Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Mulig sopp i kjeller?

Anbefalte innlegg

Hei,

Har nylig begynnt å rydde ut av kjelleren i et hus vi overtok for et parr år siden, og jeg undres om det kan ha vært noen mulige fuktskader/sopp dær nede. Huset er vell 60 år gammelt.

Rommet det dreier seg om har tidligere vært et bad. Har enda ikke prøvd å tatt ned vegger.

Er det noen som kan identifisere noe misstenksomt ut i fra bildene? 

Bilde nr 1, under tapeten

post-202144-0-29696900-1438444635_thumb.jpg

Bilde Nr 2, Mørk flekk på vegg. kom litt støv første gang jeg banket i det.

post-202144-0-03646800-1438444701_thumb.jpg

Bilde Nr 3, Rommet ved siden av. Noen som vet hva som vokser ut av muren her?

post-202144-0-16344900-1438444802_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ser ut som du har store fuktproblemer og mugg ja. Det nederste bildet er muligens røtter fra noe utenfor?

Er vel ikke så mye tvil om at det er mugg på bildene. Antagelig må alt der rives...

kan informere om at på andre siden av veggen på det nederste bilde er det gamle badet som er på de 2 bildene over... lyder ikke bra  :confused:

Lenke til kommentar

Skal ikke være noen rør bak veggen såvidt jeg kjenner til. Rommet er gammelt og alle rør har vært på utsiden. Kan ikke si om det har vært lekasje eller lignende tidlig. Rommet har stått ubrukt i kansje 15 år så kan like gjerne være det også, eventuelt kondens.

Har åpnet en av platene nå og tatt et parr bilder av baksiden og det andre bak. Er murvegg bak. Det hvite på bildene er nok kalk, er det svarte jeg bekymrer meg mest for

post-202144-0-11647400-1438533706_thumb.jpg

post-202144-0-06714300-1438533792_thumb.jpg

post-202144-0-70929800-1438533872_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Kjelleren hos meg så nøyaktig like ille ut da jeg kjøpte huset mitt, sett bort fra at kjelleren min ikke er innredet. Dårlig drenering, og den ble gravd på nytt før jeg satte i gang med annen oppussing på huset. Jeg pusset ikke opp kjelleren engang, men fukten måtte vekk ellers ville det over tid ha skadet etasjen over. Viktig med god drenering.

Men, over 15 år skal det kanskje ikke mye fukt til før det blir mugg på veggene? Blir ikke rommene brukt blir det dårlig sirkulasjon av luft, og da trives soppen. Spesielt det faktum at det er sopp på veggen mellom to rom og ikke bare mot yttervegg får meg til å tenke at det ikke nødvendigvis trenger å være dårlig drenering... Men det er meget mulig. Eventuell fukt kan også snike seg inn andre steder, f. eks. gjennom hull og sprekker i grunnmuren over vortepappen, noe som skjer spesielt fort når snøen begynner å smelte om våren og bakken fortsatt er frossen.

Det går jo an å rengjøre gulv og vegger og fjerne så mye av muggen som mulig for å så se om det kommer tilbake i løpet av et år eller to, i alle fall dersom man ikke har tenkt å bruke kjelleren uansett. Har du tenkt å pusse opp ville jeg ha fått gravet litt ute for å sjekke dreneringen først. Det vil være bortkastede penger å pusse opp en kjeller dersom dreneringa er dårlig.

Fortsett med oppdateringer. Følger spent med på elendigheten...  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...