myhken Skrevet 2. august 2015 Rapporter Del Skrevet 2. august 2015 Jeg sjekket min lisens med samme kommando.. og jeg har oppgradert fra en HP COA lisens, dette bør jo tilsvare OEM. Måtte ringe MS for å aktivere Windows 7 lisensen, for så å oppgradere til 10. Hos meg står det også Retail Channel. Står retail hos alle som oppgraderer uansett fra hvilken "kanal" de kom fra. Som nevnt mange ganger av meg nå, så tror jeg folka på MDL har rett, og nøkkelen blir konsumert og går fra f.eks retail til å i virkeligheten bli en OEM lisens, som bare gjelder på den pcen den ble aktivert på. Kommer ikke rundt det på noen måte, siden Microsoft ikke deler ut nøkler til Win10. Og siden aktiveringen ikke låses til Microsoft kontoen (om du bruker det) eller lagres i noen form for fil på lokalt på pcen. Og hva skal du gjøre om du skal ringe inn til Microsoft for å aktivere? Hei, du, jeg har en pc her, lover det at jeg hadde en retail nøkkel før, så kan du aktivere denne nye Win10 pcen for meg? Eneste er ev om den gamle nøkkelen fortsatt kommer til å fungere, slik at man kan oppgradere nok en gang. Men usikker på hvordan microsoft kommer til å like det. Igjen...vi får ikke svar før om 6 - 12 måneder + noen måneder til. alt annet blir bare spekulasjoner. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 2. august 2015 Rapporter Del Skrevet 2. august 2015 Prøvde å google litt ... å fant dette på answers.microsoft.com For meg ser det ut som har man retail win7/8 å oppgraderer så får man win10 retail. Å at man kan flytte det mellom forskjellige maskiner(f.eks hovedkort swap) ; - Includes transfer rights to another computer. It really depends on the type of license that you had upgraded from. When I upgrade a preinstalled (OEM) or retail version of Windows 7 or Windows 8/8.1 license to Windows 10, does that license remain OEM or become a retail license? If you upgrade from a OEM or retail version of Windows 7 or Windows 8/8.1 to the free Windows 10 upgrade this summer, the license is consumed into it. Because the free upgrade is derived from the base qualifying license, Windows 10 will carry that licensing too. If you upgrade from a retail version, it carries the rights of a retail version. If you upgrade from a OEM version, it carries the rights of a OEM version. Full version (Retail): - Includes transfer rights to another computer. - Doesn't require a previous qualifying version of Windows. - Expensive Upgrade version (Retail): - Includes transfer rights to another computer. - require a previous qualifying version of Windows. - Expensive, but cheaper than full version OEM : OEM versions of Windows are identical to Full License Retail versions except for the following: - OEM versions do not offer any free Microsoft direct support from Microsoft support personnel - OEM licenses are tied to the very first computer you install and activate it on - OEM versions allow all hardware upgrades except for an upgrade to a different model motherboard - OEM versions cannot be used to directly upgrade from an older Windows operating system What happens if I change my motherboard? As it pertains to the OEM licenses this will invalidate the Windows 10 upgrade license because it will no longer have a previous base qualifying license which is required for the free upgrade. You will then have to purchase a full retail Windows 10 license. If the base qualifying license (Windows 7 or Windows 8.1) was a full retail version, then yes, you can transfer it. From the Windows 10 end user license agreement: b. Stand-alone software. If you acquired the software as stand-alone software (and also if you upgraded from software you acquired as stand-alone software), you may transfer the software to another device that belongs to you. You may also transfer the software to a device owned by someone else if (i) you are the first licensed user of the software and (ii) the new user agrees to the terms of this agreement. You may use the backup copy we allow you to make or the media that the software came on to transfer the software. Every time you transfer the software to a new device, you must remove the software from the prior device. You may not transfer the software to share licenses between devices. Den har jeg linket til tidligere, har en tråd om den også, men jeg fjernet infoen fra hovedtråden, og fjernet innlegget fra bloggen min, for det som står der, stemmer bare ikke med gratis lisensen. Det er heller ikke en Microsoft ansatt som har skrevet det, det er en MVP som ikke jobber for Microsoft, men som er partner og aktiv på forumet. På bakgrunn av denne infoen, leide jeg en server i Tyskland, satt den opp med 40 virtuelle pcer, basert på Windows 8, men oppgradert til Win8.1 Update 1, og jeg hadde 40 retail Win 8 nøkler klare, så jeg ev. kunne få 40 nye lisenser, på bakgrunn av at jeg hadde retail lisenser i bunn. Men så viste det seg at folka på MDL der jeg hadde luftet prosjektet mitt, hadde helt rett når de sa det var dødfødt. For siden man ikke får noen produktnøkkel til Win10, og det eneste den bindes opp mot er hardware ID, så er det helt umulig å flytte Win10 aktiveringen fra en pc til en annen, ergo Retail blir ikke retail, men blir en OEM. Men alt han skriver stemmer om du KJØPER en ny win10 lisens. Men ikke ang gratis oppgradering. Han er også den eneste som har skrevet dette, Microsoft selv sier motsatte ting, og det har jo vist seg å stemme. Neste spørsmål nå, blir jo hvordan den gamle nøkkelen blir konsumert, vil den ikke virke lengre, eller kan man faktisk bruke den på en ny pc, siden det er en retail lisens? Her vil man ikke få svar på måneder, kanskje ikke før etter gratis tilbudet er over. Så fortsett å prøv å finne argumenter for at dette skal gå bra, men jeg står ved det jeg sa i stad. Du må nesten bare ta en sjanse. Eller vente 6-12 måneder til vi vet hvordan dette fungerer etter gratis tilbudet er over (men da må du jo kjøpe en lisens uansett). Jeg ville tatt sjansen, alltid noen smutthull rundt Windows aktivering, men kan virkelig ikke garantere at du fortsatt er aktivert om ett år. + noen måneder. Sitat fra en annen tråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1630853&page=19 Thankyou! snakket med han, han sa han fikk mail fra MS om at han snart kan installere windows 10 Pro, retail edt. Så mitt spm om vanlig og pro, og om retail og oem er besvart! Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. august 2015 Rapporter Del Skrevet 2. august 2015 Man kan jo rulle tilbake fra windows 10 til tidligere os og ha aktivering la oss si på windows 8.1 igjen. Så din 8.1 nøkkel må være mulig å få aktiv med opprinnelig os retail versjon , og dermed overføres til ny pc siden den er retail. Overføre os til ny PC . På papiret må du sikkertf Fjerne windows 10 , fjerne windows 8.1 fra maskin som skrotes. Installere windows 8.1 retail på ny maskin , aktivere (eventuelt med phone) , oppgradere denne til windows 10 (gratis) innenfor 29.07.2016. Hvordan det arter seg i praksis blir som Myhken sier spekulasjoner inntil videre. Men overnevnte eksempel har du jo fullt ut rett til åmgjøre. 1 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 2. august 2015 Rapporter Del Skrevet 2. august 2015 Hvor kjøper man Retail versjonen av Windows 10? Jeg kan ikke se den noen steder. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. august 2015 Rapporter Del Skrevet 2. august 2015 Hvor kjøper man Retail versjonen av Windows 10? Jeg kan ikke se den noen steder. Det er ikke kommet enda. Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 3. august 2015 Rapporter Del Skrevet 3. august 2015 (endret) Hvor kjøper man Retail versjonen av Windows 10? Jeg kan ikke se den noen steder. Det er ikke kommet enda. Hva er dette da? Eller er det OEM? Jeg oppgraderte selv til Windows 10, og skulle bytte til ssd etter det. Windows ble ikke aktivert etter bytte til ssd, så måtte ta og installere windows 7, og aktivere det. Etter den var aktivert så la jeg inn windows 10 på nytt via microsoft sitt program, uten å installere en eneste oppdatering til windows 7 (brukte den fra Myhken her, så kanskje den allerede var oppdatert?). Da ble windows 10 aktivert når den var ferdig oppgradert. Endret 3. august 2015 av Bjonness406 Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 3. august 2015 Rapporter Del Skrevet 3. august 2015 Unnskyld meg men for noe jævla bullshit av MS! Jaja, Når har jeg high-end X99 Hk så oppgraderer ikke nok med det første Men om jeg hadde kommet over en 5960X i de senere årene (kanskje et par år til, who knows) så kan jeg altså ikke oppgradere :/ Hva om min nåværende 5820K dør, og jeg får en ny 5820K, har den en annen ID? Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 3. august 2015 Rapporter Del Skrevet 3. august 2015 Hva er dette da? Eller er det OEM? Så på den linken, 1199 for W10, 2399 for W10 pro. Det står ingenting om oem/retail. Jeg antar at det da er snakk om oem. Om det er en like streng oem som gratisversjonen aner jeg ikke. Med de prisene og om man ikke kan oppgradere hverken hk, cpu eller SSD så er det fryktelig dyrt. Er det oem og retail kommer senere så må jo den og bli fryktelig dyr. For de som har retail i dag og liker å skifte hw jevnlig så ser dette ikke bra ut i det hele tatt. Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 3. august 2015 Rapporter Del Skrevet 3. august 2015 Unnskyld meg men for noe jævla bullshit av MS! Jaja, Når har jeg high-end X99 Hk så oppgraderer ikke nok med det første Men om jeg hadde kommet over en 5960X i de senere årene (kanskje et par år til, who knows) så kan jeg altså ikke oppgradere :/ Hva om min nåværende 5820K dør, og jeg får en ny 5820K, har den en annen ID? Installer windows 8 på nytt, og oppgrader. Er ikke verre enn det. Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 3. august 2015 Rapporter Del Skrevet 3. august 2015 Unnskyld meg men for noe jævla bullshit av MS! Jaja, Når har jeg high-end X99 Hk så oppgraderer ikke nok med det første Men om jeg hadde kommet over en 5960X i de senere årene (kanskje et par år til, who knows) så kan jeg altså ikke oppgradere :/ Hva om min nåværende 5820K dør, og jeg får en ny 5820K, har den en annen ID? Installer windows 8 på nytt, og oppgrader. Er ikke verre enn det. Kun i første året, ikke andre eller tredje slik jeg har forstått det? Upgrade er jo kun i et år. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 3. august 2015 Rapporter Del Skrevet 3. august 2015 Installer windows 8 på nytt, og oppgrader. Er ikke verre enn det. Kun i første året, ikke andre eller tredje slik jeg har forstått det? Upgrade er jo kun i et år. Og man vet ikke konsekvensene av å bruke samme Win 8 nøkkel gang på gang heller. Kan være at om et år, så mister man Win10 aktiveringen om man har drevet på slik. Og som du nevner så er det en metode som kun ev. fungerer ett år, om den virkelig fungerer (eller den fungerer i praksis, men umulig å si hva Microsoft kommer til å gjøre senere når de ser at samme nøkkel har blitt brukt mange ganger) Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 3. august 2015 Rapporter Del Skrevet 3. august 2015 Installer windows 8 på nytt, og oppgrader. Er ikke verre enn det. Kun i første året, ikke andre eller tredje slik jeg har forstått det? Upgrade er jo kun i et år. Og man vet ikke konsekvensene av å bruke samme Win 8 nøkkel gang på gang heller. Kan være at om et år, så mister man Win10 aktiveringen om man har drevet på slik. Og som du nevner så er det en metode som kun ev. fungerer ett år, om den virkelig fungerer (eller den fungerer i praksis, men umulig å si hva Microsoft kommer til å gjøre senere når de ser at samme nøkkel har blitt brukt mange ganger) Jepp, det er problemet. Så lenge ikke Microsoft blokkerer nøkkelen (tror ikke de kommer til å gjøre det, kan jo også ringe dem da og forklare),sp skal det gå greit. Christian: Når du har oppgradert en gang allerde, så er din Windows 8 nøkkel registert sånn at du kan installere Windows 10 på nytt, selv etter 1 år. Ihvertfall slik jeg har forstått det. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 3. august 2015 Rapporter Del Skrevet 3. august 2015 Har brukt mye tid på å lete etter info. Hadde jeg jobbet overtid istedet, kunne jeg sikkert kjøpt Retail versjon av PRO for de pengene jeg hadde tjent. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 3. august 2015 Rapporter Del Skrevet 3. august 2015 Hvor kjøper man Retail versjonen av Windows 10? Jeg kan ikke se den noen steder. Det er ikke kommet enda. Hva er dette da? Eller er det OEM? Jeg kontaktet MS Store på chat og spurte om det OEM eller Retail. Fikk beskjed om det er full versjon(FPP), som vil si at man kan bytte hovedkort etc. Man må dog ringe inn til MS for å få den "reentitled", som han sa. Lenke til kommentar
Nvidia Skrevet 3. august 2015 Rapporter Del Skrevet 3. august 2015 (endret) Hvor kjøper man Retail versjonen av Windows 10? Jeg kan ikke se den noen steder. Det er ikke kommet enda. Hva er dette da? Eller er det OEM? Jeg kontaktet MS Store på chat og spurte om det OEM eller Retail. Fikk beskjed om det er full versjon(FPP), som vil si at man kan bytte hovedkort etc. Man må dog ringe inn til MS for å få den "reentitled", som han sa. Synd det ikke finnes en versjon hvor man ikke trenger å ringe Microsoft. Hadde gladelig betalt en ekstra tusen-lapp eller to for å kunne bytte hovedkort osv. så ofte man ønsker, uten å måtte ringe for å re-aktivere Windows. Endret 3. august 2015 av Nvidia Lenke til kommentar
myhken Skrevet 3. august 2015 Rapporter Del Skrevet 3. august 2015 Synd det ikke finnes en versjon hvor man ikke trenger å ringe Microsoft. Hadde gladelig betalt en ekstra tusen-lapp eller to for å kunne bytte hovedkort osv. så ofte man ønsker, uten å måtte ringe for å re-aktivere Windows. Det kommer, men kanskje en del senere. For vi som har MSDN har tilgang på Retail nøkler (som fint kan flyttes til nye pcer uten å måtte ringe MS), så de kommer nok i salg skal du se. Men kan være de begrenser utvalget nå som gratis tilbudet er der. Det vil jo også komme en oppgraderingsversjon, som har samme rettigheter som fullversjonen, men den kommer neppe før om ett år. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3. august 2015 Rapporter Del Skrevet 3. august 2015 Hvor kjøper man Retail versjonen av Windows 10? Jeg kan ikke se den noen steder. Det er ikke kommet enda. Hva er dette da? Eller er det OEM? Jeg oppgraderte selv til Windows 10, og skulle bytte til ssd etter det. Windows ble ikke aktivert etter bytte til ssd, så måtte ta og installere windows 7, og aktivere det. Etter den var aktivert så la jeg inn windows 10 på nytt via microsoft sitt program, uten å installere en eneste oppdatering til windows 7 (brukte den fra Myhken her, så kanskje den allerede var oppdatert?). Da ble windows 10 aktivert når den var ferdig oppgradert. Det var ikke lagt ut sist jeg sjekket på Microsoft Store for Norge (der man kjøper windows 8.1). Og det var etter den 29.07. Lenke til kommentar
octane Skrevet 11. august 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. august 2015 Da byttet jeg CPU'n min idag.... fra en 4771 til 4790k , å ved første oppstart så var Windows ikke lenger aktivert. Ett par timer senere så var den jaggu aktivert igjen... so there you have it! 3 Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 11. august 2015 Rapporter Del Skrevet 11. august 2015 (endret) Da byttet jeg CPU'n min idag.... fra en 4771 til 4790k , å ved første oppstart så var Windows ikke lenger aktivert. Ett par timer senere så var den jaggu aktivert igjen... so there you have it! Var dette en gratis oppgradert W10? I såfall, oppgraderte du fra OEM eller fra Retail versjon? Edit: Lurt å lese tidligere poster i tråden Ser du har sagt noe om Retail tidligere i denne tråden, så da er det besvart. Og det var jo ei interessant opplysning at det går å skifte cpu. Men kan du ikke prøve å teste med å skifte HK også, for å se om alle Retail egenskaper er blitt overført til W10? Endret 11. august 2015 av SteinarN Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 13. august 2015 Rapporter Del Skrevet 13. august 2015 Så på en youtube video om en som drev å byttet noe deler i pc'n, med Windows 10.. Han ble deaktivert, og kontaktet MS.. Han fikk beskjed om å vente inntil 48 timer, så skulle det aktivere seg selv igjen. Det var ved et hovedkort bytte. Han måtte bytte, siden kortet tok kvelden, og satte derfor inn et midlertidig kort.. Og da spurte han også om hva som ville skje når han fikk kjøpt et nytt kort. Og da fikk han til svar at det ble samme prosedyre.. Men.. usikker på om han har OEM eller Retail. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå