DeQu Skrevet 8. juli 2016 Del Skrevet 8. juli 2016 Vet du hvordan det er for jenter, sånn omtrent? Å et annet spm. til deg som har vært gjennom dette tidligere: hvordan fungerer valg av praksisplass? Hvor mange ønsker kan man ha på lista? Hvor hadde du praksisplass? Vedrørende praksisplass så fungerer det sånn at alle sammen velger ut 3 steder i prioritert rekkefølge etter hvor man ønsker å ha praksis. Deretter gis det ut et tilfeldig "lodd" nummer som til hver student. Så jo lavere nummer man har, jo bedre er sjansen for å få tildelt praksis der man ønsker. Et eksempel: Har man lodd nummer 154 og ønskene Oslo, Stavanger, og Bergen. Så ser de først på førsteønske om det er plass der. Om det ikke er plass der, så ser man på ønske nummer 2. Er det plass der får man tildelt plass. Dersom det ikke skulle være plass på noen av ønskene mener jeg at det er sånn at man havner i en "pool" sammen med alle andre som ikke får noen av ønskene, og deretter får tildelt en tilfeldig plass med ledige plasser, etter at alle har fått ønskene sine. Det er derfor lurt når man velger praksisplass å prøve å "safe" siste valget med et litt mindre sted som man kunne tenkt seg å være, hvor det er mindre sannsynlig at noen søker. Dette spesielt hvis man ønsker å holde seg på et geografisk område (f.eks Østlandet). Såvidt meg bekjent så skjer loddtildelingen og plasseringene automatisk av et datasystem. Man får heller ikke vite hvilket loddnummer man hadde. I tillegg kan man søke praksisplass på særskilt grunnlag. Dvs at dersom tungtveiende grunner (Samboer i mer enn 6 mnd, barn, alvorlig sykdom i familie osv) gjør at må/helst bør være på en spesiell plass, så kan man søke og få innvilget plass på bakgrunn av dette. Selv var jeg ved en middels stor by i Norge. Vet du noe om hvor mange praksisplasser det er i feks Oslo, Bergen og de andre store byene? Mener det var ca 60 plasser i oslo i fjor. Men dere som kommer inn vil få utlevert oversikt over hvor mange plasser det er ved de forskjellige driftsenhetene Lenke til kommentar
Smashers Skrevet 8. juli 2016 Del Skrevet 8. juli 2016 Vet du noe om hvor mange praksisplasser det er i feks Oslo, Bergen og de andre store byene? Mener det var ca 60 plasser i oslo i fjor. Men dere som kommer inn vil få utlevert oversikt over hvor mange plasser det er ved de forskjellige driftsenhetene Okei, takk for svar! Lenke til kommentar
Coal_Head Skrevet 8. juli 2016 Del Skrevet 8. juli 2016 Har hørt at man ikke kan være i praksis på hjemplassen på grunn av nært forhold til personer der, type venner og bekjente. Er dette sant? Lenke til kommentar
Krimt3k Skrevet 8. juli 2016 Del Skrevet 8. juli 2016 Har hørt at man ikke kan være i praksis på hjemplassen på grunn av nært forhold til personer der, type venner og bekjente. Er dette sant? Nei det er ikke sant. Lenke til kommentar
Jetfighter Skrevet 8. juli 2016 Del Skrevet 8. juli 2016 (endret) Er det slik at de som blir funnet egnede i år, men ikke får plass pga poeng får mulighet til å konkurere om plass neste år uten å måtte gå gjennom opptaket på nytt? Endret 8. juli 2016 av Jetfighter Lenke til kommentar
Orfus Skrevet 8. juli 2016 Del Skrevet 8. juli 2016 Ser at det ligger ute pensumliste for 2016-2019. Når man får svar fra samordna opptak 20.juli, burde man da allerede begynne å kjøpe bøker om man kommer inn? Eller vente til skolen begynner?Du skal bare vente til skolestart. De gir deg tips til bøker du bør kjøpe.. kan spare en del penger her. Så du trenger ikke ha skolebøkene klar på dag 1? Neinei.. blir et par dager med innføring først. Deretter fadderopplegg. Første uka er rolig. Vet du hvordan fadderuka er i Kongsvinger? Det er jo ikke B3 studenter der.. I Kongsvinger er det ikke noen organisert fadderuke. Men vi hadde det morsomt for det. Blir alltid noe festligheter og sosialt selv om det bare er B1 på Vinger. Lenke til kommentar
Orfus Skrevet 8. juli 2016 Del Skrevet 8. juli 2016 Vet du hvordan det er for jenter, sånn omtrent? Å et annet spm. til deg som har vært gjennom dette tidligere: hvordan fungerer valg av praksisplass? Hvor mange ønsker kan man ha på lista? Hvor hadde du praksisplass? Vedrørende praksisplass så fungerer det sånn at alle sammen velger ut 3 steder i prioritert rekkefølge etter hvor man ønsker å ha praksis. Deretter gis det ut et tilfeldig "lodd" nummer som til hver student. Så jo lavere nummer man har, jo bedre er sjansen for å få tildelt praksis der man ønsker. Et eksempel: Har man lodd nummer 154 og ønskene Oslo, Stavanger, og Bergen. Så ser de først på førsteønske om det er plass der. Om det ikke er plass der, så ser man på ønske nummer 2. Er det plass der får man tildelt plass. Dersom det ikke skulle være plass på noen av ønskene mener jeg at det er sånn at man havner i en "pool" sammen med alle andre som ikke får noen av ønskene, og deretter får tildelt en tilfeldig plass med ledige plasser, etter at alle har fått ønskene sine. Det er derfor lurt når man velger praksisplass å prøve å "safe" siste valget med et litt mindre sted som man kunne tenkt seg å være, hvor det er mindre sannsynlig at noen søker. Dette spesielt hvis man ønsker å holde seg på et geografisk område (f.eks Østlandet). Såvidt meg bekjent så skjer loddtildelingen og plasseringene automatisk av et datasystem. Man får heller ikke vite hvilket loddnummer man hadde. I tillegg kan man søke praksisplass på særskilt grunnlag. Dvs at dersom tungtveiende grunner (Samboer i mer enn 6 mnd, barn, alvorlig sykdom i familie osv) gjør at må/helst bør være på en spesiell plass, så kan man søke og få innvilget plass på bakgrunn av dette. Selv var jeg ved en middels stor by i Norge. Vet du noe om hvor mange praksisplasser det er i feks Oslo, Bergen og de andre store byene? I Oslo er det 60 plasser. I Asker og Bærum er det 20 plasser. Det er i Bergen rundt 25 plasser. Ellers kommer det lister på antall plasser og hvor mange som har gått til særskilt søknad når det er tid for å søke praksis, Dere får masse info på skolen så det er ingen grunn til bekymring. Lenke til kommentar
Orfus Skrevet 8. juli 2016 Del Skrevet 8. juli 2016 (endret) Hvordan er det på PHS med tanke på obligatorisk oppmøte, fravær o.l.? Jeg sitter på fylkestinget i mitt fylke, og lurer på om det lar seg kombinere? Er snakk om rundt 15 dager i året fordelt på 3dagers ting. Hei. Jeg sitter i kommunestyret i hjemkommunen min selv. har nettopp fullført B1 og måtte søke permisjon fra kommunestyret i et år. Det er altfor mye obligatorisk undervisning, og i enkelte fag så får man ikke bestått ved fravær mer enn 6 skoletimer.Det vil si at det blir vanskelig å få med seg alle fagene og samtidig være aktiv i politikken. Det er mange fag på skolen som kun er 2 stp og da er det dessverre ikke mange timer med fravær før man ikke får godkjent faget ved manglende oppmøte. Man må dessverre prioritere mellom skole og politikk det første studieåret... Endret 8. juli 2016 av Orfus Lenke til kommentar
Smashers Skrevet 8. juli 2016 Del Skrevet 8. juli 2016 I Kongsvinger er det ikke noen organisert fadderuke. Men vi hadde det morsomt for det. Blir alltid noe festligheter og sosialt selv om det bare er B1 på Vinger. Okei, hørres greit nok ut det. Lenke til kommentar
Krimt3k Skrevet 8. juli 2016 Del Skrevet 8. juli 2016 Er det slik at de som blir funnet egnede i år, men ikke får plass pga poeng får mulighet til å konkurere om plass neste år uten å måtte gå gjennom opptaket på nytt? Det er vel ikke helt spikret enda såvidt meg bekjent. Opptaket forandrer seg omtrent fra år til år. Lenke til kommentar
Td20 Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 (endret) På intervjuet så skriver man under på at all negativ kontakt med politiet skal rapporteres inn til politihøgskolen. Jeg fikk en advarsel av politiet i dag, men ble ikke anmeldt. Skal dette rapporteres inn? Jeg tenker at når det kun er en advarsel, så er det ikke noe som har betydning for søknaden min til phs. Ble rimelig nervøs nå... Endret 9. juli 2016 av Td20 Lenke til kommentar
Søkerphs Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 På intervjuet så skriver man under på at all negativ kontakt med politiet skal rapporteres inn til politihøgskolen. Jeg fikk en advarsel av politiet i dag, men ble ikke anmeldt. Skal dette rapporteres inn? Jeg tenker at når det kun er en advarsel, så er det ikke noe som har betydning for søknaden min til phs. Ble rimelig nervøs nå... Du sier det selv, all negativ kontakt skal man si ifra om. Vil si det er negativt å få en advarsel :-) du burde melde i fra om det. Lenke til kommentar
Td20 Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 På intervjuet så skriver man under på at all negativ kontakt med politiet skal rapporteres inn til politihøgskolen. Jeg fikk en advarsel av politiet i dag, men ble ikke anmeldt. Skal dette rapporteres inn? Jeg tenker at når det kun er en advarsel, så er det ikke noe som har betydning for søknaden min til phs. Ble rimelig nervøs nå... Du sier det selv, all negativ kontakt skal man si ifra om. Vil si det er negativt å få en advarsel :-) du burde melde i fra om det. Ja, men han jeg hadde intervju med sa at dette da var en vudering jeg måtte ta i den enkelte situasjonen. Jeg føler denne advarselen ikke hadde noe med meg å gjøre i utgangspunktet. Advarselen gikk ut på at skiltene på bilen jeg kjører(er ikke eier) er slitt, slik at tallene kan tolkes feil. Politiet ba meg om å levere inn skiltene og be om nye, vist ikke ville jeg bli anmeldt for dokumentfalsk. Jeg anser dette som en bagatel. Og ordrett hva som sto på det arket ang innrapportering ved negativ kontakt med politiet husket jeg ikke. Lenke til kommentar
Nerdwegian Skrevet 9. juli 2016 Del Skrevet 9. juli 2016 (endret) På intervjuet så skriver man under på at all negativ kontakt med politiet skal rapporteres inn til politihøgskolen. Jeg fikk en advarsel av politiet i dag, men ble ikke anmeldt. Skal dette rapporteres inn? Jeg tenker at når det kun er en advarsel, så er det ikke noe som har betydning for søknaden min til phs. Ble rimelig nervøs nå... Fra e-posten om innkalling til fysiske tester: Meldeplikt om kontakt med politiet Søkere pålegges meldeplikt vedrørende «negativ» kontakt med politiet i løpet av perioden fram til eventuell studiestart. Dette gjelder også trafikkforseelser og automatisk trafikkontroll (fotoboks). Eventuelle forhold skal meldes skriftlig til Politihøgskolen via [email protected]. Er forsåvidt enig i at advarsel for slitte skilter er bagatellmessig, og at dette sannsynligvis ikke vil ha noen innvirkning på søknaden din, men ville fremdeles meldt ifra. Tror det vil være værre om det kommer frem at du unnlot å melde. Endret 9. juli 2016 av Nerdwegian Lenke til kommentar
Jetfighter Skrevet 10. juli 2016 Del Skrevet 10. juli 2016 Jeg ville definitivt melding ifra. Dumt å miste en eventuell skoleplass fordi man ikke var åpen nok om sånt. Lenke til kommentar
zebrazett Skrevet 10. juli 2016 Del Skrevet 10. juli 2016 Hun som intervjuet meg sa at man skulle melde inn all kontakt. Husker spesifikt at hun sa "Selv om du redder en gammel dame ut av et brennende hus og i den forbindelse snakker med politiet, så skal du melde inn dette". Ville meldt det inn. Lenke til kommentar
Td20 Skrevet 10. juli 2016 Del Skrevet 10. juli 2016 På intervjuet så skriver man under på at all negativ kontakt med politiet skal rapporteres inn til politihøgskolen. Jeg fikk en advarsel av politiet i dag, men ble ikke anmeldt. Skal dette rapporteres inn? Jeg tenker at når det kun er en advarsel, så er det ikke noe som har betydning for søknaden min til phs. Ble rimelig nervøs nå... Fra e-posten om innkalling til fysiske tester: Meldeplikt om kontakt med politietSøkere pålegges meldeplikt vedrørende «negativ» kontakt med politiet i løpet av perioden fram til eventuell studiestart. Dette gjelder også trafikkforseelser og automatisk trafikkontroll (fotoboks). Eventuelle forhold skal meldes skriftlig til Politihøgskolen via [email protected]. Er forsåvidt enig i at advarsel for slitte skilter er bagatellmessig, og at dette sannsynligvis ikke vil ha noen innvirkning på søknaden din, men ville fremdeles meldt ifra. Tror det vil være værre om det kommer frem at du unnlot å melde. Jeg tok kontakt med den politipatruljen som ga meg advarselen og spurte om dette var noe jeg måtte melde inn til opptakskontoret. De sa at jeg ikke skulle gjøre det da mitt navn ikke ble loggført hos politiet i forbindelse med den saken. Er bare så redd for å ødelegge for en evt skoleplass, da ved å rapportere/ikke rapportere. Men hva tenker dere ang at det står at man skal melde i fra om man et et vitne i en straffesak? En kollega av meg havnet i slagsmål i helgen og jeg så hendelsen. Kollegaen min skal anmelde dette nå på mandag og blir å nevne meg som vitne. Skal jeg vente med å informere opptakskontoret til jeg blir informert av politiet at jeg er vitne i saken? For jeg er jo ikke et vitne i saken før mitt navn er nevnt i avhøret, samt at politet har ringt meg å informert meg om det. Lenke til kommentar
fyke Skrevet 10. juli 2016 Del Skrevet 10. juli 2016 ekstremt høyt spekulasjons-nivå her nå. er du i tvil, så er du ikke i tvil ->melde ifra. Står det at du ikke skal melde ifra vedr. vitne-saker -> ikke meld ifra. istedenfor å bruke masse tid og krefter her på å spekulere i hva en skal melde fra om så er det bare å sende opptakskontoret en mail. vandelsvurderiga er løpene gjennom opptak, dvs du blir revurdert flere ganger. vi har flere system i politiet der hendelser blir logga/ført. Å melde i fra om bagateller er ikke noe som blir "ledd av" hos opptakskontoret, det viser bare at du tar meldeplikta seriøst. så kan du heller avslutte mailen med å si du er i tvil om dette løser ut meldeplikt, men du er usikker og velger å gjøre det. 4 Lenke til kommentar
Utepåtur Skrevet 10. juli 2016 Del Skrevet 10. juli 2016 Noen som tenker seg deltidsjobb ved siden av studie? Jeg har veldig lyst, rett og slett fordi jeg liker å jobbe. Men hva kan vi jobbe med som er relevant for utdanninga og som ikke ødelegger for studie? Og er det noen som har søkt boplass på studentkollektivet i Kongsvinger? Lenke til kommentar
Smashers Skrevet 10. juli 2016 Del Skrevet 10. juli 2016 Noen som tenker seg deltidsjobb ved siden av studie? Jeg har veldig lyst, rett og slett fordi jeg liker å jobbe. Men hva kan vi jobbe med som er relevant for utdanninga og som ikke ødelegger for studie? Og er det noen som har søkt boplass på studentkollektivet i Kongsvinger? Jeg har søkt. Fått tilbud også, litt usikker på om jeg skal takke ja derimot. Ligger helt på grensen til å komme inn i Oslo - så jeg må gå noen runder i tenkeboksen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg