ostenxx Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 (endret) Snakket med min onkel i dag etter at de hadde kjørt fra sørvestlandet til nordvestlandet på ferie. De eier en VW Touran 2005 modell med 2 liter dieselmotor. Jeg er usikker på antall hk, men innbiller meg at den har rundt 140 hk. På vei opp to undersjøiske tunneler mistet bilen motorkraft og krabbet seg mer eller mindre opp. Ingen hosting eller variasjon i ytelsen ved pådrag, kun vesentlig mindre kraft generelt. Ved oppstart igjen helt normal. Ingen varsellamper. Bilen har vært inne til regelmessig service hos Møller og i henhold til anbefalt serviceintervall/program. Blant annet ble EGR - ventilen byttet i fjor grunnet fortetning, ellers reg.reim, multirem, glødeplugger, filter for å nevne noe. Litt nygjerrig på hva dette kan være. Noen som har en idè? Endret 2. august 2015 av ostenxx Lenke til kommentar
joka Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 få lest ut feilkoder 1 luftmassemåler (lmm) er en gjenganger.. bilen går i nødmodus, koble fra lmm og prøv.. bilen skal funke helt ok uten lmm, så lenge du ikke skal høyt til fjells 2 treghet i turbo (vnt) for høyt eller lavt turbotrykk.. nødmodus 3 .. 1 Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 EGR, LMM, Dieselfilter, Turbo Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 6. august 2015 Del Skrevet 6. august 2015 Joka sin nummer 2 passer bra. Er mange gode YT om hvordan man enkelt sjekker at VNT virker. Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 6. august 2015 Forfatter Del Skrevet 6. august 2015 Joka sin nummer 2 passer bra. Er mange gode YT om hvordan man enkelt sjekker at VNT virker. Det viste seg å være turboen ja. De går en dyr reperasjon i møte... Lenke til kommentar
joka Skrevet 6. august 2015 Del Skrevet 6. august 2015 hva er gåen på turboen? hvis det er vakuumklokka, så bytter vw hele turboen.. den finnes ikke som løs del hos vw.. MEN, Garrett (turbo produsent) selger den som løs del.. koster rundt 500 kr på ebay. vakuumklokka sjekkes enkelt med å suge i den tynne slangen som går fra klokka.. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Jepp, klokken (aktuator) ruster hull og da fungerer den ikke. Men VNT kan oxo Gro fast inni turbo. Ta en finger nedimellom og sjekk at det er bevegelse. (Motor av, kald) Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Altså, dersom det ikke er bevegelse med suging (bruk en manuell kajakk lensepumpe, oljesuger eller noe. Vet ikke om det er nok sug i munnen). Dersom det ikke er tett og / eller det ikke er bevegelse, ta en fing ned på mekanismen inn på turboen. Dersom det ikke lar seg bevege er nok turbo moden for utskifting. Det endte jeg opp med. 3400 kr kostet den nye turboen :/ Lenke til kommentar
joka Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 vnt mekanismen kan løsnes med mr muscle ovnsrens (eller annen SKUM basert ovnsrens) skru av egr-røret, fyll turboen med ovnsrens, skru på egr-røret, vent noen timer og start bilen dette må IKKE gjøres på biler med dieselpartikkelfilter Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 8. august 2015 Forfatter Del Skrevet 8. august 2015 (endret) vnt mekanismen kan løsnes med mr muscle ovnsrens (eller annen SKUM basert ovnsrens) skru av egr-røret, fyll turboen med ovnsrens, skru på egr-røret, vent noen timer og start bilen dette må IKKE gjøres på biler med dieselpartikkelfilter Tror ikke hverken de eller jeg tar til med noen egen service. Jeg har selvfølgelig interessen av å skru bil, men ingen erfaring når det gjelder turbo. Videre er jeg operert i skulderen og kan ikke gjøre det. Har tipset dem om å se til bruktmarkedet for del i stedet for svindyr originaldel og service hos merkeverksted. Bilen er tross alt 10 år gammel. Slik jeg kjenner de kommer de nok til å gå for merkeservice som de har gjort på alle sine biler opp gjennom. Farvel til 20 000 kr + arbeid. EDIT: Forøvrig har bilen dieselpartikkelfilter - byttet på service i fjor (-ish). EDIT 2: Må nevnes at det kom ganske "stygg" og tykk røyk ut av potta når de kaldstartet den en dag. Dette ga seg temmelig fort. Endret 8. august 2015 av ostenxx Lenke til kommentar
Indian Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Mr Muscle er mannen du må hjelp fra. Selges ikke i Norge men kan kjøpes fra Svinesund. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå