Gå til innhold

Harastølen Sanatorium

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dramatisk himmel over bygg som utstråler form for mystikk.Setter i gang betrakters fantasi.

Spennende å høre hvordan du gjorde det.

Ja, bygget er jo som skapt for location for foto og film med mystikken som er svært synlig.

Panoreringen er ikke vanskelig, det tar kun tid på datamaskinen. Dette tok ca en time fra jeg synkroniserte bildene i LR - eksporterte ut til Autopano - til selve rendringen er gjennomført. Photoshop har en panorerings funksjon, men den klarer desverre ikke å matche Autopano.

mvh

Jan

Lenke til kommentar

Med din tolkning fotomessig blir det noe mystisk og nesten skremmende over bildet. Flott fotografert.

Vennlig hilsen Ragnar

Hei Ragnar,

Etter å hatt litt refleksjonstid og en overnatting der oppe, så kan man ikke unngå at man tar dette med seg inn i etterbehandlingen av bildene tatt derfra. Det er jo dette jeg liker, å overføre en følelse jeg har til bildene :)

Når man tenker på stedets historie og de mange enkeltskjebnene - så blir man både stille og ydmyk.

Takk for god kommentar.

mvh

Jan

Lenke til kommentar

58 eksponeringr - skulle nesten tro du har gått over fra foto til puslespill.

Men resultatet funker jo bra i svarthvit der kanskje mesteprten av dramatikken foregår oppe i himmelen.

Roar

Ja, det er jo rene puslespillet - heldigvis slipper jeg å gjøre dette manuelt i Photoshop. Ja, det er nettopp himmelen Autopano klarer å sammenstille på en fantastisk måte i forhold til Photoshop. Det går tross alt noen sekunder å skyte 58 eksponeringer - og da endrer jo skyene seg :)

mvh

Jan

Lenke til kommentar
Gjest member-296438

Et imponerende stykke arbeid!

Du har fått frem mye av det som dette bygget har vært. Et dystert preg, som skyene spiller på lag med. S/hv blir veldig rikti på dette. Forsterker historien om bygget.

Sanatoriumene ble jo ofte plassert litt utenfor alfarvei, slik at de både kunne få mye frisk ren luft, og smittefaren overfor resten av befolkningen var minimal, da sykdommene de behandlet kunne være både vonde og i noen tilfeller dødelige.

At noen av disse senere ble Psykriatiske institusjoner, har vel noen av de samme grunnene som nevnt ovenfor. Institusjoner, eller galehus som noen kalte det, ble også ofte plassert i samme type omgivelser. Var ofte nesten mer skremmende med denne pasientgruppen. Dessverre var det mange som ikke fikk et verdig liv på slike plasser, og heller aldri en sjanse til et tilnærmet normalt liv. Hadde ikke noe lett liv disse som slet med psyken. Heldigvis har det skjedd mye siden den gang.

At enden på visa med dette bygget var at det ble asylmottak, overrasker meg ikke. Noen har funnet ut at en skal plassere folk som ofte kommer fra krig og elendighet, på slike plasser som både er utenfor alfarvei, og har en litt dyster historie. Jeg tror ikke det gjør, og da særlig barn, noe godt og bli plassert i et slikt nedslitt og dystert bygg. Men det er vel en form for butikk i det også....

Det ble litt mye utenomsnakk i forhold til bildekritikk, men det satte igang noen tanker. Og da har vel bildet kanskje oppnådd det det skulle....

Veldig bra dette Jan!

Lenke til kommentar

Å dramatisk bilde! Rart at alle slike sykehus blir så skumle. De er jo supre fotoobjekt for oss fotogale mennesker. Flott arbeide og mye tålmodighet bakom skjønner jeg !

Hilsen Tove

De blir nok litt skumle pga alle enkeltskjebnene og det faktum at mange har endt sine dager på slike institusjoner - man føler rett og slett på ubehaget. Iallefall gjør jeg det.

mvh

Jan

Lenke til kommentar

Et imponerende stykke arbeid!

Du har fått frem mye av det som dette bygget har vært. Et dystert preg, som skyene spiller på lag med. S/hv blir veldig rikti på dette. Forsterker historien om bygget.

Sanatoriumene ble jo ofte plassert litt utenfor alfarvei, slik at de både kunne få mye frisk ren luft, og smittefaren overfor resten av befolkningen var minimal, da sykdommene de behandlet kunne være både vonde og i noen tilfeller dødelige.

At noen av disse senere ble Psykriatiske institusjoner, har vel noen av de samme grunnene som nevnt ovenfor. Institusjoner, eller galehus som noen kalte det, ble også ofte plassert i samme type omgivelser. Var ofte nesten mer skremmende med denne pasientgruppen. Dessverre var det mange som ikke fikk et verdig liv på slike plasser, og heller aldri en sjanse til et tilnærmet normalt liv. Hadde ikke noe lett liv disse som slet med psyken. Heldigvis har det skjedd mye siden den gang.

At enden på visa med dette bygget var at det ble asylmottak, overrasker meg ikke. Noen har funnet ut at en skal plassere folk som ofte kommer fra krig og elendighet, på slike plasser som både er utenfor alfarvei, og har en litt dyster historie. Jeg tror ikke det gjør, og da særlig barn, noe godt og bli plassert i et slikt nedslitt og dystert bygg. Men det er vel en form for butikk i det også....

Det ble litt mye utenomsnakk i forhold til bildekritikk, men det satte igang noen tanker. Og da har vel bildet kanskje oppnådd det det skulle....

Veldig bra dette Jan!

Hei Pentaxen,

Mye utenomsnakk - slett ikke! Det er flott at betrakterene tar seg tid til å gjøre noen gode refleksjoner som du har gjort her. Jeg mener at det er sundt å foreta slike refleksjoner for sin egen del og være ydmyk til hva andre har måttet gjennomgå. Det er med på å sette ting i perspektiv.

Det gjør iallefall meg glad - at bildet har vekket reaksjoner som igangsetter slike tankeprosesser.

Tusen takk for en veldig flott og utfyllende tilbakemelding!

mvh

Jan

Lenke til kommentar

Interessant å lese fremgangsmåten. Det ble også et flott produkt etter all monteringsarbeidet. Slike gamle bygg burde nesten vernes for ettertiden, da de har en så lang historie i veggene. mvh Ibn

Jeg liker å dele litt om hvordan jeg gjør ting for at andre evt kan bygge videre på dette i egen idemyldring.

Håper at de som bor på stedet klarer å overbevise eieren at stedet ikke må rives - jeg mener som du at slike bygg har en såpass tung plass i vår historie at de bør vedlikeholdes og vernes.

mvh

Jan

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...