Femtekolonne Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 (endret) Har plen på rett i overkant av 1000kvm og innimellom drar jeg over naboens på 500kvm i samme slengen. Tomta er helt flat med minimalt med busker/trær det må kjøres rundt. Bakken er myrjord, ca 40cm, med fjell under. Bakken er dermed ganske myk. Jeg har tittet på Stiga, Honda, Klippo og McCulloc. Det jeg tror jeg trenger er en maskin som er lettest mulig slik at den ikke synker for langt ned og klipper for kort (vil ha min 6cm gress), en maskin med god bioklipp da jeg ikke ser poenget med å samle opp gress i store mengder og jeg tror god klippebredde på ca 50cm vil være mest effektivt. Prismessig trodde jeg at ett tak på 5000kr ville være nok, men ser at det kanskje blir litt snaut. De jeg har sett på er: Honda HRS 536 SD til 7000kr. Negativt her er at dette er en gammel konstruksjon uten nye fancy oppfinnelser, stål klippedeksel samt pris. Positivt er vekt, klippebredde (53cm), mulighet for sideutkast, god og sterk motor og Honda kvalitet. klippo Excellent SH til 7800kr. Negativt med den er klippehøyde på max 6cm, Smalere klippebredde enn Honda HRS (5cm smalere), ikke sideutkast til den ene gangen det går 2 uker i mellom klippingen, pris samt noe svakere motor enn Honda HRS. Edit: det er marginalt forskjell på motorene ser jeg av specsene. Samme størrelse, men bittelitt mindre hk/nm. Positivt er Klippos kvalitet og rykte, aluminium klippedeksel, Honda motor, vekt og svanemerket. Stiga Multiclip Plus 50 SE B til 6000kr. Negativt er at Stiga har, meg blitt fortalt, ett litt mer ymse kvalitetsrykte, stål klippedeksel, litt tyngre enn de to andre og klippebredde lik Klippo (48cm). Postivt er sterk og holdbar motor McCulloc har ingen rene mulching/bioklippere og jeg fikk inntrykk av at dette er et billigprodukt som ikke vil stå i garasjen om 15år. Endret 2. august 2015 av Femtekolonne Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Har hatt endel klippere og Honda skal jeg aldri ha mer. Driftsystemet er det som teller, samt hvor lett det er å få det fikset. Mtp. kvalitet har klippo vært veldig bra. Den kværner ikke opp gresset så bra og min har forholdsvis lav panne, noe som kanskje er årsaken. Den typen du ser på ser ut til å ha større panne enn min. Jeg ville valgt Klippo igjen. Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 2. august 2015 Forfatter Del Skrevet 2. august 2015 Har hatt endel klippere og Honda skal jeg aldri ha mer. Driftsystemet er det som teller, samt hvor lett det er å få det fikset. Mtp. kvalitet har klippo vært veldig bra. Den kværner ikke opp gresset så bra og min har forholdsvis lav panne, noe som kanskje er årsaken. Den typen du ser på ser ut til å ha større panne enn min. Jeg ville valgt Klippo igjen. Hvilken modell er det du har? De jeg så i butikken var kun bioklipp uten sideutk eller oppsamler. Skulle tro de gjorde jobben bra når bioklipp er det eneste de gjør? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Vet ikke modellen. Men min har ikke utkast på siden eller oppsamler. Det kan være plenen min som er veldig tykk og med mye mose som gjør utslaget hos meg. Men er jo bare å sammenligne høyden på panna med andre modeller. Jeg vil tro dette har noe å si på hvor bra bioklippen virker. Problemet med mine gressklippere har vært hjul og drivverk, wire og alt dette her. Motorene har holdt seg bra, uansett type. Fordelen med klippo synes jeg er at alt er litt tilgjengelig slik at man kan skru og fikse selv. Lenke til kommentar
Oter Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 kjører man med bare bioklipp,så må man klyppe plenen ofte,ellers så er det bortkastet og kjøre med bioklipp,da kan man like gjerne bruke vanlig klipper med oppsamler,når gresset er for høyt,så klarer ikke bioklypperen og kverne/skjære opp gresset nok. Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 2. august 2015 Forfatter Del Skrevet 2. august 2015 Jeg er klar over at gresset må klippes ofte. Jeg forsøker å klippe en gang per uke, men med det striregnet som er så går det ikke alltid. Å klippe gjennomvått gress på en plen med overvann (fjell 40cm under torva drenerer dårlig) funker ikke. Nå har jeg bare klippet med sideutkast (har en kinaklipper, Partner med B&S 450) og har aldri raket opp noe, men gressklippet er borte iløpet av ett par dager likevel. Det store problemet, som jeg ser det, med oppsamling er komposteringen av det. De vi kjøpte huset av har kjørt med oppsamler og kastet gresset i ett hjørne. Da jeg fjernet dette så jeg at gress råtner dårlig. Det virker som at det blir så tett, kastet i en haug, at det ikke kommer luft til og forråtnelsesprosessen stopper opp. Og for en stank! Dessuten virker kaldkompost som en magnet på brunsnegler noe vi vil unngå. I hele sommer har jeg funnet to stk her mot ca 100 på en dag hos min søster ett par km unna. Vi har en masse store snegler med leopardmønster, men disse kommer kun på kvelden og ikke i de mengdene som de brune. Nå var jeg en tur innom Landroverforumet og der mente de at Hondamotorer var ekstremt mye dyrere enn B&S å reparere om man var uheldig å kjøre på en stubbe eller lignende. Klippo med B&S motor var anbefalingen der også, foruten da sau som en klar nr 2.. Lenke til kommentar
Oter Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 ang kvalitet så er det nok ikke mye som slår honda og Yamaha,naboen har honda klipper,den er vel rundt 10år,1 drag og den starter,kun hatt oljebytte,foreldrene mine har en Yamaha klypper,som er vel rundt 15år,den er også lettstartet,har ikka hatt noen problemer,kun slipt opp igjen kniven,etter en tøff runde på en stor stein i plenen. selv har jeg en McCulloc bioklypper,den er også lettstartet,er 2 eller 3 sommeren den er i bruk,helt grei klypper,men den holder nok ikke like lenge som en honda eller Yamaha,men de koster jo 3-4 ganger så mye også,så holder den i 5-6 år uten problemer,så er jeg fornøyd uansett. Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 4. august 2015 Forfatter Del Skrevet 4. august 2015 Da ble det kjøp av klipper. Kjøpte først en Ariens LM 51 Bio, en overligger fra 2012 som sto i butikken. Stor, sterk B&S motor, høy panne og godt polstra grep. Den virka overbevisende fin, men innerst inne følte jeg nok at det var noe annet jeg ville ha.. Så etter 5-6meter klipp som ikke så særlig pen ut (kutta rart/skjevt) så ble jeg stående å titte ned på maskinen og la merke til at hjulene foran pekte litt innover, spesielt mye på høyre side. Så begynte det å bråke infernalsk så jeg måtte stoppe maskinen. Det viste seg å være kniven som var løs. En pirkete måling av hjulvinkel viste skjevhet og det var også slark i hjulet. Ikke en god start med andre ord. Jeg vasket maskinen og tok den med tilbake for bytte av hjul. Han tilbød seg penger tilbake ev bytte i annen modell så da la jeg litt mer kroner i potten og kjøpte en honda hrs 536sd. Har frest en runde med den og er egentlig fornøyd. Eneste minus er hastighet på 3,6km/t som er litt sakte på strekka og at motoren stopper, og ikke bare kniven, når jeg slipper håndtaket. Selgeren fylte på alkylatbensin med 2taktsolje som han mente jeg skulle kjøre første runde med for max smøring. Da håper jeg på å ikke lese flere tester av gressklippere på en stund. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 (endret) Sliter selv med en Al-Kø som frem til nå ikke tåler annet enn gress. Legg merke til pansringen poppet fast i plastdekslene. Anbefales! Edit: fil Endret 4. august 2015 av Luske_Ludvig Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 5. august 2015 Forfatter Del Skrevet 5. august 2015 Sliter selv med en Al-Kø som frem til nå ikke tåler annet enn gress. Legg merke til pansringen poppet fast i plastdekslene. Anbefales! Edit: fil Litt usikker på om du er fornøyd eller ikke med Al-Ko? Det var ett av merkene jeg vurderte, men utsalgssteder var problemet. Den modellen jeg var interessert i lå rundt 4200kr, men det eneste stedet jeg kunne få kjøpt den var cdon.com. Ting som må ha service eller må påregnes reparasjoner ønsker jeg ikke å kjøpe på nett. Det var også problemet med McCulloc da den ble solgt i sjapper som OBS, Byggmakker, Bauhaus etc uten eget verksted. Klippo og Honda (og Viking) selges stort sett av landbruksverksteder som da gjør det mye lettere i årene som kommer. Like viktig var det at disse ligger i nærmiljøet. I Oslo ville jeg kjøpt av Grønvold maskin som jeg hadde gode erfaringer med. Da får du god kompetanse på produktet samt at de vet hvordan den virkelige kvaliteten er. Og så tar de vare på deg i etterkant. Det kan ikke sammenlignes med en selger som kun har lest salgsbrosjyren og som må sende maskinen til ett eksternt verksted for service/rep med den tiden det tar. Her i østfold fantes det mange landbruksverksteder så det tok like lang tid å finne "den rette" forhandler som maskin. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 5. august 2015 Del Skrevet 5. august 2015 Jeg fikk en Alko 470 med til bursdagspressang av min bedre halvdel . Valget falt på denne pga elstart. Maskinen er grei den og alt fungerer greit inkl. hjuldrift. Er fast hastighet som jeg anser som en fordel da variabel hastighet skjelden fungerer. Maskinen har bioklipp, sideutkast og oppsammler. Alt dette virker fint. Må sette propp i bakutkast til oppsamler når den ikke er i bruk. (Honda har spak for å stenge bakutkast. Sideutkast bruker jeg på høyt gress og dette tørker jeg av og til til høy. Veldig enkel høydejustering med bare en spak. (Kjører også en Honda av og til og den må hvert hjul justeres.) Elstart er greit med oppsamler og hyppige stopp. Det store minuset med maskinen er COOP OBS Bygg der jeg kjøpte maskinen. De har ikke reservedeler til min maskin og henviser meg til Profia på Laksevåg. Jeg syns det er underlig å kontakte de for en maskin jeg ikke har kjøpt der. norlett.no selger reservedeler. Kniven går bare igjen på AL-KO og det er vanskelig å bestille deler på ebay. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå