Gå til innhold

Windows 10 - den store feil og bugs tråden.


Anbefalte innlegg

Hos meg ble som sagt ingen ting endret. Så vil vel tro dette er normalen. Vanskelig å informere om noe hvis det faktisk bare er en feil.

Ikke så vanskelig å informere om kjente feil, mangler osv., det kan man bruke changelog'en til.

 

Du kan prøve å marginalisere feilen, faktumet er at samme feilen som MS har vært klare over (og jeg har fått æren av å oppleve på flere maskiner) siden 1511 fortsatt eksisterer. Hos meg har jeg sett den i alle de 3 store oppdateringene som har vært, det både på maskiner som ble oppdatert fra Win 7 og som kom med Win 10 fra fabrikk.

Endret av mandela
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mandela:

Det er jo litt samme issue jeg opplevde nå plutselig og jeg er fortsatt på 14xxx. Chrome ble plutselig fjernet som standard nettleser etter noen oppdateringer i mars og det ble også tullet med hvilke programmer som åpner bildefiler etc. Samt disse instillengene man gjør forskjellige steder i Systemet (har nå gitt opp å holde noen av de slik jeg ønsker).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 

Hos meg ble som sagt ingen ting endret. Så vil vel tro dette er normalen. Vanskelig å informere om noe hvis det faktisk bare er en feil.

Ikke så vanskelig å informere om kjente feil, mangler osv., det kan man bruke changelog'en til.

 

Du kan prøve å marginalisere feilen så mye du vil, faktumet er at samme drittfeilen som MS har vært klare over (og jeg har fått æren av å oppleve på flere maskiner) siden 1511 fortsatt eksisterer. Hos meg har jeg sett den i alle de 3 store oppdateringene som har vært, det både på maskiner som ble oppdatert fra Win 7 og som kom med Win 10 fra fabrikk.

 

 

Jeg prøver jo bare å si at det neppe er en tilsiktet feil når man oppgraderer til 15063. Om det var en slik feil i selve builden så ville jo alle fått den samme feilen når de oppgraderte, det er du vel enig i?

 

Men det er jo kjent at oppgraderinger kan forårsake feil, det kan være kombinasjonen av noe du har installert på din pc, som ikke flertallet andre har. Det er jo ikke uten grunn at det anbefales at man tar backup før en oppgradering. Feil kan som sagt skje.

 

Og enda mer mystisk er det jo om dette er en feil du har opplevd gjennom flere builds. Har du prøvd å søke på problemet ditt på engelsk for å se om andre har samme problem? Ser at det nevnes at Windows finner på å resette standard programmer som deres apper (type Foto, Groove osv).

 

Det nevnes ulike løsninger på dette problemet. Så om dette er noe du opplever gang på gang, bør du jo benytte deg av slike løsninger før en build oppgradering.

Lenke til kommentar

Uno stupido spørsmål, har en PC her som tilhører far min, tenkte å kanskje putte inn w10 på den, men maskina har bare en E8500 dual core CPU ifra typ 06-08, 4GB ram også ett radeon HD4890 skjermkort, men har anna skjermkort også, dette er ikke en slik OEM dell, HP etc maskin så spørsmålet er om det funker med w10 på den og om det blir bra?

Klarer sikkert alltids å oppdrive 4GB til av DDR2 ram om det må til.

Lenke til kommentar

 

Har nå satt i gang oppdateringen, vi får se om alt blir ok :)

 

Alt ser ut til å fungere normalt, syns faktisk maskinen ble noe raskere etter oppdateringen.

 

 

Så du mistet ikke standardprogrammene du heller? Om ja, så er det jo bare nok et bevis på at det har skjedd en liten feil hos mandela da han oppgraderte.

 

 

Uno stupido spørsmål, har en PC her som tilhører far min, tenkte å kanskje putte inn w10 på den, men maskina har bare en E8500 dual core CPU ifra typ 06-08, 4GB ram også ett radeon HD4890 skjermkort, men har anna skjermkort også, dette er ikke en slik OEM dell, HP etc maskin så spørsmålet er om det funker med w10 på den og om det blir bra?

Klarer sikkert alltids å oppdrive 4GB til av DDR2 ram om det må til.

 

Om pcen kjører Windows 7 og det finnes drivere til Windows 10, så skal det jo ikke være noe problem. Kjører den Vista så er jo Win10 en god del kjappere. Men igjen, sjekk på produsentens hjemmeside og den pc modellen om det finnes oppdaterte Win10 drivere. Trolig finner Win10 det meste selv, men om den ikke gjør det, og det ikke finnes Win10 drivere, så kan du ha et lite problem.

 

Lenke til kommentar

Det er vista på maskinen og det er snakk om en selvbygd pc for 10år siden så det er asus hk etc, men kan jo undersøke om det er noe, merkelig nok hadde creative w10 drivere til mitt lydkort som også er sånn ca 10år, så med litt flaks så blir det kanskje bra, får sikkert skvisa inn en ssd også så blir det knall.
Eneste som kan bli ett problem er hk drivere som egentlig er det eneste som behøves for jeg har eventuelt ett nyere skjermkort å putte inn.

 

Regner med at w8.1 drivere ikke går som w10 drivere?

Mulig jeg har funnet ett hull i min master plan.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Jeg prøver jo bare å si at det neppe er en tilsiktet feil når man oppgraderer til 15063. Om det var en slik feil i selve builden så ville jo alle fått den samme feilen når de oppgraderte, det er du vel enig i?

Nei, da det mangler grunnlag for å kunne uttale seg om det. Det er ytterst sjelden at utviklere legger inn tilsiktede feil, men det er derimot en norm at en mengde kjente feil til enhver tid ikke er fikset pga prioriteringer, tidsfrister osv.

 

Men det er jo kjent at oppgraderinger kan forårsake feil, det kan være kombinasjonen av noe du har installert på din pc, som ikke flertallet andre har. Det er jo ikke uten grunn at det anbefales at man tar backup før en oppgradering. Feil kan som sagt skje

Igjen prøver du å legge en form for skyld på brukeren når det er utvikleren, testeren og management som har latt en tidligere kjent feil slippe gjennom. Denne feilen tilhører Windows 10 standardfeil, akkurat slik som påtvungen reinstallasjon av MS apper selv om de ble slettet av bruker.

 

https://www.theinquirer.net/inquirer/news/2447177/updategate-windows-10-is-resetting-default-apps-back-to-microsoft-stock

 

http://www.thewindowsclub.com/stop-windows-10-resetting-default-apps

 

https://betanews.com/2016/08/19/unwanted-windows-10-apps-return/

Endret av mandela
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva får deg til å tro at dette er en nyere installasjon av Windows 10? 

 

 

Jeg er insider og har brukt alle builds fram til nå.  Ingen av de nye buildene har endret standard nettleser hos meg.  Har hatt Chrome som standard nettleser siden før 1607 utgaven.  Har i dag build 15063.14, og Chrome er fortsatt standard nettleser.

 

Har du satt standard nettleser på riktig sted?

Innstillinger - Apper - Standardapper.  Finn Nettleser på lista og velg Chrome.

Hva får deg til å tro at dette er en nyere installasjon av Windows 10? Den ble installert uken før gratisoppgraderingen gikk ut. Brukte også alle builds før det på andre maskiner. Chrome har alltid stått som standard nettleser hos meg. Det var først etter oppdateringer som kom i/etter mars 2017 at dette skjedde.

 

Hæ?

Hvordan klarer du å tolke at det var det jeg mente?  Hvor nevnte jeg nyere installasjon?

Du vet hva Insider betyr?

 

Min maskin har ikke blitt reinstallert siden før tidlig Win10 beta.  Den har blitt oppgradert med de fleste Insider utgavene etter dette.

Lenke til kommentar

Fortsatt blir jeg litt forundret når folk mener at en bug er noe som må ramme alle og slå ut i alle variasjoner? Man kan jo ikke ha jobbet lenge med IT og problemløsning når man har en slik holdning?

Jeg håper hvertfall ikke slike mennesker sitter i stillinger hvor de direkte eller indirekte har ansvar for noens brukeropplevelse.

 

Covah:

Fordi du lurte på om jeg har satt standard nettleser på riktig sted. Hvis jeg har hatt Chrome som standard nettleser i lengre tid så er jo det en given.

 

EDIT:

Samt ikke minst, når man har jobbet noen tiår med å løse problemer på alt fra store datahaller og landdekkende miljøer til laptopper i mindre miljøer så vet man at det ikke nødvendigvis er brukerfeil når et problem oppstår på en laptop kontra en annen.

Slike arrogante holdninger avslører i beste fall liten erfaring (selv med mange år på rumpa) eller holdningsproblematikk.

 

Det er support, teknikere og driftspersonell som bruker pebkac i tide og utide som gir bransjen et dårlig rykte.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fortsatt blir jeg litt forundret når folk mener at en bug er noe som må ramme alle og slå ut i alle variasjoner? Man kan jo ikke ha jobbet lenge med IT og problemløsning når man har en slik holdning?

Jeg håper hvertfall ikke slike mennesker sitter i stillinger hvor de direkte eller indirekte har ansvar for noens brukeropplevelse.

 

Covah:

Fordi du lurte på om jeg har satt standard nettleser på riktig sted. Hvis jeg har hatt Chrome som standard nettleser i lengre tid så er jo det en given.

 

EDIT:

Samt ikke minst, når man har jobbet noen tiår med å løse problemer på alt fra store datahaller og landdekkende miljøer til laptopper i mindre miljøer så vet man at det ikke nødvendigvis er brukerfeil når et problem oppstår på en laptop kontra en annen.

Slike arrogante holdninger avslører i beste fall liten erfaring (selv med mange år på rumpa) eller holdningsproblematikk.

 

Det er support, teknikere og driftspersonell som bruker pebkac i tide og utide som gir bransjen et dårlig rykte.

 

Nåda, mange gode grunner til at ting blir lagt inn, problemet er at "Windows" ikke husker hva brukeren har valgt å fjerne og dette er noe som enkelt kan fikses :

 

1 : Man sørger for at Os'et gjøre en ren innstalasjon av programmene som pakken kommer med.

2 : Man sørger for at Os'et går igjennom hva brukeren ønsker og fjerner de programmene som "ikke" skal være der etter steg 3.

3: Brukeren før levert den brukeropplevelsen han selv ønsket og kan få en oversikt etter oppdateringen på hva som er gjort og mulighet til å legge til de programmene han selv har fjernet tidligere ( eksempelvis pga problemer ). Gjør han ingenting vil han få levert en tilnærmet samme opplevelse som før oppdateringen med forbehold om det er noen ting han må gripe inn og ta noen valg.

Lenke til kommentar

 

Fordi du lurte på om jeg har satt standard nettleser på riktig sted. Hvis jeg har hatt Chrome som standard nettleser i lengre tid så er jo det en given.

 

 

Nei, det er ikke given.

 

Dersom du leser innlegget mitt igjen, så ser du at jeg skriver at for MEG hadde ingen oppdateringer endret standard nettleser.

Jeg kjenner ikke deg og vet ikke hvilke kunnskaper du har fra før.  For alt jeg vet kunne du ha brukt et 3. parts program til å sette standard nettleser.  Derfor lurte jeg på om du hadde satt det på riktig sted. 

Lenke til kommentar

097100106111101:
Jeg snakker generelt ved oppdateringer, ikke oppgraderinger som Mandela tok opp ;) Selvsagt kan mer gå feil ved en oppgradring (derav gjør de fleste en cleaninstall) men det er absolutt ikke automatisk en "brukerfeil".

 

Og missforstå meg rett, verdsetter og respekterer Myhken og hans kunnskap men heldigvis går det ann å være kraftig uenig på enkelt utsagn uten å være "uvenner" av den grunn. Selv i IT bransjen hvor "såre tær" kan være utbredt.

 

covah:

Hvis du leser mine innlegg (uten å kjenne meg eller min kunnskap). Hvordan mener du at når jeg har hatt Chrome som standard i Windows 10 før oppdateringer i mars at jeg ikke har satt det på "riktig sted"? Selvsagt fint men innspill, men hvis man lurer på om en bruker har brukt et 3. part program for å gjøre noe man kan gjøre i Windows så må man spesifisere det i spørsmålet, da det er det eneste som ikke er given.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Misforståelser oppstår lett på et forum når man ikke er spesifik Covah. ;)

 

- "Har du satt det riktig sted"

Man kan faktisk sette dette på flere måter i Windows 10. Det som var interessant var at en av menyene tilpasset Windows 10 ikke ville sette det skikkelig. Samt at hele greia oppstod etter oppdateringer i mars. Derav jeg nevnte det i Bug tråden.

 

- kontra "Har du brukt 3. part program for å gjøre det?"

Som eks. Chrome osv. 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Uno stupido spørsmål, har en PC her som tilhører far min, tenkte å kanskje putte inn w10 på den, men maskina har bare en E8500 dual core CPU ifra typ 06-08, 4GB ram også ett radeon HD4890 skjermkort, men har anna skjermkort også, dette er ikke en slik OEM dell, HP etc maskin så spørsmålet er om det funker med w10 på den og om det blir bra?

Klarer sikkert alltids å oppdrive 4GB til av DDR2 ram om det må til.

Tror du skulle kunne finne en 4-kjerne prosessor på e-bay for kanskje 300,- Hvis hk støtter 4-kjerne da...

Har selv oppgradert et par gamle socket 775 maskiner som hadde kun 2-kjerne cpu med 4-kjerne og SSD for å lage ok nettsurfemaskiner for familie. Maskinene var verdiløse i utgangspunktet, og for 1.200-1.300 i oppgradering så ble det helt ok maskiner som ligger et sted mellom 4th-5th generasjon pentium og i3 i ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...