Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] VW Touran 2005 2.0L Diesel krafttap i motbakke


Anbefalte innlegg

Snakket med min onkel i dag etter at de hadde kjørt fra sørvestlandet til nordvestlandet på ferie. De eier en VW Touran 2005 modell med 2 liter dieselmotor. Jeg er usikker på antall hk, men innbiller meg at den har rundt 140 hk.

 

På vei opp to undersjøiske tunneler mistet bilen motorkraft og krabbet seg mer eller mindre opp. Ingen hosting eller variasjon i ytelsen ved pådrag, kun vesentlig mindre kraft generelt. Ved oppstart igjen helt normal. Ingen varsellamper.

 

Bilen har vært inne til regelmessig service hos Møller og i henhold til anbefalt serviceintervall/program.

 

Blant annet ble EGR - ventilen byttet i fjor grunnet fortetning, ellers reg.reim, multirem, glødeplugger, filter for å nevne noe.

 

Litt nygjerrig på hva dette kan være. Noen som har en idè?

Endret av ostenxx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

få lest ut feilkoder

 

1 luftmassemåler (lmm) er en gjenganger.. bilen går i nødmodus, koble fra  lmm og prøv.. bilen skal funke helt ok uten lmm, så lenge du ikke skal høyt til fjells  :)

 

2 treghet i turbo (vnt) for høyt eller lavt turbotrykk.. nødmodus

 

3 ..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hva er gåen på turboen? 

 

hvis det er vakuumklokka, så bytter vw hele turboen.. den finnes ikke som løs del hos vw..

MEN, Garrett (turbo produsent) selger den som løs del.. koster rundt 500 kr på ebay.

 

vakuumklokka sjekkes enkelt med å suge i den tynne slangen som går fra klokka.. 

 

8b807240c9a647fab8c2834c2_large.jpg

Lenke til kommentar

Altså, dersom det ikke er bevegelse med suging (bruk en manuell kajakk lensepumpe, oljesuger eller noe. Vet ikke om det er nok sug i munnen).

 

Dersom det ikke er tett og / eller det ikke er bevegelse, ta en fing ned på mekanismen inn på turboen.

 

Dersom det ikke lar seg bevege er nok turbo moden for utskifting. Det endte jeg opp med. 3400 kr kostet den nye turboen :/

Lenke til kommentar

vnt mekanismen kan løsnes med mr muscle ovnsrens (eller annen SKUM basert ovnsrens)

 

skru av egr-røret, fyll turboen med ovnsrens, skru på egr-røret, vent noen timer og start bilen

 

dette må IKKE gjøres på biler med dieselpartikkelfilter

Lenke til kommentar

vnt mekanismen kan løsnes med mr muscle ovnsrens (eller annen SKUM basert ovnsrens)

 

skru av egr-røret, fyll turboen med ovnsrens, skru på egr-røret, vent noen timer og start bilen

 

dette må IKKE gjøres på biler med dieselpartikkelfilter

 

Tror ikke hverken de eller jeg tar til med noen egen service. Jeg har selvfølgelig interessen av å skru bil, men ingen erfaring når det gjelder turbo. Videre er jeg operert i skulderen og kan ikke gjøre det. Har tipset dem om å se til bruktmarkedet for del i stedet for svindyr originaldel og service hos merkeverksted. Bilen er tross alt 10 år gammel. 

 

Slik jeg kjenner de kommer de nok til å gå for merkeservice som de har gjort på alle sine biler opp gjennom. Farvel til 20 000 kr + arbeid. :hm:  

 

EDIT: Forøvrig har bilen dieselpartikkelfilter - byttet på service i fjor (-ish). 

 

EDIT 2: Må nevnes at det kom ganske "stygg" og tykk røyk ut av potta når de kaldstartet den en dag. Dette ga seg temmelig fort. 

Endret av ostenxx
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...