Sarah2007 Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Hei. Har en Volvo V40 fra 2004. Hadde bilen på verksted i mai, fikk den tilbake 13 mai. Jeg hadde den da på verksted for å fikse både dempere, fjørær og bremseskivær. Da den var på verksted fikk jeg beskjed om at de også måtte bytte håndbrekkvaier, da de måtte ødelegge den forrige, så de fikk kommet seg te å fikse no andre greier. Så, spørsmålet mitt er nå: Hva har de gjort på versktedet? ABS-lampa mi lysær konstant, og jeg har heldigvis ikke hatt behov for å ha en hard oppbremsning, unntatt en gang, og da låste alle hjula mine seg. Det var nok ikke så ille gøy for han stakkars joggærn som jeg holdt på å kjøre over pga detta.... Er litt væl greit med ABS når vintærn kommer, så hva skal jeg gjøra? Takk for svar :-) Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Så... du har kjørt slik siden 13. mai? Topp... Det som har skjedd er at de, når de har byttet skiver (og forhåpentligvis klosser) har de vært borti en sensor, som har blitt ødelagt. De tåler ikke mye. Spørs hvor langt du kommer med å reklamere etter så lang tid, men det skader ikke å prøve. Velkommet til forumet, forresten. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 I 95 % av ABS-feil skyldes sensorproblemer på et av hjulene. Det kan være skitt og det kan være gåen sensor. Så da er det bare å få bilen på verksted igjen. Som han over sier, så er det ikke usannsynlig at feilen har en sammenheng med forrige reparasjon. Jeg fisker sånne feil sjøl, og da leser jeg av feilkode med en feilkodeavleser. Dersom ABS lyset kommer på etter at bilen er i fart (ca 10 km / t) så er det en sensor som ikke får kontakt. (Den tror at ett av hjulene ikke snurrer rundt) Konstant lys skyldes at det ikke er elektrisk kontakt med en sensor. Velkommen som forumbruker... Lenke til kommentar
Sarah2007 Skrevet 4. august 2015 Forfatter Del Skrevet 4. august 2015 Så... Med andre ord... Det er pga en elektrisk feil at ABS ikke funker i det hele tatt...? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Enten leser ikke sensor pga: -For stor avstant -Skitt Eller så er det en elektrisk feil: -Deffekt sensor -Ledninger til sensor noe galt med. Se her: https://youtu.be/bS9Tr2ZHnLQ For å finne ut hvilken sensor som feiler trenger du diagnose: http://m.ebay.co.uk/itm/OBDii-OBD2-Code-Reader-Auto-Diagnostic-Tool-OBD-Scan-Tool-for-VW-Volvo-Kia-etc-/261555789474?nav=SEARCH Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Så... Med andre ord... Det er pga en elektrisk feil at ABS ikke funker i det hele tatt...? Det kan det være. Hvis EN sensor ikke fungerer, kan systemet vurdere det som at det er tryggere å deaktivere ABS'en helt, enn at ett hjul låser seg under bremsing. Derav varsellampa i instrumentpanelet. Så ja, diagnose,reparasjon osv. Gå gjerne tilbake til verkstedet du var på i utgangspunktet, og la det skinne gjennom at du forventer en MEGET snill regning. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Så... Med andre ord... Det er pga en elektrisk feil at ABS ikke funker i det hele tatt...? Det kan det være. Hvis EN sensor ikke fungerer, kan systemet vurdere det som at det er tryggere å deaktivere ABS'en helt, enn at ett hjul låser seg under bremsing. Derav varsellampa i instrumentpanelet. Så ja, diagnose,reparasjon osv. Gå gjerne tilbake til verkstedet du var på i utgangspunktet, og la det skinne gjennom at du forventer en MEGET snill regning. Jepp, det syns jeg ville være rimelig. Men dette noe som er ganske vanlig når man tukler borti ABS systemet. Veldig ømfindlig og vanlig at det går i stykker. Lenke til kommentar
Sarah2007 Skrevet 5. august 2015 Forfatter Del Skrevet 5. august 2015 Takk for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå