Nerdrage Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Min kjære mor fant denne i hagen sin for en stund siden og det har vært flere teorier rundt hva denne steinen kan være. Størrelsen på den er litt over en voksen manns knyttneve. Tyngden på den har ikke blitt målt men den virker ikke unormalt tung eller lett.. Som bildet viser er det også en annen type gul/grønn skimrende mineral i den som minner om ørsmå krystaller, samt en hvit prikk som kan være mye rart. Lokale forståsegpåere har hevdet det er en meteoritt av noe slag og kan være verdt tusenvis av kroner. Selv tror jeg det er en lava stein. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Minner mest om slagg syntes jeg. Lenke til kommentar
Nerdrage Skrevet 2. august 2015 Forfatter Del Skrevet 2. august 2015 At det er slagg er det faktisk ingen som har tenkt på her tidligere. faktisk så ligner det på slagg og det er vel også mest sannsynlig vil jeg tro. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Som geolog lurer jeg på tre ting: Hvor bor du? Er det noe tung industri i nærheten? Er det langt til havna? (Hvis det blir dumpa ballast fra andre steder i verden, så kan selv erfarne geologer bli forvirra.) Lenke til kommentar
Nerdrage Skrevet 2. august 2015 Forfatter Del Skrevet 2. august 2015 (endret) Min mor som fant denne bor i Tingvoll Kommune. I nabokommunen Sunndal er det aluminiumsverk. Havna er også i Sunndal. Jeg kan se for meg at dette er noe slagg som kan stamme fra aluminiumsverket. Tenkte først på at det er en lava stein med en olivin node som har blitt fanget opp under ferden til lavaen. Men olivinsand blir vel også brukt i forskjellig aluminiums produksjon. Så da er det vel nærliggende å tro at dette er aluminiums slagg med en eller flere klumper olivinsand som stammer fra aluminiumsverket? Endret 2. august 2015 av Nerdrage Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 (endret) Det ligner i hvert fall ikke på en meteoritt. Meteoritter er enten av stein, jern eller en blanding av de to. Meteoritter har en glatt smelteskorpe som skiller seg tydelig fra eventuelle bruddflater. Jeg vil ikke utelukke vulkansk stein ennå, selv om det ser mest ut som slagg. Aluminiumslagg er ikke så svart og porøs, men ikke utelukk den teorien heller ennå. Det kan stamme fra anodeproduksjonen (karbon/bek) eller fra ildfaste materialer som brukes i ovnsveggene i Sunndal Aluminiumsverk. Men det kan jo også stamme fra andre typer smelteverk. Det grønne kan for eksempel være olivin fra et ferromanganverk, mens det sorte og rødlige kan være rester av jernmalm. Altså et slags mellom-materiale før metall og ferdig-slagg renner ut. Ferdig-slagg ser ut som sort-grønt glass uten porer. Hvis en ferromangan-ovn stenges så kan dette være noen av de gjenværende halvsmeltede massene som hogges ut ved demontering av ovnen. Edit: Kan den stamme fra Tamshavn/Orkanger? Der produserer de ferrosilisium. Endret 2. august 2015 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå