Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Utleier prøver å ta betalt for vask


Snusmumrikk1

Anbefalte innlegg

Jeg har flyttet ut fra en studentbolig 1. juli, der man skal bestille renholdsinnspeksjon før utflytt. Jeg prøvde på dette, men fikk aldri noe svar når jeg etterspurte en innspeksjon. Siden jeg måtte flytte, så hadde jeg ikke annet valg enn å legge nøklene i postkassa til utleier (studentboligadmin.). Jeg vasket grundig og mener selv at jobben var god nok.

 

Så får jeg en faktura nå i slutten av juli der jeg blir fakturert for 2 timer med vask (400 pr time). Jeg ber dermed om å få lista for å se hva som ble rengjort, og ser at renholderen var inne 2. juli, dagen etter jeg etterspurte om å få min vask. Deretter fakturerer de meg etter leiekontrakten min har gått ut (jeg måtte betale tom. 18. juli pga oppsigelse selv om jeg hadde levert nøkkel og de tydeligvis hadde foretatt innspeksjonen 2. juli).

 

De kan da ikke gjøre dette? Jeg fikk aldri noe beskjed om mangelfull vask før kontrakten hadde gått ut, så de hadde ventet nesten en måned med å fakturere meg. Jeg fikk heller ikke svar på renholdsinnspeksjons-forespørselen. De kunne da sagt at de tok den 2. juli, men jeg hørte aldri noe. Evt. kunne jeg dratt tilbake og vasket det som var mangelfullt (i den grad det var noe).

 

I tillegg til at de fakturerer for 2 timer, når jeg ser på lista over det de mener var mangelfullt er jeg uenig i det meste, og hvert fall at det skal ta 2 timer å vaske det som evt. ikke var rent.

 

Hva kan jeg gjøre i denne saken for å unngå å betale? Jeg føler jeg har blitt lurt av studentboligen.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror deg på at du har vasket godt nok. Det er kanskje en misforståelse der de feilaktig fakturerer for inspeksjonen og at to timer er minstefakturering fra renholdsselskapet de bruker på slike enkelt-utrykninger. Det kan kanskje også være rutinemessig vasking av hybler som ikke er inspisert.

 

Men jeg lurer på noen ting:

 

1. Når (klokkeslett og dato) og hvordan varslet du? Står det noe i reglementet/leiekontrakten om når og hvordan klar til inspeksjon skal varsles? Er det gjort i tråd med avtalen?

 

2. Hvor lang var oppsigelsesfristen på leieavtalen? Når sa du opp (dato, klokke, metode)?

Lenke til kommentar

Jeg tror deg på at du har vasket godt nok. Det er kanskje en misforståelse der de feilaktig fakturerer for inspeksjonen og at to timer er minstefakturering fra renholdsselskapet de bruker på slike enkelt-utrykninger. Det kan kanskje også være rutinemessig vasking av hybler som ikke er inspisert.

 

Men jeg lurer på noen ting:

 

1. Når (klokkeslett og dato) og hvordan varslet du? Står det noe i reglementet/leiekontrakten om når og hvordan klar til inspeksjon skal varsles? Er det gjort i tråd med avtalen?

 

2. Hvor lang var oppsigelsesfristen på leieavtalen? Når sa du opp (dato, klokke, metode)?

Jeg vaslet dagen før ved å sende en sms til personen som var renholdsansvarlig der jeg bodde. Jeg var litt usikker på når jeg flyttet ut, derfor ble det sånn. Men iom. de kom dagen etter og at jeg heller aldri fikk noe svar, så kan jeg ikke skjønne at jeg var for sent ute. Det står riktignok at det skal varsles i god tid før, men det er jo spørsmål hva god tid er (timer, dager, uker?). Men iom. de kom dagen etter jeg flyttet, så tror jeg ikke helt på at jeg var "for sent ute".

 

Leieavtalen har 30 dagers oppsigelse, jeg visste ikke helt når jeg flyttet ut fordi jeg måtte skaffe ny bolig først, så derfor ble det en sen oppsigelse. Greit nok at jeg må betale ut, men synes det er spesielt at de foretar innspeksjon og sikkert leier ut boligen på nytt før min kontrakt har gått ut.

Lenke til kommentar

Jeg tror deg på at du har vasket godt nok. Det er kanskje en misforståelse der de feilaktig fakturerer for inspeksjonen og at to timer er minstefakturering fra renholdsselskapet de bruker på slike enkelt-utrykninger. Det kan kanskje også være rutinemessig vasking av hybler som ikke er inspisert.

 

Men jeg lurer på noen ting:

 

1. Når (klokkeslett og dato) og hvordan varslet du? Står det noe i reglementet/leiekontrakten om når og hvordan klar til inspeksjon skal varsles? Er det gjort i tråd med avtalen?

 

2. Hvor lang var oppsigelsesfristen på leieavtalen? Når sa du opp (dato, klokke, metode)?

Jeg vaslet dagen før ved å sende en sms til personen som var renholdsansvarlig der jeg bodde. Jeg var litt usikker på når jeg flyttet ut, derfor ble det sånn. Men iom. de kom dagen etter og at jeg heller aldri fikk noe svar, så kan jeg ikke skjønne at jeg var for sent ute. Det står riktignok at det skal varsles i god tid før, men det er jo spørsmål hva god tid er (timer, dager, uker?). Men iom. de kom dagen etter jeg flyttet, så tror jeg ikke helt på at jeg var "for sent ute".

Du varslet altså tirsdag 30. juni? Kl? Sto det noe om hvordan varslingen skulle utføres i kontrakten? Er SMS til renholdsansvarlig i tråd med det?

 

"God tid" tolker jeg som minst 1 virkedag før du ønsker inspeksjonen (og tilsvarende minst 1 virkedag før oppsigelsestiden går ut). Jeg mener også du bør få svar på eventuell manglende vasking samme dag som inspeksjonen foretas og ha resten av leietiden til å utbedre vasking og få en ny inspeksjon.

 

Leieavtalen har 30 dagers oppsigelse, jeg visste ikke helt når jeg flyttet ut fordi jeg måtte skaffe ny bolig først, så derfor ble det en sen oppsigelse. Greit nok at jeg må betale ut, men synes det er spesielt at de foretar innspeksjon og sikkert leier ut boligen på nytt før min kontrakt har gått ut.

30 dager fra oppsigelse eller fra utgang av måneden oppsigelsen skjer? Det vanlige er sistnevnte. Altså at hvis du sier opp 10. juni så varer oppsigelsesperioden fra 1. til 31. juli. Hvis du har 30 dager fra oppsigelsesdagen så er du ganske heldig.

 

Jeg får ikke klart med meg når oppsigelsen skjedde, men antar 18. juni og umiddelbar start på oppsigelsestiden (30 dager). Jeg ser ikke noe galt i at de inspiserer like etter at du har levert nøkkelen, selv om det er lenge før oppsigelsestiden går ut. Men de bør selvsagt gi deg nøkkelen tilbake og utbedringsmulighet dersom de mener det trengs.

 

Med forbehold om at datoer og tidspunkter virker noe uklare så virker det som du har en god sak. De bør selvsagt ikke fakturere deg for renhold uten at du har fått utbedringsmulighet. Den muligheten bør stå åpen til og med siste dagen i leieforholdet (18. juli).

 

Men jeg tror ikke det regnes som rimelig å gi deg uendelig mange utbedringsforsøk. Men minst ett utbedringsforsøk mener jeg er rimelig å kunne forvente.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

TS. Jeg er "stort sett", enig med Simen1. Men jeg annser ikke, "varsling i god tid",  for KUN en dag! Et mye brukt utrykk og jeg har ikke noe klar definisjon. Men noen vil mene, at "mange dager" er ok, andre vil si 2 - 3 uker, er god tid. Og det kan være et spørsmålsteng. ved varsling pr SMS. 

 

Du kan ikke forvente at utleier (renholds ansvarlig) skal være disponibel for kontroll, på værken få timer, eller få dager. Utleier har da lov til å bevege seg utenfor huset, enten det er lang handletur, besøk hos venner og bekjente, til og med ferie. 

 

Du burde fått beskjed om dårlig vasking og tid (ut oppsigelsestiden) til å vaske bedre og så fått kontroll på vaskingen. Men selv om det er noe uklart når du sa opp og når du flyttet, tror jeg du slipper greit unna med husleien. Da er det kun de 2 timene med vask, som gjennstår å diskutere. Tror du bør glemme hele saken jeg og ta det som en lærepenge.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...