Gå til innhold

Hvor mye tåler den?!!!


Juzter

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid lurt på dette, hvor varmt kan en prosessor ha det før den "klikker" "Brenn opp" "Smelter" "kortslutter" "begynner å ryke av den" "sprenger" "smell"

 

Ja i allefall hvor høy tempratur tåler den?

 

Min holder seg på 57*, har en AMD Athlon 1,4Ghz. Varmt eller kaldt?

 

Og hva bør tempraturen være for at leve tiden ska vare lengst mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-02-23 04:13, Juzter skrev:

Jeg har alltid lurt på dette, hvor varmt kan en prosessor ha det før den "klikker" "Brenn opp" "Smelter" "kortslutter" "begynner å ryke av den" "sprenger" "smell"


Ja i allefall hvor høy tempratur tåler den?


Min holder seg på 57*, har en AMD Athlon 1,4Ghz. Varmt eller kaldt?


Og hva bør tempraturen være for at leve tiden ska

vare lengst mulig?




Det begynner ikke å ryke eller smelle av en cpu pga varmen, men det oppstår elektromigrasjon.

noen å 90 grader tåler amd cpu'er.

synes maskinen din er litt varm ja, har du noen kabinettvifter?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-23 11:12, amdb skrev:

Det jeg kan si er at din cpu er JÆVLIG varm til å være den hastigheten, jeg har en "amd 1600+ xp" og den holder seg på en 38 grader, men det er også egentlig litt for høyt.


(tips: skaff deg en bedre vifte eller vannavkjøling)


 

ehh, nei? Som hovedregel er det greit å ha en overklokka cpu under 40 grader (lavere skader jo ikke), og en cpu som ikke er klokka under 50 grader. Men den tar neppe skade av å ligge på 57 grader.

 

En ting til, siden når lagde athlon xp 1600+ mer varme enn tordenfugl 1,4? T-bird er jo de desidert verste varmeverka som finnes av cpuer...les leksene en gang til du :wink:

Lenke til kommentar

bare ikke hør på disse... de er overhysteriske og det de sier viser at de ikke har peiling. når tempen beveger seg over tett oppmot eller70 grader er det på tide å tenke bedre løsninger. poenget er at den er stabil. ikke tenk så mye på levetid... fra 20 til 12-15 år kan jeg tenke meg.. (bare tror)

Lenke til kommentar

Dette burde oppsumere det hele ganske greit, synes jeg.

 

Under 40 grader er optimalt.

 

40 til 60 grader er normalt.

 

60 til 70 grader er i faresonen og PC`n kan begynne å låse seg p.g.a. overoppheting. Prosessoren vil alikevel ikke bli ødelagt på denne temperaturen.

 

Over 70 grader er ALTFOR VARMT. Skru av PC`n med en gang og skaff deg bedre kjøling hvis du ikke vil ødelegge CPU`en.

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Spaz på 2002-02-23 16:48 ]

Lenke til kommentar

Du Juzter..! Hvilken cpu-vifte hadde du, sa du? Dette sammen med kabinettemperatur hadde vært interessant å vite...

 

Min AMD T-bird 1.4GHz kjørte på 68 grader idle i begynnelsen. Da med en billig kjøler (men den var da stabil..)

 

Med en dyr kjøler, samt noen kabinettvifter og Artic Silver er tempen nede i 37...

 

Jeg kan trygt anbefale Alpha Pal 8045 fra microplex. Den er også støysvak hvis du kjører den på lav fart. Dette er derimot bare hvis du vil bruke 600-700 kr på kjøler... (det finnes mange andre gode alternativ...)

_________________

AMD T-bird 1.4GHz 266fsb

MSI K7MASTER

512MB Apacer DDR (PC2100)

MSI Geforce 2MX400

Chieftec DX01SLD m/340W enermax

 

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-02-23 18:44 ]

Lenke til kommentar

Har en 1,4 Tordenfugl.

Uten Goop eller termalpad, kabinettvifter, og en dårlig CPU kjøler lå min Idle 65g. Max load rundt 75 g.(45 g i kabinett) Var riktignok noe stabil.

 

Jeg anskaffet meg CakII-38, 10 Kabinett vifter, Chieftec Dragon Server Kabinett(DA01-WD), og AS2.

 

Nå ligger den 31 g Idle/35 g Max Load(23 g Kabinett på standard hastighet).

 

 

Så kom jeg innom overklokking.no leste her et par måneder og bestemte meg for å skifte ut vifta på CakII-38 med den kraftigste Deltavifta og Goop med As3 og anskaffet et shim. Da:

 

29 g idle/33 g max load. 54,5 dBA!

 

Har klart 1400@1752 (146*12) stabilt.

Da hadde jeg 35 g idle/ 40 max Load

 

Kan hende det ikke er sant, ingen eksternt termometer. Socket A. Har både brukt VIA hardware monitor og MBM.

 

Nå:

Peltierkjøling Ønskes!

 

Tenk så mye forskjell på samme CPU!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-23 04:13, Juzter skrev:

Jeg har alltid lurt på dette, hvor varmt kan en prosessor ha det før den "klikker" "Brenn opp" "Smelter" "kortslutter" "begynner å ryke av den" "sprenger" "smell"


Ja i allefall hvor høy tempratur tåler den?


Min holder seg på 57*, har en AMD Athlon 1,4Ghz. Varmt eller kaldt?


Og hva bør tempraturen være for at leve tiden ska vare lengst mulig?




 

leve tid er no so som so, eg tvila på at du har den cpuen om ti år alikkavell.

 

 

de ekje vits å bjønde å kjøpe ny cpu kjøler vist kabinett tempen din ligge på 40- 50 grader.

 

kjøp deg nåkre rimlige og bra kabinett vifter

f.eks enemax titan delta osv.. fanmate eller nåke lignande e og kjekt å ha

 

har en 1,33ghz t-bird før uten kab. vifter og en elendi super orb va det ikkje uvanli me 70- 75 grader load temp..

 

 

en taisol cgk 760 kjøler+artick silver3 og nåkre kabinett vifter senare so e load tempen på ca 49

 

lykke til me datan din

Lenke til kommentar

jeg har T-bird 1200 som ligger på 43 C idle og 49 C load ! har chieftec dragon server tower med 1 80 mm på siden som blåser inn luft , 1 80mm nede foran som blåser inn luft , og 1 80mm bak ved CPU vifta som suger ut luft !

 

vifta mi er Trig T-406 med aluminiumribbe ! vifta er en stygg jævel på 43 db , og jeg spør dere nå :

 

Noen av dere som vet om en GOD , ikke så ***** bråkete og stabil kjøler , som jeg kan bytte ut med den jeg har ? :sad: :sad: :sad: !!! hater all susinga døgnet rundt !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...