Gå til innhold

Teknisk kundeservice

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Halloen, godtfolk! 

Fikk meg jobb hos en markedsledende bedrift innen IT, og lurer nå på tips til akkurat den jobben. Dette er første gang jeg skal jobbe med kundeservice, og jeg gleder meg veldig til å begynne, dog vil jeg gjerne vite hva dere som allerede er innenfor faget kan gi av tips o.l. Jeg skal primært ha telefon som arbeidsredskap, og skal hjelpe kunder som ringer inn med deres tekniske problemer. Jeg har fra før jobbet med IKT, men da på et litt annet nivå enn det jeg nå har fått jobb i. 

Tusen takk til alle svar, og håper virkelig jeg kan få noen gode!! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å hold hode kaldt, det kommer til å ringe mange "idioter" som kommer til å irritere deg noe enormt. Men en er alltid "vinneren" om en holder seg rolig. Ha også god orden på dokumentasjon du kan få bruk for slik at du raskt kan lete deg frem til svar. Jobbet selv en stund som siste linje support i ett it selskap, jobbet dog med roboter men det var mye it support også:p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Prøv å hold hode kaldt, det kommer til å ringe mange "idioter" som kommer til å irritere deg noe enormt. Men en er alltid "vinneren" om en holder seg rolig. Ha også god orden på dokumentasjon du kan få bruk for slik at du raskt kan lete deg frem til svar. Jobbet selv en stund som siste linje support i ett it selskap, jobbet dog med roboter men det var mye it support også :p

Blir gøy med slike kunder da! Nei, tror jeg kommer til å lære mye ut av å jobbe der, og det med å holde hode kaldt skal jeg ta med meg videre. 

Har du jobbet hos Komplett forresten? Ble nysgjerrig når du snakker om roboter! :p 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Prøv å hold hode kaldt, det kommer til å ringe mange "idioter" som kommer til å irritere deg noe enormt. Men en er alltid "vinneren" om en holder seg rolig. Ha også god orden på dokumentasjon du kan få bruk for slik at du raskt kan lete deg frem til svar. Jobbet selv en stund som siste linje support i ett it selskap, jobbet dog med roboter men det var mye it support også :p

Blir gøy med slike kunder da! Nei, tror jeg kommer til å lære mye ut av å jobbe der, og det med å holde hode kaldt skal jeg ta med meg videre. 

Har du jobbet hos Komplett forresten? Ble nysgjerrig når du snakker om roboter! :p

Ja en lærer masse av krevende kunder;)

Nei jeg jobbet hos hatteland compared som lager robot systemet autostore som komplett bruker(og mange andre):) jeg jobbet dog mye on site også da, men i kontortiden var det siste linje support på telefon/Mail.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Ja en lærer masse av krevende kunder;)

Nei jeg jobbet hos hatteland compared som lager robot systemet autostore som komplett bruker(og mange andre) :) jeg jobbet dog mye on site også da, men i kontortiden var det siste linje support på telefon/Mail.

Høres ut som en interessant jobb det! Blir for det meste telefon på meg den første tiden, før jeg eventuelt kommer meg over på en annen linje. 

Lenke til kommentar

Gratulerer med jobb, lyst til å dele litt om veien du tok for å få jobben?
Jeg studerer for øyeblikket informasjonssystemer på høgskole-nivå, og har tatt en del studiepoeng hittil. Jeg regner dessverre ikke med å bli ferdig etter 3 år som er planlagt tid for bachelor, så vil nok trenge arbeidserfaring (da innen IT, ettersom jeg allerede har hatt en del jobber, både i privat, offentlig og industri-sektor, men altså ikke relatert til IT) før jeg er ferdig med studiene.
Lignende din stilling tror jeg personlig ville være aktuelt, men vet ikke hva kravene er for en service-medarbeider idag, bortsett fra å ha interessen samt at man er glad i å hjelpe mennesker da, heh. 

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet noen år på support/kombinert med verksted.

Det viktigste er nok å forholde seg rolig, uansett hvor mye arbeid som måtte komme eller hvordan kunden oppfører seg.

Ikke gjør ting halvveis, f.eks. begynn å logge en ny sak, for deretter å ta neste telefon. Jobb systematisk.

Det er fort gjort at man begynner å logge en sak, så ringer telefonen midt i og man tar den. Da har du nesten garantert glemt hva du skulle skrive i den forrige loggen. Spesielt om du får 3-4-5 telefoner på rappen.

Ikke "overse" saker som blir liggende en stund. Det er surt å måtte ringe kunden etter 4-5 dager dersom saken har blitt glemt/forlagt, men det er bedre å gjøre det etter 4-5 dager enn 8-10. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Takk for det! :)

Jeg har søkt i flere måner nå etter jobb, og fikk endelig napp. Jeg gikk igjennom et bemmaningsbyrå, og det er hva jeg vil anbefale andre å gjøre. Dog har jeg både positive og negative erfaringer med det, og jeg vil anbefale at man sjekker skikkelig før man søker med bemmannignsbyrå. Anbefaler de store gutta i gata, med det mener jeg da Manpower og andre bemmaningsbyrå som har fotfeste, ikke gå for et bemmaningsbyrå som er helt nytt! 

Dog skal det sies at jeg ikke har utdannelse, og fikk trolig jobben grunnet erfaring (har et år i IT bransjen) og personlige egenskaper. 

Ikke gjør ting halvveis, f.eks. begynn å logge en ny sak, for deretter å ta neste telefon. Jobb systematisk.

Det er fort gjort at man begynner å logge en sak, så ringer telefonen midt i og man tar den. Da har du nesten garantert glemt hva du skulle skrive i den forrige loggen. Spesielt om du får 3-4-5 telefoner på rappen.

Er det vanlig å måtte loggføre? 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Jeg har søkt i flere måner nå etter jobb, og fikk endelig napp. Jeg gikk igjennom et bemmaningsbyrå, og det er hva jeg vil anbefale andre å gjøre. Dog har jeg både positive og negative erfaringer med det, og jeg vil anbefale at man sjekker skikkelig før man søker med bemmannignsbyrå. Anbefaler de store gutta i gata, med det mener jeg da Manpower og andre bemmaningsbyrå som har fotfeste, ikke gå for et bemmaningsbyrå som er helt nytt! 

Dog skal det sies at jeg ikke har utdannelse, og fikk trolig jobben grunnet erfaring (har et år i IT bransjen) og personlige egenskaper. 

Er det vanlig å måtte loggføre? 

Selfølgelig. Dette for å holde en oversikt over problemet kunde har, og problemer de har hatt tidligere. Dette kan også brukes som dokumentasjon iform av hvordan problemer blir løst. 

Lenke til kommentar

Heh ja ok, nå har ikke jeg jobberfaring innen IT - men forhåpentligvis teller det vel litt med et par år på nivået jeg studerer nå. Samt at jeg har som sagt hatt flere jobber over lengre tid, hvor noe er relatert til kundebehandling. Lykke til!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Heh ja ok, nå har ikke jeg jobberfaring innen IT - men forhåpentligvis teller det vel litt med et par år på nivået jeg studerer nå. Samt at jeg har som sagt hatt flere jobber over lengre tid, hvor noe er relatert til kundebehandling. Lykke til!

Som nyutdannet kan det være du får deg jobb i et slikt selskap ja. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Vi loggførte ikke, men vi holdt på å legge om til ett ticketing system for å bli bedre på det. Vi bruke dog ett internt erp system til større saker(alvorlige feil, bugs osv) der vi loggførte utviklingen av den aktuelle saken. Ble dog brukt lite som empiri.

Vet ikke helt hvordan det blir med min bedrift. Blir opplært den første uken, så får sikkert vite hva jeg skal gjøre etter samtaler med kunder. 

Lenke til kommentar

Jeg er vandt med (fra flere firma) at alt på 1. linje logges, selv om problemet blir løst per tlf.

Det kan nok avhenge fra bedrift til bedrift, men da jeg satt på 1. (delvis 2.) linje hadde jeg rundt 50 saker åpne til enhver tid.

Da funker det ikke å ha alt i hodet, for å si det slik. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg er vandt med (fra flere firma) at alt på 1. linje logges, selv om problemet blir løst per tlf.

Det kan nok avhenge fra bedrift til bedrift, men da jeg satt på 1. (delvis 2.) linje hadde jeg rundt 50 saker åpne til enhver tid.

Da funker det ikke å ha alt i hodet, for å si det slik. :p

Tror faktisk bedriften har et eget system for det, men det får heller være. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Nå kan i grunnen tråden stenges om ikke noen har nytte for å bruke den mer. Har nå jobbet i to uker, og føler jeg har så mye erfaring fra de to ukene at jeg ikke trenger denne tråden. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...