Gå til innhold

Hjemmestudio

Anbefalte innlegg

Hei dere!

Jeg driver og innreder garasjen min til et deltids fotostudio. Garasjen er 5.3m x 3.5m og jeg har gått til innkjøp av et lerret i vinyl (Lastolite 2.75x6m)

Det jeg derimot mangler er opphenget til dette. De fleste som bruker slike i proffe studio pleier å ha stativ som står på bakken, men jeg har planer om å henge lerretet fra taket for å spare plass (siden det er et deltids-studio som skal rigges opp og ned ved behov).

Noen tips til hva jeg kan bruke som oppheng? Jeg trenger ikke å ha noe elektroniske fancy greier med motor (selv om det hadde vært veldig kult med en markisemotor eller lignende), men det må iallefall kunne rulles opp og ned ganske enkelt. Jeg er veldig åpen for å ta dette på budsjett, men jeg må vel investere i noe fotoutstyr, som en expander á la denne, Foba DAPAO, for å ha noe enkelt og greit for å rulle den opp og ned?

Noen tips og idéer? Det jeg er mest ute etter er hva jeg kan bruke for å holde selve rullen oppe, som er rullet rundt et aluminiumsrør , selv om jeg bruker expanderen jeg nevner over. Har tatt noen runder innom både Biltema og Jula for å se om jeg kan finne noe som passer - men jeg er kanskje blind? :)

Edit:
Vinyl-lerretet er montert på et alurør som ser omtrent slikt ut:
tc90lm27h2k0r4-500x500.jpg

edit 2:
Løsninger så langt:

1. Den enkleste og billigste: Bruke en rundstokk (gardinstang) i tre (Byggmax, ca 150 kroner) og montere opp på to vinkelbeslag (Biltema, 2x10 kroner). Et par universalklemmer fra Biltema for å holde alt på plass (2x15 kroner).

Minuset med denne er at jeg ikke har noen enkel måte å rulle den opp igjen på. Det ser heller ikke veldig profesjonelt ut til når jeg skal ha kunder inn her - men på den andre siden så er dette ment som et "hjemmestudio" for amatøren som gjør litt mer.

2. Forslag? :)
Endret av v3g4rd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har aldri hatt noen problemer med å forhindre at bakgrunnen ruller, men opphenget du linker til ser ok ut. Har dog litt dårlige erfaringer med sånne, da de fort kan bøyes eller knekke i plasten. Så se etter oppheng med mest mulig metall. 

I mitt studio kjører vi derfor to c-stands med en stang i mellom som vi trer bakgrunnene på. Ulempen med dette er selvfølgelig at det er kronglete å bytte bakgrunn hvis man ikke er to personer. Fordelene er at man enkelt bare kan ta med hele opplegget ut på location, i tillegg til at man kan bruke c-standsa til andre ting (som lamper osv) når man ikke bruker bakgrunnen. 

Til slutt - hvorfor vinylbakgrunn? Blir ikke den veldig tung? Min erfaring er også at vinylbakgrunnene er for hvite, dermed vanskeligere å lyssette til jevn grå og at den reflekterer for mye lys tilbake. Derfor sverger de fleste fotografer til papirbakgrunn. Men jeg ser fordelen med at den kan rengjøres.

Et annet alternativ er å male veggen bak hvit, så slipper du å tenke på oppheng/papir/vinyl, samtidig som du får bedre plass :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis du skal male gjør som TGB sier og bruk maling med lav glansgrad. Lady sin hvite takmaling fungerer bra og er veldig lite reflektiv. Den har glansgrad 04.

Takmaling med glansgrad 4? Det er iallefall den første malingen jeg har sett med den glansgraden. Det finnes jo maling med glansglad 02 og 03 (latex takmaling og grunning), 05 (Fenom - oljebasert matt maling) og 07 (lateks takmaling).

edit: kanskje litt flisespikekkeri fra min side men er ikke uenig om at det bør være matt maling.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Kan godt være den er ute av markedet nå for det er noen år siden jeg brukte den, men poenget er lav glansgrad for å ikke få for mye refleksjoner. Sikkert mye forskjellig som egner seg, og bra tips du har med med grunning for å få det jevnere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...