Gå til innhold

Windows 10 - den store feil og bugs tråden.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, jeg må innrømme at jeg er rimelig langt utafor hva jeg kan med akkurat dette, men nå har jeg plukka pcen delvis ifra hverandre for å fjerne støv etc også middags pause, men kan jo se om det funker etterpå før jeg putter inn andre disker, men dette er en veldig god grunn til å gjøre det jeg hadde planlagt i helga.

Men vil jeg støte på noen problemer med reinstall og aktivering selvom jeg ikke harknyttet den opp mot noen email konto?

Jeg skal BARE bytte disker, ikke noe anna hardware.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Men vil jeg støte på noen problemer med reinstall og aktivering selvom jeg ikke harknyttet den opp mot noen email konto?

Jeg skal BARE bytte disker, ikke noe anna hardware.

Aktiveringen er lagret på serveren til Microsoft med hardware IDen til pcen din, og du trenger ikke å ha koblet den opp mot en Microsoft konto for at den skal bli aktivert.

I prinsippet skal ikke bytte av harddisk utløse noen ny hardware ID.

Lenke til kommentar

Fixmbr og fixboot sa operation complete/successful men det var fortsatt blåskjerm med samme melding, rebuildbcd sa at total identified windows installations: 0, altså tallet null også operation completed successfully og ingenting funker, får samme bsod med samme feil melding, får ikke opp noe mer enn operation complete etter noen av de 3 kommandoene.
Så det er vel bare å finne noe sur frukt eller grønnsaker her å bite i de å slenge inn nye disker.

Prøvde bootrec /scanos og da får jeg opp successfully scanned windows installations.
Total identified windows installations:0
The operation completed successfully.

Så som sagt, virker som den tok selvmord ved henging, skyting og cyanid mens den drukna seg selv.

Siste restore point jeg har er 26 mars og da fungerte maskina helt utmerket, men tar jeg den så står den der å jobber også får jeg en error melding, kan jo søke opp den men jeg er rimelig nærme ved å gi opp haha.

Jeg har gitt opp, putta inn ny disk, vet ikke om jeg gidder windows install nå(kl 00.00), men får vel eventuelt sjekke S.M.A.R.T på den disken som failer når jeg har fått inn windows igjen.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Liten update, som sagt jeg ga opp, la inn windows på nytt også plugga jeg inn den "døde" disken men s.m.a.r.t status på disken er God og det er ingenting som antyder at noe er feil, så jeg regner med at boot sektoren bare tok selvmord av en eller anna årsak å aldri ønsket å bli gjenopplivet.

Men jeg kan vel kjøre sfc scan og eventuelt chkdsk just for fun for å se eller er det ikke noe vits nå?

Skal innrømme at jeg skulle ønske å vite hva som gikk feil, men ser ikke ut som noen vet å google osv har mange løsninger men jeg har prøvd det meste og ingenting hjelper så regner med at det nesten ikke fins noen løsning.

Men det som er irriterende med fresh install er alle justeringer jeg har gjort før må jeg nå gjøre på nytt og jeg har langt ifra fotografisk hukommelse eller hva man kaller det, så til neste gang, kan man liksom lagre alle justeringer man gjør ved å bruke en slik online konto greie?

Så neste gang så kan man bare logge seg på også voila, helt likt som det var før man formaterte?

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Men det som er irriterende med fresh install er alle justeringer jeg har gjort før må jeg nå gjøre på nytt og jeg har langt ifra fotografisk hukommelse eller hva man kaller det, så til neste gang, kan man liksom lagre alle justeringer man gjør ved å bruke en slik online konto greie?

Så neste gang så kan man bare logge seg på også voila, helt likt som det var før man formaterte?

Er bare noen få innstillinger som følger med via å koble den opp mot en Microsoft konto. Type bakgrunnsbilde, skjermsparer, Edge bokmerker osv.

Siden ingen programmer og innstillingene til disse programmene følger med, så må du starte på nytt uansett. Eneste unntaket er vel apper fra Microsoft Store om du bruker slikt.

Lenke til kommentar

Ok, så ting er så tungvindt som jeg håpet på haha, jaja, godt å vite ihvertfall.

Alt det du ramsa opp er jo noe av det letteste å fikse, bokmerker er jo greit å ha backup av men jeg har ikke brukt ie på mange mange år og edge ble vel nå bare brukt til å laste ned firefox hehe.

IE blei jo bedre og bedre og edge er vel ikke dårlig, men som vanlig så er det jo en vane sak å da blir det slik.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Er bare noen få innstillinger som følger med via å koble den opp mot en Microsoft konto. Type bakgrunnsbilde, skjermsparer, Edge bokmerker osv.

Siden ingen programmer og innstillingene til disse programmene følger med, så må du starte på nytt uansett. Eneste unntaket er vel apper fra Microsoft Store om du bruker slikt.

Office lisensen følger da med Microsoft kontoen din.

Backup av Windows telefonen med sms'er, talelogg og hele pakken.

Er faktisk ganske så mye som synkroniseres mot Microsoft kontoen.

Hadde ei venninne som knuse skjerme på sin Lumia. Var bare å kjøpe en ny Lumia og logge på med Microsoft kontoen, så telefonen lik siste synkronisering med oppsett av alt av mailkontoer, vpn, sms, mms, bilder, you name it osv. osv.

Lenke til kommentar

Ja på telefonen er det jo kjekt, men på pcen er det virkelig ikke så mye som følger med. Brukeren jeg svarte til hadde vel ønsket at om han hadde en Microsoft konto, og så formaterte pcen, så ville det meste bare komme tilbake ved bruk av en slik konto.

Men slik er det jo ikke. Alt av programmer må jo installeres på nytt, og selvsagt alle innstillinger på disse programmene, og det meste av spesielle innstillinger i Windows må jo gjøres på nytt.

Ja du får lagret lisensen til Windows og til Office. (og trolig Microsoft store apper, bruker ikke slikt, men mener jeg har lest det).

Men det var absolutt ikke det brukeren jeg svarte var ute etter.

Men på en telefon, ja supert.

Lenke til kommentar

Hadde ei venninne som knuse skjerme på sin Lumia. Var bare å kjøpe en ny Lumia og logge på med Microsoft kontoen, så telefonen lik siste synkronisering med oppsett av alt av mailkontoer, vpn, sms, mms, bilder, you name it osv. osv.

Jeg har ingenting av det du beskriver, men sikkert kjekt for de som har alt det der.

myhken: Jeg mente primært selve innstillingene mine i windows, skjønner at legger jeg inn ett spill så må jeg jo fikse det manuelt, det har jeg ingen problemer med, men en del av spill idag går også via cloud storage om man har aktivert det, ihvertfall i origin så gjør det det så når jeg skal legge inn BF4 igjen så er tastatur oppsett etc fikset via cloud storage, i teorien ihvertfall.

Litt usikker på steam, men der lagres en del av progress i cloud storage tror jeg, kanskje ikke for alle spill riktig nok, litt usikker siden jeg spiller typ 2-3 spill på steam bare.

Men nå har jeg latt pcen stå på med den "døde" disken i å kjørt crystalmark etc og s.m.a.r.t er fortsatt "God" og det er liksom ingenting som indikerer feil på noen måte, så var vel bare selve boot sektoren som kuka seg selv, men greit å få renska opp, litt dumt at det kom så brått på, men det fins da mye verre ting i livet når man egentlig ikke hadde noe viktig der og det som var litt viktig fikk jeg ut med linux minnepinne, lol.

Lenke til kommentar

Noen som vet om / hvor man kan slå av den merkverdige Windows Defender flaggingen av skjerms lysstyrke som et OBS varsel i den nye Win10 versjonen (build 15063)?

Grafikken som viser skjermens lysstyrke har forøvrig feil farge hos meg (svart på svart) etter oppdateringen, Intel graphics / Skylake.

Programstandarder ble også tilbakestilt denne gangen, direkte uetisk av Microsoft (intet nytt under solen med andre ord).

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Programstandarder ble også tilbakestilt denne gangen, direkte uetisk av Microsoft (intet nytt under solen med andre ord).

Og du brukte jo selvsagt den offisielle oppgraderingen som Microsoft starter å rulle ut fra 11.april? Den som kommer via Windows Update ;)

Eller oppgradere via de offisielle MSDN 1703 .iso filene som du kun kan få tak i lovlig om du har MSDN tilgang?

Jeg oppgraderte en av mine pcer i dag, men MSDN .iso filen ( nb_windows_10_multiple_editions_version_1703_updated_march_2017_x64_dvd_10194887.iso) og den gjorde ingen endringer rundt programstandarer. Alt ble beholdt som det var.

Gjorde en oppgradering fra .iso filen startet direkte fra Windows, samt valgte å laste ned eventuelle oppdateringer under installasjonen.

Siden det ikke er 11.april enda, så er vel .iso fil oppgradering eneste riktige måte å få 15063 versjonen på. alt annet er triksing med filer som ikke er offisielle enda.

Hvilken build nummer har du f.eks, jeg har 15063.13

0420171703winver1.jpg

Lenke til kommentar

Andre som ikke får satt chrome som standard nettleser lenger? Skjer ingenting når jeg trykker på pluss tegnet og velger chrome. + blir bare stående. Dette ble køddet til med en eller annen oppdatering i tidsrommet 20. mars på en av mine maskiner.

EDIT:Fikk satt det via noen andre omveier. Det var i det "nye" grensesnittet at det ikke ble effekturert men via "Set program access and computer defaults" så ser det  ut til å ha funket.

Etter 20. mars fikk jeg alltid opp "hvilket program vil du bruke" når jeg klikket en weblink i eks. discord. Der var google chrome valgt og "always use this" alltid haket av, men likefult kom prompten hver gang.

Artige oppdateringer...

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg er insider og har brukt alle builds fram til nå.  Ingen av de nye buildene har endret standard nettleser hos meg.  Har hatt Chrome som standard nettleser siden før 1607 utgaven.  Har i dag build 15063.14, og Chrome er fortsatt standard nettleser.

Har du satt standard nettleser på riktig sted?

Innstillinger - Apper - Standardapper.  Finn Nettleser på lista og velg Chrome.

Lenke til kommentar

Siden det ikke er 11.april enda, så er vel .iso fil oppgradering eneste riktige måte å få 15063 versjonen på. alt annet er triksing med filer som ikke er offisielle enda.

Jeg bruke Windows 10 Update Assistant: https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10 og fikk 15063.13

The Creators Update itself is build 15063.0, but there will be a small Cumulative Update delivered on April 11. Previews of this patch have been rolled out to insiders, with the fast ring Insiders on 15063.14 and slow ring Insiders on 15063.13. Using the Update Assistant or Media Creation Tool appears to also update to 15063.13. This situation may well change by the actual release day next week. Kilde: https://arstechnica.com/information-technology/2017/04/the-windows-10-creators-update-is-now-available-for-manual-upgrading/

Jeg mistet forøvrig ALLE standard-programmer innstillingene mine, inkludert for filtyper som ikke vises på første siden i Innstillinger, altså pdf, xml osv. Hvis man skal tilbakestille noe, så bør brukeren informeres tydelig om hvilke endringer som gjøres.

Endret av mandela
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er insider og har brukt alle builds fram til nå.  Ingen av de nye buildene har endret standard nettleser hos meg.  Har hatt Chrome som standard nettleser siden før 1607 utgaven.  Har i dag build 15063.14, og Chrome er fortsatt standard nettleser.

Har du satt standard nettleser på riktig sted?

Innstillinger - Apper - Standardapper.  Finn Nettleser på lista og velg Chrome.

Hva får deg til å tro at dette er en nyere installasjon av Windows 10? Den ble installert uken før gratisoppgraderingen gikk ut. Brukte også alle builds før det på andre maskiner. Chrome har alltid stått som standard nettleser hos meg. Det var først etter oppdateringer som kom i/etter mars 2017 at dette skjedde.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg bruke Windows 10 Update Assistant: https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10 og fikk 15063.13

Jeg mistet forøvrig ALLE standard-programmer innstillingene mine, inkludert for filtyper som ikke vises på første siden i Innstillinger, altså pdf, xml osv. Hvis man skal tilbakestille noe, så bør brukeren informeres tydelig om hvilke endringer som gjøres.

Må være forskjell på filen/installasjonen du får via Win10 update assistant da, og bruk av rene .iso filer. Noe må ha gått galt på din oppgradering.

Som andre nevner i tråden så har ikke de heller opplevd disse problemene når de har installert insider versjonen.

Hos meg ble som sagt ingen ting endret. Så vil vel tro dette er normalen. Vanskelig å informere om noe hvis det faktisk bare er en feil.

Jeg har siden i går oppgradert hoved Windows 10 installasjonen min, og to virtuelle pcer jeg har til testing, og ingen av dem fikk endret program/fil standarder.

Har også fulgt med på diskusjoner rundt 15063 på MyDigitalLife forumet, og det er ingen rapporter om samme feil som du beskriver, så det hører garantert til sjeldenheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...