Gå til innhold

Windows 10 - den store feil og bugs tråden.


Anbefalte innlegg

Vet hvor mange hk det gjelder, men vært borti ett msi hk som hadde noe greier jeg ikke husker som stod som enabled som da BARE var for w7 eller eldre også var det noe som stod som disabled som BARE skulle brukes med w10, det lønner seg vel da å aktivere den w10 greia å disable den for w7?

Usikker på hvordan jeg skal forklare det, husker ikke hva som stod der i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Hva med å vente til å skrive innlegget til du faktisk vet hva du skal skrive?

Det kan være UEFI eller safe boot eller flere ting. Å hjelpe til på ting som ikke kan konkretiseres, er neste håpløst.

 

På generell basis må man ta en clean install av Windows 10, hvis man tidligere kjørte Windows 7, siden Windows 7 bla. ikke støtter UEFI og man kan ikke legge til UEFI støtte etter å ha installert Windows 10 da UEFI er noe som startes før operativsystemet startes.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Noen som har problemer med build versjon 1703 os build 15063.138 hvis du kobler til "tilkobling til ekstern skrivebord" bruker Dplay (Tv norge å ser film) f.eks i firefox.

 

Får man "På grunn av protolkollfeil (Kode 0x112f) kobles fra den eksterne økten fra.

Prøv å koble til på nytt"

 

Fungerte fint i forrige build.

 

Lurer på om det kombinasjon av flash\windows 10 og skjermkort og fjernstyring windows 10 ikke liker.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Helt siden denne følte trang til å begynne å poppe opp med jevne mellomrom de siste dagene, har jeg fått random freeze/heng hvor jeg må bruke svenskeknappen. Men det er sikkert ikke en Windows 10 bug, det er nok bare et muntert sammentreff.

attachicon.gifUntitled.png

 

Listen over ting Microsoft ikke kødder til med Windows 10, begynner å bli kort.

Win10 gir meg innimellom følelsen av å ville ha Win8.1. Den følelsen har jeg ikke hatt siden Vista eller 8.0 så det er greit at MS ikke lar deg sove på laurbærbladene.

 

Forøvrig er det nok kun 2 nevneverdige bugs jeg har opplevd i Windows 10, men de har til de grader tynget vektskåla. Oppgradering og Oppdaterings/konfigreset maset som ser ut til å klare å føcke til ting helt ut av det blå innimellom. Andre mindre bugs har man kommet seg kjapt rundt eller at Microsoft har løst de i stillhet over tid.

 

"Feeling bored? Tired off - if it aint broken dont fix it? Try Windows 10 - Guaranteed to get your blood pumpin again!"

"Gettin hazy? Try our brand new greenscreen!"

 

"We got solutions to every problem we arent really creating!"

"If it suddenly doesnt work - just reinstall! When it suddenly doesnt work again - just reinstall!"

 

"Just keep on reinstalling and we guarantee your Windows 10 will always work!"

"It couldnt be simpler - It just works, after reinstall"

 

"Here at Microsoft we are happy to tell you - Just reinstall!"

 

Nå skal det sies at det tok meg under 1 time å legge inn windows på nytt på en helt "fersk" partisjon etter å ha sjekket disken for feil ( ingen ).

 

Som poweruser har jeg trolig "fucket" opp mye ved å bruke både programmer som har renset registeret og ikke minst det at jeg har kun "oppgradert" siden Windows 7 på denne maskinen, min erfaring med i alle fall anniversary og den opprinnelige windows 10 utgaven var at ting fungerte bra ( men litt tregt som jeg tippet var pga hd , noe som er mer eller mindre bekreftet nå med en ren innstallasjon ).

 

En del andre ting som jeg ikke hadde tenkt grundig over var også at jeg brukte et grensesnitt i Bios (ikke UEFI aktivert ) som var opprinnelig for W7., merket forskjell der også ved bytte.

 

Edit : Selve backup prossesen og reddning av all brukerdata tok derimot alt for mye tid før jeg kunne starte reinstall.

 

Når maskinen er en X58 så har man ikke UEFI alternativet ;) Har man en maskin med UEFI så er jo det en nobrainer eller bør være det.

 

Det forundrer meg at mange forveksler dette med "hvor lang tid det tar å reinstallere windows" med hvor lang tid det tar å få maskinen i 100% operativ stand slik du hadde før reinstallasjon. Ofte blir man sittende å mikke ting på plass i flere dager etter reinstallasjonen. Har man mye tid er reinstallasjoner helt greit å dille med innimellom.

 

Med Windows 10 har dette bedret seg i stor grad med mange muligheter om å ta vare på ditt og datt automatisk men da blir det ikke en god cleaninstall. Skal man foreta en skikkelig cleaninstall så tar det tid, selv med gode rutiner. 

 

Cleaninstall er noe jeg hovedsaklig tyr til når jeg ikke har for mye på maskinen ennå eller hvis jeg synes det er greit å begynne fra scratch samt når jeg kjøper en ny maskin. Samt i tilfeller hvor det er siste utvei eller jeg ikke bryr meg om å få alt slik det var. På en eldgammel maskin som smart skal pensjoneres gidder jeg ikke ta meg bryet.

 

Jeg kjører heller ikke "registry cleaners" hodeløst, men jeg har vært borti folk som gjør slikt selv på servere. Man slutter å bli overrasket.

Og for å presisere, ting fungerer hovedsaklig bra i Windows 10 inntil Microsoft bestemmer seg for å tvinge på deg en oppdatering som skaper litt rot og røre. Dette er som sagt kjernen i kålet og skjermbildet jeg postet.

 

 

Når det er sagt.

Jeg har ikke tall på hvor mange "overconfident noobs" som har overtalt ledere med en "treg PC" om at "det tar bare 1 time å reinstallere maskinen din" hvor den blir levert tilbake til nevnte leder, i for dem, ubrukelig stand etter reinstallasjon. Deretter følger gjerne dager med en frustrert leder som kommer for å hente tekniske ressurser i tide og utide for å fikse ting etter reinstallasjon.

 

Hvis du har et låst image du laster opp på enhentene dine og gode utrullingsrutiner så er retanking forholdvis enkelt. Har man ikke det er det alltid en helt annen oppgave.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hva med å vente til å skrive innlegget til du faktisk vet hva du skal skrive?

Det kan være UEFI eller safe boot eller flere ting. Å hjelpe til på ting som ikke kan konkretiseres, er neste håpløst.

 

På generell basis må man ta en clean install av Windows 10, hvis man tidligere kjørte Windows 7, siden Windows 7 bla. ikke støtter UEFI og man kan ikke legge til UEFI støtte etter å ha installert Windows 10 da UEFI er noe som startes før operativsystemet startes.

 

Har ingenting med det å gjøre, men om uefi ikke støttes av w7, da syns jeg nå det er rart at uefi kom lenge før w10, men ok.

Noen må tydeligvis forklare folk hva uefi er om det ikke er de greiene som kom for mange år tilbake som de så fint kalte uefi bios, ser liksom ikke helt greia med å markedsføre uefi når ikke w10 en gang var påtenkt når det kom.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Huffda. Vel da må jeg moderere til at Windows 7 ikke fungerer optimalt ved UEFI, men bare 64-bit og endel mikk makk for å få installert greiene og resultatet blir dårlig støtte.....

 

Nei til personer som plages med maskinen vil jeg nok forsatt hevde Windows 7 ikke støtter UEFI, bare for å slippe flere problemer i kjølvannet av deres kav til fortsatt kjøre Windows 7.

 

Om du får installert Windows 7 64-biters med UEFI støtte, så kan du jo slenge inn et skjermkort med UEFI støtte og se om det også funker på samme måten.

 

Mer om booting her:

https://superuser.com/questions/676249/clean-install-of-windows-7-pro-64-bit-on-a-uefi-laptop-with-gpt-partition

Lenke til kommentar

Skalering til annet enn 100% innebærer problemer for mange win32 programmer som ikke er oppdatert til å takle ulike skaleringer. Etter at jeg gikk over fra 900p til 1080p på min bærbar og dermed også fra 100 til 125% skalering ble flere av mine grunnleggende programmer uskarpe (alternativt uleselige), dette gjelder både kjente programmer som har relativt store brukermasser og andre programmer som aktivt utvikles på github, men hvor "scaling / DPI aware" bug / feature request'ene ikke blir rørt.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Jeg alltid har litt problemer med big updates i win10. Det begynte med anniversary update for min del, etter sett oppdatering ble installert ble pcen forvandla til sirup. Jeg måtte sette pcen tilbake i tid, dette var kort tid anniversary update ble lansert.

Jeg hadde slått av alle privacy settings og apper som kan lese ting på konton min.

Husker jeg ikke installerte anniversary update igjen før om 6måneder.

 

Fast foward forrige tirsdag 11.04 og det samme tregheten kom tilbake. Bare denne gangen har jeg kobla til 3 skjermer hele tiden og det virker som etter pcen har stått på en stund lagger det eller rett og slett blitt sirup. Dette kan være alt i å skrive i chrome eller FF.

Jeg også denne gangen slått av alt av privacy settings og gjort noen tweaks i gpedit når det gjelder action center og language bar.

 

Ellers så fungerer win10 som den skal. Håper jeg ikke er alene om dette problemet med win10.

Lenke til kommentar

zlpw0ker:

Det virker som at windows 10 driver å styrer med noe ift. Creators update. Har som sagt selv hatt noen issues siden omtrent samme tid. Merkelige frys innimellom. En gang dukket creators update skjermbildet opp etter fryset løsnet etter noen minutter. De andre gangene har jeg måttet bruke svenskeknappen. Heldigvis ikke så ofte, men frustrerende at det alltid skal skje rundt store oppdateringer og at man ikke har litt bedre muligheter for å styre denne oppførselen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ikke noe rart det som nevnes her, nå anbefaler Microsoft folk om IKKE oppdatere til Creator manuelt pga problemer og bugs. Man må vente til man får beskjed om å installere den.

 

Det synes jeg er "tullprat" da madamen fikk melding om automatisk omdatering for en god stund siden og har allerede oppdatert til Creator.

 

Men nå kommer MS osende og sier at man må vente???

Endret av Chavalito
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...