Delvis Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 På en Dell inspiron 630, har jeg hatt Zorin. Nå skulle jeg prøve å installere win 10 ( med win 7 først muligens) på den.Er installert på hele(såvidt jeg vet) ikke egen partisjon. Virker ikke som noe finner harddisken igjen. Har prøvd med flere, og får beskjed som "harddisken må være formatert som NTFS". Stå bare 0, eller "gjennkjenner ikke partisjonen", med XP som følgte med: "gjennkjenner ikke som Dell maskin"Noen som vet hvordan man får fjernet Zorin eller gjennopprettet det der? Hvis det er mulig da. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Problemet er antagelig at du ikke har fjernet Linux partisjonene. Windows kan ikke "se" disse. Du kan slette hele partisjonstabellen med 'diskpart clean', da vil disken se ut som ny og ubrukt. Denne kommandoen kan kjøres fra Startup Repair på installasjonsDVD. https://www.google.com/?gws_rd=ssl#q=diskpart+clean+startup+repair 1 Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Du skal kunne formatere HDD fra installasjonsprogrammet til Windows. Mulig du må velge noen avanserte alternativer, men det skal fint holde å boote fra CD/USB disk med Windows på. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Du skal kunne formatere HDD fra installasjonsprogrammet til Windows. Nei, formatering er en operasjon man gjør på en partisjon. Og når Windows ikke kan operere på en Linux partisjon så kan den ikke formateres fra Windows. Derfor må man fjerne Linux partisjonene først. 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 3. august 2015 Forfatter Del Skrevet 3. august 2015 Problemet er antagelig at du ikke har fjernet Linux partisjonene. Windows kan ikke "se" disse. Du kan slette hele partisjonstabellen med 'diskpart clean', da vil disken se ut som ny og ubrukt. Denne kommandoen kan kjøres fra Startup Repair på installasjonsDVD. https://www.google.com/?gws_rd=ssl#q=diskpart+clean+startup+repair Ser lovende ut, den ble cleanet og formaterer nå Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Du skal kunne formatere HDD fra installasjonsprogrammet til Windows. Nei, formatering er en operasjon man gjør på en partisjon. Og når Windows ikke kan operere på en Linux partisjon så kan den ikke formateres fra Windows. Derfor må man fjerne Linux partisjonene først. Du kan fortsatt fjerne alle partisjoner og formatere en hel HDD under installasjonsprosessen til Windows. Så lenge HDDen blir funnet, dvs hardwaren, så bryr ikke partisjoneringsverktøyene som ligger i installasjonsprosedyren seg om hva slags partisjoner som er der i utgangspunktet. Det eneste kravet er at du velger custom/advanced install. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 3. august 2015 Forfatter Del Skrevet 3. august 2015 Brukte Hårek sin oppskrift, og det gikk iallefall fint. Har nå fått innstallert Win 7 på Dell en. Mange takk Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Så lenge HDDen blir funnet, dvs hardwaren, så bryr ikke partisjoneringsverktøyene som ligger i installasjonsprosedyren seg om hva slags partisjoner som er der i utgangspunktet. Det kan faktisk skje at Windows ikke får fjernet Linux partisjoner. Det har jeg erfart selv. 2 Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Så lenge HDDen blir funnet, dvs hardwaren, så bryr ikke partisjoneringsverktøyene som ligger i installasjonsprosedyren seg om hva slags partisjoner som er der i utgangspunktet. Det kan faktisk skje at Windows ikke får fjernet Linux partisjoner. Det har jeg erfart selv. Brukerfeil? Om du skriver over partisjonstabellen på disken, så er det vel strengt tatt rivende likegyldig hva slags partisjoner som eksisterer andre steder på disken. At Windows har issues med å fjerne partisjoner når man er logget inn som bruker kan jeg være med på, men verktøyet jeg snakker om her har jeg aldri vært borti at skal ha noen problemer med det, også Linux partisjoner. De kommer worst case opp som unknown, men det går likevel an å slette ved å skrive ny partisjonstabell. Anyways, saken løst, men prøv Advanced/custom install neste gang så vil jeg tro du vil klare det noe raskere i stedet for å bruke 3.parts programvare. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 "3.parts programvare"? Diskpart er jo en del av Windows. 'diskpart clean' sletter hele partisjonstabellen (hele MBR). 'Advanced/custom install' må derimot forholde seg til partisjonstabellen den finner, og modifiserer den. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå