AnonymDiskusjon Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 Hei! Lurer på å bestille meg en time hos kiropraktor, grunnet vondt i nakken. Har en liten anelse om at nakkesmertene også medfører at jeg ofte føler meg ekstremt ør i hodet, og at jeg hele tiden føler meg trøtt. Årsaken til smertene er åpenbart arbeidsstillingen min, som det forøvrig ikke er mulig å endre på. Har noen erfaring med å gå til kiropraktor med slike problemer? Hjelper det isåfall? Anonymous poster hash: 9228c...5ce Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 Ta deg en tur og få det undersøkt og tatt røntgenbilder. Jeg gikk selv til kiropraktor på eget initiativ etter null hjelp fra lege når ryggen min ble verre og verre. Legen bare overså det jeg fortalte og ville ikke ha mer snakk om det. Det viste seg at det var to problemer i ryggen, og det ene var nesten gått for langt. Men heldigvis bare nesten Nå er ryggen praktisk talt i orden, så en stor takk rettes overhodet ikke til legen min. Hadde jeg hørt på han hadde jeg hatt vondt fremdeles og skadene i ryggen ville gått for langt. Få det sjekket av en god kiropraktor og hør hva han/hun har å si, man har ikke akkurat noe å tape Lenke til kommentar
Gjest Slettet+61342 Skrevet 1. august 2015 Del Skrevet 1. august 2015 Har hatt et par turer hos Kiropraktor i sommer med ryggen og det er mye likt som PL610 skrev. Hadde visst gått med det en stund og han mente det var grunnet en muskelfeil i hofta så fikk instrukser deretter. Konkluderte med at kjernemuskulaturen min ikkje er heilt lik på venstre side kontra høgre og jeg må jobbe med det. Så nå kjenner jeg bare at jeg er litt stiv i muskulaturen men nå vet jeg hvertfall hva jeg skal gjøre for å unngå det Lenke til kommentar
afterall Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Eventuelt gå til en fysioterapeut, som vil gi deg en behandling det faktisk er vitenskapelig belegg for. 3 Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Jeg gikk til fysioterapeuter, men de visste åpenbart ikke hva de skulle gjøre for å fikse problemet, eller hva problemet egentlig var. Det var bare snakk om symptomlindring, så ikke akkurat vitenskapelig. Det florerer visst fremdeles mange myter angående kiropraktorer ser det ut til. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Jeg gikk til fysio med lignende problemer(mye vondt i hodet og "sliten" mentalt). Han fikset det helt for meg og lærte meg øvelser som kanhjelpe meg ift arbeidsstillng. Har du sjekket synet? Ofte kan dårlig syn påvirke arbeidsstillng Lenke til kommentar
afterall Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Jeg gikk til fysioterapeuter, men de visste åpenbart ikke hva de skulle gjøre for å fikse problemet, eller hva problemet egentlig var. Det var bare snakk om symptomlindring, så ikke akkurat vitenskapelig. Det florerer visst fremdeles mange myter angående kiropraktorer ser det ut til. Sier ikke at kiropraktikere ikke kan benytte seg av ting som faktisk fungerer, men kiropraktikken i seg selv er bygd på uvitenskapelig svada. Kiropraktikk regnes som alternativbehandling de fleste steder i verden. http://forskning.no/meninger/kronikk/2013/10/ikke-kiropraktikk-takk 1 Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Ja, de fikk rasert ryktet sitt på syttitallet etter hva jeg er blitt fortalt. Det skyldtes visst et ( relativt ) fåtall med useriøse aktører som raserte for resten. Det er litt interessant at de fleste ikke vet hva en kiropraktor egentlig gjør. Lenke til kommentar
afterall Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 (endret) https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/KMTE50007612/sesong-2/episode-6 "Fysiker Andreas Wahl tar for seg kiropraktikk. Hver tiende nordmann går til kiropraktor, og friidrettsutøver Isabelle Pedersen ville ikke klart seg uten kiropraktoren sin. Men hvor gode er de til å kurere en vond rygg? Eller kolikk? Hva er kiropraktorknekket? Og hva kan man egentlig kurere med pepperkakeformer og en kjevle?" Anbefales. Endret 2. august 2015 av afterall 1 Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Men hva gjør en kiropraktor egentlig? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Det å være skeptisk til ting man ikke forstår er bare menneskelig. At leger ikke klarer å se fordelen ved en slik behandling er egentlig ganske rart så mye kunnskap de har som burde understøtte det. Wahl er en real-pragmatiker og ser sin dimensjon av helheten selv om den er rasjonell nok i de fleste tilfeller fra hans synspunkt. Ingenting i veien for det, men å bombastisk overgeneralisere for alle blir litt i meste laget, noe han sikkert kommer til å se mer tydelig når han blir eldre selv. Enkelte folk sitt virkelighetsbilde tillater dem ikke til å se resultatene dem ser i speilet engang. Sånn er vi nå en gang skrudd sammen. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Jeg var hos kiropraktor i fjor pga. fotproblemer. Det hjalp veldig, men det er selvfølgelig godt mulig at problemet hadde forsvunnet av seg selv uten behandlingene. Kiropraktoren jeg brukte dro og "knakk" i forskjellige ledd, både i nakke, rygg, bekken og i føttene. Betalte alle behandlingene selv, noe som ble relativt kostbart samlet sett. Jeg så NRK-dokumentaren noen mnd. etter siste behandling. Er usikker på om jeg hadde valgt samme behandling nå. Det føles litt dumt å betale flere tusen kroner hvis effekten var mer eller mindre placebo. Kiropraktoren - godtatt, men ikke av alle Lenke til kommentar
War Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 (endret) Svigers er lege på sykehus, han ber oss helst ikke dra til en , bare basert på skadene hans pasienter kommer med etter å ha vært hos en. At de har dårlig rykte stemmer iallefall, men om det er hele greia eller enkelt-behandlere er jo ikke lett å finne ut. Endret 2. august 2015 av War 1 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Svigers er lege på sykehus, han ber oss helst ikke dra til en , bare basert på skadene hans pasienter kommer med etter å ha vært hos en. At de har dårlig rykte stemmer iallefall, men om det er hele greia eller enkelt-behandlere er jo ikke lett å finne ut. Hvilke skader er det snakk om? Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Det finnes helt sikkert dårlige kiropraktorer enda, og dessverre er kunsten å klare å sile dem vekk. En god huskeregel at de faktisk tar røntgenbilder stående, altså under belastning. Lenke til kommentar
War Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Svigers er lege på sykehus, han ber oss helst ikke dra til en , bare basert på skadene hans pasienter kommer med etter å ha vært hos en. At de har dårlig rykte stemmer iallefall, men om det er hele greia eller enkelt-behandlere er jo ikke lett å finne ut. Hvilke skader er det snakk om? Skader arteriene i nakken så de får slag eller gir pasienten prolaps er vel de typiske skadene man er innom sykehuset for. Strekk er det lettere å bortforklare, nå har vi funnet et knutepunkt kan de bare si, så fremstår de som heltene. Har latt en kna på meg i anklene. Knekk ,vri og dra, smell , og umiddelbart ble mobiliteten i ankel bedre uten at jeg har satt meg noe mer inn i det. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Svigers er lege på sykehus, han ber oss helst ikke dra til en , bare basert på skadene hans pasienter kommer med etter å ha vært hos en. At de har dårlig rykte stemmer iallefall, men om det er hele greia eller enkelt-behandlere er jo ikke lett å finne ut. Jeg besøkte et familiemedlem på sykehus for et par år siden. I senga ved siden av lå en gammel dame, og sønnen hennes var lyn forbanna fordi hun hadde havna der etter en "behandling" hos en kiropraktor. Jeg får inntrykk av at kiropraktorene selv ikke er klar over hva de holder på med. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 (endret) Hvorfor skal en kiropraktor kna noen på anklene? Eller røske i ledd og lignende? Endret 2. august 2015 av PL610 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Ingen tvil om at kiropraktikere kan forårsake skade. Jo eldre folk blir og jo mer skrøpelig beinstrukturen er jo lettere er det å rote ting til. En må jo også se på hva som foråsaker problemet og se om kilden kan rettes opp. Lite vits å moppe opp gulvet hvis ikke kranen som forårsaker det stoppes. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Jeg plagdes i ryggen i 2 år før jeg gikk til kiroprakter. Dette var noe som satt godt men etter et års ebhandling blei jeg bra. Etter dette er jeg innom ganger i året eller om noe skulle bli skjikkelug ille, noe det har gjort et par ganger i ettertid men noen intensivbehandlinger og det hele blir bra igjen kjapt. Jeg har spurt min kiropraktor mye om hva de forskjellige tingene er og han forklarer ved hjelp av plastskjelettet han har på kontoret. Min tante gikk også til kiropraktor med dårlig rygg men hun fikk fort beskjed om at han ikke turde og gjøre noe i frykt for å skade ryggen istedenfor å gjøre den bedre. Så har inntrykk av at i hvertfall noen kiropraktorer vet hva de holder på med. Jeg for min del har gått til kiropraktor i 10 år og er fornøyd. Har også vært hos fysioterapaut for et vondt kne og var meget imponert over kunskapen han hadde. Kiropraktoren min sa han ikke kunne noe om knær så det ville han ikke røre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå