selv, så i så fall vil jeg jo heller sette den inn på et annet, billigere verksted... Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Må nesten sjekke hva som er ødelagt først. Hvis bilen har gått veldig langt så kan det skyldes mangel på vedlikehold andre steder enn akkurat der skaden skjedde. Det er også mulig at forrige eier har erstatt deler med noen som ikke holder høy nok kvalitet. Sliter litt med å se for meg akkurat hva som har gått i stykker, men bærearmer på eldre modeller har knekt en sjelden gang. Ellers er det ikke helt uvanlig at fjæra knekker, det er forsåvidt flere forskjellige bilmerker som har vært plaget med. Lenke til kommentar
Bernoulli Skrevet 3. august 2015 Forfatter Del Skrevet 3. august 2015 Må nesten sjekke hva som er ødelagt først. Hvis bilen har gått veldig langt så kan det skyldes mangel på vedlikehold andre steder enn akkurat der skaden skjedde. Det er også mulig at forrige eier har erstatt deler med noen som ikke holder høy nok kvalitet. Sliter litt med å se for meg akkurat hva som har gått i stykker, men bærearmer på eldre modeller har knekt en sjelden gang. Ellers er det ikke helt uvanlig at fjæra knekker, det er forsåvidt flere forskjellige bilmerker som har vært plaget med. Hei og takk for svar! Bilen er nå tauet på verksted, så vi får se i morgen hva verkstedet har å melde. Mannen fra Falck fant faktisk ingenting galt med bilen, og da jeg kjørte den ut fra parkeringsplassen og opp på lasteplanet så var det ikke en eneste ulyd å spore. Typisk, selvsagt. :-D Men det smalt jo, og det var definitivt stygge lyder da jeg svingte inn på parkeringsplassen, så det var nok riktig å sende den på verksted likevel! Men forhåpentligvis så er det ikke så ille som jeg fryktet... Vi får se hva verkstedet sier i morgen! Av bakgrunnsinfo kan det meldes om at bilen bare har vært på merkeverksted hittil. Venstre støtdemperfjær foran knakk for tre år siden (2012), og ble byttet hos offisielt BMW-verksted. Husker ikke om jeg byttet begge eller bare den ene da, men det ble i alle fall gjort ordentlig. Nå var det høyre framhjul som smalt og lagde ulyder. (Tror jeg da) Sommeren 2014, altså for ett år siden, fikk jeg full tilstandsrapport (som EU-kontroll, bare mye grundigere og strengere) på bilen fra offisiell BMW-forhandler/-verksted. Den konstaterte at bilen var prikkfri, og fant ikke så mye som en eneste liten merknad. Derfor er det så rart at det er såpass mye som har tatt kvelden i løpet av det siste året, og særlig hvis det er som jeg fryktet med hjulopphenget. Men nå får vi være optimistiske og håpe at skaden ikke er så ille. :-D Takk igjen for all respons! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå