octane Skrevet 2. august 2015 Rapporter Del Skrevet 2. august 2015 Hei , vurderer å bytte ut CPU`n min .. har oppgradert til Win 10 og aktivert den. Er det bare å glemme å bytte CPU da ? Tenker da på at jeg vil beholde Windows aktivert. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 2. august 2015 Rapporter Del Skrevet 2. august 2015 I følge de lærde kan det komme til å by på problemer ja. Men vil du være den første til å finne ut med sikkerhet så... Men det du kan gjøre for å være sikker, du kan bruke tilbakestillingsfunksjonen i W10 til å tilbakestille til opprinnelig os, det kan du gjøre innen en mnd etter at du aktiverte W10. Så kan du oppgradere cpu, og deretter oppgradere til W10 igjen. Da burde du være sikker på å ikke miste aktiveringen, så langt som nåværende informasjon tyder på i allefall. Lenke til kommentar
octane Skrevet 2. august 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. august 2015 Hmm ja ok .. jeg har ikke noen tilbakestillings funksjon , fordi jeg valgte "Fjern alt" når jeg la inn Win10. Oppgraderte vha MediaCreation toolet. Men jeg har jo Win7 CD`n , så jeg kan vel kanskje bare bruke den. Bare usikker på hvordan Win10 takler å aktiveres på nytt, hvis det da kommer en request med en annen "hardware ID" , som da mest sannsynlig vil skje om jeg putter inn en annen CPU. Når jeg oppgraderte hovedkortet i Win7 , fikk jeg ikke re-aktivere windows igjen automatisk, men måtte ringe inn for å aktivere den. Mulig det er no sånt med Win 10 også ... google var ikke til så mye hjelp heller Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 2. august 2015 Rapporter Del Skrevet 2. august 2015 Etter som det sies så er gratis oppgraderingsversjonen av W10 mye striksere på skifte av hw enn noen annen oem versjon av tidligere os. Så det er nok mange som kommer til å havne i det problemet som du allerede har havnet i. Nå kjenner jeg ikke til om tilbakestillingsfunksjonen er avhengig av at du ikke valgte "Fjern alt". Regner med du har googlet og funnet ut at det er så. Men du burde uansett kunne reinstallere W7 vha installasjonsplata di. Pass bare så på å aktivere W7 igjen før du prøver å oppgradere til W10. Lenke til kommentar
octane Skrevet 2. august 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. august 2015 Hvis jeg skriver inn slmgr -dlv i command prompt så får jeg opp at Windows 10 er "Product key channel: Retail" . Vet ikke om det har noe å si .. Retail er vel litt mere fri enn f.eks OEM. Nei kanskje best å ringe MS i morgen å høre.... hvis ikke myhken har noe glupt å komme med Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 2. august 2015 Rapporter Del Skrevet 2. august 2015 (endret) Så du hadde en retail versjon av W7. Jeg har skrevet tidligere og mener fortsatt at dette tilbudet om gratis oppgradering kan være et særdeles dårlig tilbud i en del tilfeller. Og det er hvis du har en retail versjon som du bruker til oppgraderingen. Da mister du alle retail egenskaper. Selv om det står retail som du sier så sier de lærde at rent fysisk så blir din nye W10 uansett knyttet opp til din hw-id som består av hk, cpu og muligens til og med SSD. Dvs at du ikke kan bytte noen av disse komponentene uten å miste din W10 aktivering. Så, har du retail og ønsker å oppgradere hw etter du har oppgradert til W10 så sitter du rett og slett med katta i sekken og har kastet bort din dyrekjøpte retail versjon og må kjøpe ny (svinedyr retail) W10 etterpå. Da ville det faktisk vært bedre å selge din nåværende retail W7, spesielt hvis det er en pro versjon, og så kjøpe en ny W10 (retail) på normal måte. Antar at W10 vil komme i retail versjon, ellers vil det bli svært mange misfornøyde entusiaster. Edit: Du har selvsagt rett, med din nåværende W7 retail så står (sto) du fritt til å oppgradere all hw så mye du lyster. Du har 10 online aktiveringer og 15 telefonaktiveringer før den begynner å bli "oppbrukt". Endret 2. august 2015 av SteinarN Lenke til kommentar
octane Skrevet 2. august 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. august 2015 Så når jeg oppgraderte fra Retail Win7 , så blir ikke Win10 aktivert som Retail ? Står ihvertfall "Product key channel: Retail" ... nei gud veit , ikke godt å bli klok på. Teit om det ikke skulle være mulig å oppgradere CPU eller SSD da... Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 2. august 2015 Rapporter Del Skrevet 2. august 2015 Det står at det fortsatt er retail som du helt riktig har funnet ut. Men i praksis så har alle retail egenskapene gått tapt i oppgraderingen og du er helt låst til den hw-en som er på maskinen i det øyeblikket du aktiverer din W10. Hadde du hatt en oem fra før så ville det ikke vært såå galt, selv om det er galt nok om du ikke kan skifte hverken cpu eller SSD på W10, noe du kunne gjøre på opprinnelig oem. 1 Lenke til kommentar
octane Skrevet 2. august 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. august 2015 Så da hjelper det heller ikke å legge inn Win 7 på nytt, få den aktivert med ny CPU ... også legge inn Win 10 etterpå? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 2. august 2015 Rapporter Del Skrevet 2. august 2015 Dette har jeg ikke fått med meg.. Har de en blokkering på å forandre på hardware i windows 10? Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 2. august 2015 Rapporter Del Skrevet 2. august 2015 Så da hjelper det heller ikke å legge inn Win 7 på nytt, få den aktivert med ny CPU ... også legge inn Win 10 etterpå? I ditt tilfelle vil det helt sikkert gå helt fint enda. Men på ett eller annet tidspunkt etter aktivering av W10 og det at du da har "brukt opp" din gamle W7 retail nøkkel så forsvinner nok den muligheten, dvs at du ikke greier å aktivere en nyinstallert W7 med din gamle nøkkel. Hvor lang tid det vil ta kan ingen vite i dag. Det kan være snakk om en mnd som er tiden man har på å gå tilbake til opprinnelig os i.flg ms, eller det kan kanskje være så lenge som ett år, til neste august når gratistilbudet går ut. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 2. august 2015 Rapporter Del Skrevet 2. august 2015 Dette har jeg ikke fått med meg.. Har de en blokkering på å forandre på hardware i windows 10? Ja, så lenge det er snakk om gratis oppgradert W10 fra eksisterende W7/8. Selvsagt hk, men også cpu og muligens SSD. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 2. august 2015 Rapporter Del Skrevet 2. august 2015 Den vise folkene på MDL, sier at CPU serienummeret er en av hovedelementene i Hardware IDen som aktiveringen er koblet mot. Så bytter du CPU = ikke mer aktivert Win10. Men har ikke lest noen tråder der noen faktisk har byttet CPU, men ikke så rart, kom jo ut 29.juli i hele verden, og fortsatt mange som ikke har fått det enda. Jeg vet at å legge tilbake Win7 via DVD platen, så aktivere Win7 (å håpe den aktiveres med ny CPU, om du ikke hadde retail/oppgradering lisens), for å så oppgradere til Win10 igjen vil gi deg en aktivert Win10. MEN hvilke konsekvenser det kan få senere er det jo alt for tidelig å si noe om, det vet vi nok ikke før om 6 - 12 måneder. Lykke til med å ringe Microsoft, dette er så spesielt, at bare et fåtall personer i Microsoft systemet kan eller vil svare på det. For info som dette kan bidra til at "hardware ID koden" knekkes lettere, og man vet hva/hvordan man kan omgå sperren på, eller hva som trigger og ikke trigger. Personlig hadde jeg tatt sjansen. Først bare bytte CPU, se om Windows fortsatt er aktivert. Da er jo en av mytene "busted". Er den ikke aktivert, legg inn clean install av Win7 på nytt, aktiver Win7, kjør oppgradering fra Win7 til Win10 via setup.exe i utforsker. Så skal du få en ny aktivert Win10 igjen. Kan ikke love deg at det går bra for evig, men hvorfor ikke prøve? Du kommer ikke til å få noen gode svar fra noen som helst ang dette uansett. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. august 2015 Rapporter Del Skrevet 2. august 2015 (endret) AMD rapporterer ikke cpu serie nummer fra sine. Så hva da. Tidligere brikkesett/cpu har dette også vært blokkert av privacy hensyn , hva da. Jeg tror det går helt greit å bytte cpu med retail (skulle bare mangle) Endret 2. august 2015 av syar2003 Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 2. august 2015 Rapporter Del Skrevet 2. august 2015 (endret) AMD rapporterer ikke cpu serie nummer fra sine. Så hva da. Tidligere brikkesett har dette også vært blokker av privacy hensyn , hva da. Jeg tror det går helt greit å bytte cpu. Jeg har selvsagt ikke greie på det sånn sett. Men hvis jeg var MS og ønsket å hindre at folk oppgraderte cpu så er det ikke nødvendig å lese serienummeret. Når man oppgraderer cpu så er det selvsagt en annen (kraftigere) cpu man setter inn i stedet. Så det skulle holde i lange baner for MS å logge modellbetegnelse. Endret 2. august 2015 av SteinarN Lenke til kommentar
octane Skrevet 2. august 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. august 2015 Prøvde å google litt ... å fant dette på answers.microsoft.com For meg ser det ut som har man retail win7/8 å oppgraderer så får man win10 retail. Å at man kan flytte det mellom forskjellige maskiner(f.eks hovedkort swap) ; - Includes transfer rights to another computer. It really depends on the type of license that you had upgraded from. When I upgrade a preinstalled (OEM) or retail version of Windows 7 or Windows 8/8.1 license to Windows 10, does that license remain OEM or become a retail license? If you upgrade from a OEM or retail version of Windows 7 or Windows 8/8.1 to the free Windows 10 upgrade this summer, the license is consumed into it. Because the free upgrade is derived from the base qualifying license, Windows 10 will carry that licensing too. If you upgrade from a retail version, it carries the rights of a retail version. If you upgrade from a OEM version, it carries the rights of a OEM version. Full version (Retail): - Includes transfer rights to another computer. - Doesn't require a previous qualifying version of Windows. - Expensive Upgrade version (Retail): - Includes transfer rights to another computer. - require a previous qualifying version of Windows. - Expensive, but cheaper than full version OEM : OEM versions of Windows are identical to Full License Retail versions except for the following: - OEM versions do not offer any free Microsoft direct support from Microsoft support personnel - OEM licenses are tied to the very first computer you install and activate it on - OEM versions allow all hardware upgrades except for an upgrade to a different model motherboard - OEM versions cannot be used to directly upgrade from an older Windows operating system What happens if I change my motherboard? As it pertains to the OEM licenses this will invalidate the Windows 10 upgrade license because it will no longer have a previous base qualifying license which is required for the free upgrade. You will then have to purchase a full retail Windows 10 license. If the base qualifying license (Windows 7 or Windows 8.1) was a full retail version, then yes, you can transfer it. From the Windows 10 end user license agreement: b. Stand-alone software. If you acquired the software as stand-alone software (and also if you upgraded from software you acquired as stand-alone software), you may transfer the software to another device that belongs to you. You may also transfer the software to a device owned by someone else if (i) you are the first licensed user of the software and (ii) the new user agrees to the terms of this agreement. You may use the backup copy we allow you to make or the media that the software came on to transfer the software. Every time you transfer the software to a new device, you must remove the software from the prior device. You may not transfer the software to share licenses between devices. Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 2. august 2015 Rapporter Del Skrevet 2. august 2015 Jeg sjekket min lisens med samme kommando.. og jeg har oppgradert fra en HP COA lisens, dette bør jo tilsvare OEM. Måtte ringe MS for å aktivere Windows 7 lisensen, for så å oppgradere til 10. Hos meg står det også Retail Channel. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. august 2015 Rapporter Del Skrevet 2. august 2015 AMD rapporterer ikke cpu serie nummer fra sine. Så hva da. Tidligere brikkesett har dette også vært blokker av privacy hensyn , hva da. Jeg tror det går helt greit å bytte cpu. Jeg har selvsagt ikke greie på det sånn sett. Men hvis jeg var MS og ønsket å hindre at folk oppgraderte cpu så er det ikke nødvendig å lese serienummeret. Når man oppgraderer cpu så er det selvsagt en annen (kraftigere) cpu man setter inn i stedet. Så det skulle holde i lange baner for MS å logge modellbetegnelse.Joda men cpuer,brikkesett,bioser osv er forskjellige i ulike systemer. Noen kan man ikke lese noe fra eax registere i det hele tatt får bare nuller eller unknown. Så jeg har bare vanskelig å tro at cpu serienummer skal være mandatory og dermed brukes i sjekk.Det er jo Microsoft som lager den hashede hw_id fra mange ting som bios id motherboqrd id strings i bios , Mac adresse for lan , volume serial id for os partisjon osv osv. Så de vil fremdeles se at det er samme pc og en ny fullstendig hwid genereres selvsagt. Spørsmålet er hvordan de har laget reaktiverings opplegget sitt når en av delene har en endring . Men med en retail lisens skal man kunne flytte installasjonen til en annen PC alikevel selv etter å ha vært igjennom en oppgradering fra 7 eller 8 retail. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 2. august 2015 Rapporter Del Skrevet 2. august 2015 Prøvde å google litt ... å fant dette på answers.microsoft.com For meg ser det ut som har man retail win7/8 å oppgraderer så får man win10 retail. Å at man kan flytte det mellom forskjellige maskiner(f.eks hovedkort swap) ; - Includes transfer rights to another computer. It really depends on the type of license that you had upgraded from. When I upgrade a preinstalled (OEM) or retail version of Windows 7 or Windows 8/8.1 license to Windows 10, does that license remain OEM or become a retail license? If you upgrade from a OEM or retail version of Windows 7 or Windows 8/8.1 to the free Windows 10 upgrade this summer, the license is consumed into it. Because the free upgrade is derived from the base qualifying license, Windows 10 will carry that licensing too. If you upgrade from a retail version, it carries the rights of a retail version. If you upgrade from a OEM version, it carries the rights of a OEM version. Full version (Retail): - Includes transfer rights to another computer. - Doesn't require a previous qualifying version of Windows. - Expensive Upgrade version (Retail): - Includes transfer rights to another computer. - require a previous qualifying version of Windows. - Expensive, but cheaper than full version OEM : OEM versions of Windows are identical to Full License Retail versions except for the following: - OEM versions do not offer any free Microsoft direct support from Microsoft support personnel - OEM licenses are tied to the very first computer you install and activate it on - OEM versions allow all hardware upgrades except for an upgrade to a different model motherboard - OEM versions cannot be used to directly upgrade from an older Windows operating system What happens if I change my motherboard? As it pertains to the OEM licenses this will invalidate the Windows 10 upgrade license because it will no longer have a previous base qualifying license which is required for the free upgrade. You will then have to purchase a full retail Windows 10 license. If the base qualifying license (Windows 7 or Windows 8.1) was a full retail version, then yes, you can transfer it. From the Windows 10 end user license agreement: b. Stand-alone software. If you acquired the software as stand-alone software (and also if you upgraded from software you acquired as stand-alone software), you may transfer the software to another device that belongs to you. You may also transfer the software to a device owned by someone else if (i) you are the first licensed user of the software and (ii) the new user agrees to the terms of this agreement. You may use the backup copy we allow you to make or the media that the software came on to transfer the software. Every time you transfer the software to a new device, you must remove the software from the prior device. You may not transfer the software to share licenses between devices. Den har jeg linket til tidligere, har en tråd om den også, men jeg fjernet infoen fra hovedtråden, og fjernet innlegget fra bloggen min, for det som står der, stemmer bare ikke med gratis lisensen. Det er heller ikke en Microsoft ansatt som har skrevet det, det er en MVP som ikke jobber for Microsoft, men som er partner og aktiv på forumet. På bakgrunn av denne infoen, leide jeg en server i Tyskland, satt den opp med 40 virtuelle pcer, basert på Windows 8, men oppgradert til Win8.1 Update 1, og jeg hadde 40 retail Win 8 nøkler klare, så jeg ev. kunne få 40 nye lisenser, på bakgrunn av at jeg hadde retail lisenser i bunn. Men så viste det seg at folka på MDL der jeg hadde luftet prosjektet mitt, hadde helt rett når de sa det var dødfødt. For siden man ikke får noen produktnøkkel til Win10, og det eneste den bindes opp mot er hardware ID, så er det helt umulig å flytte Win10 aktiveringen fra en pc til en annen, ergo Retail blir ikke retail, men blir en OEM. Men alt han skriver stemmer om du KJØPER en ny win10 lisens. Men ikke ang gratis oppgradering. Han er også den eneste som har skrevet dette, Microsoft selv sier motsatte ting, og det har jo vist seg å stemme. Neste spørsmål nå, blir jo hvordan den gamle nøkkelen blir konsumert, vil den ikke virke lengre, eller kan man faktisk bruke den på en ny pc, siden det er en retail lisens? Her vil man ikke få svar på måneder, kanskje ikke før etter gratis tilbudet er over. Så fortsett å prøv å finne argumenter for at dette skal gå bra, men jeg står ved det jeg sa i stad. Du må nesten bare ta en sjanse. Eller vente 6-12 måneder til vi vet hvordan dette fungerer etter gratis tilbudet er over (men da må du jo kjøpe en lisens uansett). Jeg ville tatt sjansen, alltid noen smutthull rundt Windows aktivering, men kan virkelig ikke garantere at du fortsatt er aktivert om ett år. + noen måneder. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 2. august 2015 Rapporter Del Skrevet 2. august 2015 syar, Hmm, ok. La oss si at jeg hadde en retail som jeg har oppgradert til W10 på min maskin. Så bygger jeg en helt ny maskin, da skal jeg kunne overføre lisensen fra min gamle maskin til den nye. Jeg installerer W10 på min nye maskin. Windows er selvsagt ikke aktivert. Så skal jeg aktivere, men hvordan i alle dager gjør jeg det, for jeg har jo ikke fått noen lisensnøkkel til W10? Så vidt jeg kan skjønne så kan dette kun gjøres på den måten at jeg aktiverer med min opprinnelige W7/W8 retail nøkkel. Dette går jo ikke an i dag, men MS kan selvsagt forandre på det i fremtiden. Alternativt må jeg installere opprinnelig W7/W8, så aktivere med opprinnelig nøkkel, som fortsatt må la seg bruke, og så oppgradere igjen. Dette vil i såfall være en svært krøkkete måte å gjøre det på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå