Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Testoronmangel og behandling i ung voksen alder?

Anbefalte innlegg

Jeg føler meg mislykket og lite mannlig på alle områder. Jeg er 25 år, har aldri hatt sex eller kysset noen blant annet. 

I det siste har jeg begynt å se en del tilbake i tid, ting jeg skulle ønske jeg hadde gjort annerledes, sjanser jeg gjerne skulle tatt som ung osv. Jeg vet jo at det egentlig ikke hjelper å bebreide seg selv for fortiden. men jeg klarer liksom ikke unngå det. Det virker så håpløst å komme seg ut av alt dette når jeg har passert 25 år, mest av alt skulle jeg ønske at jeg kunne våkne opp i morgen for 10 år siden og starte på nytt, med dagens tanker i minnet.

Midt oppi dette begynner hypokonderen i meg å mase også. Etter en del tenking lurer jeg rett og slett på om jeg kan være underutviklet. Om f.eks. mye av den manglende selvtilliten, den stadige gnagende følelsen av at jeg er ganske dypt inne i en depresjon osv. dels kan skyldes for eksempel mangel på testoron underveis i puberteten osv. Som barn vet jeg at jeg også var sen i utviklingen av motorikk og forståelig tale, men usikker på om det kan være relatert i det hele tatt. 

Jeg kom vel også sent i puberteten, men må innrømme at jeg ikke helt kan huske når. Det som jeg merker jeg er usikker på der dags er følgende: 

Skjeggvekst. Det virker som jeg har svært treg skjeggvekst kontra normalen, det som andre gjerne omtaler som 3-dagers ser ut til å ta 1-2 uker for meg å anskaffe. Det virker som det helt stopper opp ganske kort.

Lite eller ingen definerte mannlige trekk. Jeg ser på andre menn og føler alle sammen har en bedre definert hake og mannlige særtrekk enn det jeg selv har. Jeg er usikker på om det skyldes mangel på trening el. 

Svært lite kroppshår på magen, "spinkle lange" armer. Jeg regner med at spinkle armer skyldes total mangel på strukturert trening, men tar det med likevel.

Jeg har ikke vært forelsket i noen siden en gang i barneskolen. Jeg kan ikke huske puberteten som en tid hvor jeg ble forelsket, selv om alle snakker om at dette er en tid hvor hormonene skal rase osv. Det var jenter jeg kunne være interessert i, men det var mest pga. de fremsto som attraktive.

Jeg leser at vitamin D visstnok skal kunne bidra til å øke testoron-nivået og at mangel på vitamin D også kan skyldes mangel på jern. Jeg var på en legesjekk som ung hvor det ble påpekt lavt jernnivå, men jeg kan ikke huske at jeg gjorde noe spesielt for å adressere det på den tiden. Jeg har aldri vært spesielt mye ute i solen eller trent noe utover gymtimer, noe som jeg føler kan støtte opp om teorien rundt lavt vitamin D-nivå.

Alle disse faktorene gjør at jeg lurer på om jeg egentlig skulle vært helt annerledes, dersom jeg faktisk hadde blitt diagnostisert og behandlet for noen eller alle disse manglene i yngre alder. Hva om puberteten liksom ikke ble helt ferdig med meg, før det var for sent?

Samtidig, tidsmaskiner finnes jo ikke, så det eneste reelle alternativet er jo å diagnostisere og gjøre noe med dette nå. Men problemet er vel at det vil ha svært liten effekt i den alderen jeg er i?

Beklager at dette ble frem og tilbake, men livet virker ganske håpløst for tiden og dette er bare en av de mange tingene jeg ønsker å se nærmere på for en mulig løsning. 

Anonymous poster hash: e0410...1e4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...