Gå til innhold

[Løst] Tråden for opptak til Politihøgskolen 2016

Helflat

Anbefalte innlegg

Ligger på rundt 44-46 poeng om fagene jeg har tatt opp går som forventet, tror dere at det er nok? krysser fingrene :S

Er så vanskelig og si. Poengene kommer når de kommer, men tipper snittene stiger med 1poeng ca.

Endret av Dingdingling
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags klær skal eller ha folk hatt på skikkethetsvurderingen? Lurer på den generelle klesstilen :)

Vil liksom ikke bli den eneste med dress og slips :o

Personlig gikk jeg for chinos og en mørk skjorte. Verken for pyntet, og heller ikke hverdagslig. Merket dog at en del gikk vanlig kledd. Tror det er lurt å kle seg opp litt. Både for å gjøre et godt inntrykk og for å vise at man tar det seriøst. 

Klærne er det siste man bør tenke på. Det er irrelevant for vurderingen med mindre man dukker opp med f.eks. hakekors på armen eller noe annet i den gaten.

Lenke til kommentar

Hva slags klær skal eller ha folk hatt på skikkethetsvurderingen? Lurer på den generelle klesstilen :)

Personlig gikk jeg for chinos og en mørk skjorte. Verken for pyntet, og heller ikke hverdagslig. Merket dog at en del gikk vanlig kledd. Tror det er lurt å kle seg opp litt. Både for å gjøre et godt inntrykk og for å vise at man tar det seriøst. 

Klærne er det siste man bør tenke på. Det er irrelevant for vurderingen med mindre man dukker opp med f.eks. hakekors på armen eller noe annet i den gaten.

Her er jeg ikke helt enig. Det finnes diverse studier som konkluderer med at klesvalget har mye å si for førsteinntrykket. Når du på en sånn setting kun skal utforske en liten del av kandidatene på grunn av kort tid, så er det viktig å gi et så godt som mulig førsteinntrykk. Jeg mener ikke da at man skal komme i ny dress med slips, men at man burde være bevist på å kle seg litt ordentlig. Da mener jeg skjorte fremfor hettegenser, mørk jeans fremfor hølete bukse og noen andre enn de slitte skoene man bruker hver dag.

Det er selvfølgelig ikke hvor bra du utseendemessig tar deg ut som avgjør om du blir vurdert som egnet eller ikke, men man burde absolutt gi et så godt som mulig inntrykk over hele linja, og da er også klesvalget en liten del av dette.

Endret av Läkerol
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du noen empiriske bevis for dine antakelser, eller er dette kun din personlige mening? At klærne ikke skal være hovedfokus er helt riktig, men som påpekt over er klærne man har på seg med på å skape et førsteinntrykk, som igjen kan være veldig avgjørende i mange settinger (som feks i et intervju). Det er også forsket mye på farger og hvordan ulike farger skaper forskjellige inntrykk hos motparten. Det er ikke tilfeldig at presidentkandidater stort sett bruker navy blå (En farge som symboliserer trygghet, integritet og samarbeidsevne) eller grått. Oppfattelsen av klær og farger skjer sjeldent bevisst, men det ubevisste er ofte vél så viktig.

Lenke til kommentar

Når jeg leser på "Tråden for opptak til Politihøgskolen 2015" ser det ut til at alle som ikke ble egnet, fikk en mail om dette 6. juli.

Personlig kan jeg ikke huske jeg har fått informasjon om at det er sånn i år, noen som vet?

Jeg prøver igjen.

Skal prøve å svare deg av egen erfaring, så dette kan være feil. I fjor hadde jeg mitt intervju. I juli (husker ikke når, men var tidlig i mnd) fikk jeg en lang epost der det stod at jeg hadde fått avslag og grunnlaget. Fem minutter senere fikk jeg en epost fra PHS som sa at de hadde sendt til feil person, jeg hadde blitt funnet egnet og skulle se vekk i fra avslagsbrevet. Så ut i fra dette så antar jeg at alle som blir funnet uegnet, vil få avslagsbrev tidlig i juli. Tviler på at de informerer søkerene om akuratt om de vil få avslagsbrev og evt når de får det :)

Lenke til kommentar

De legger ikke mye vekt på personvern iallefall. Det skulle jo ikke gått an engang...

Om du refererer til mitt innlegg, så kunne jeg ikke se noe navn. Så jeg vet ikke hvem sitt brev det var :-) jobber selv på en institusjon som sender ut utrolig mye epost ila en dag, så vet at feil kan skje. Skal naturligvis ikke skje, men det skjer av og til, og de håndterte det greitt :-)

Lenke til kommentar

Her er jeg ikke helt enig. Det finnes diverse studier som konkluderer med at klesvalget har mye å si for førsteinntrykket. Når du på en sånn setting kun skal utforske en liten del av kandidatene på grunn av kort tid, så er det viktig å gi et så godt som mulig førsteinntrykk. Jeg mener ikke da at man skal komme i ny dress med slips, men at man burde være bevist på å kle seg litt ordentlig. Da mener jeg skjorte fremfor hettegenser, mørk jeans fremfor hølete bukse og noen andre enn de slitte skoene man bruker hver dag.

Det er selvfølgelig ikke hvor bra du utseendemessig tar deg ut som avgjør om du blir vurdert som egnet eller ikke, men man burde absolutt gi et så godt som mulig inntrykk over hele linja, og da er også klesvalget en liten del av dette.

Du tenker på studier som ser på ustrukturerte intervjuer. Hvis du leser rapporten om det nye opptakssystemet så er intervjuformen endret til et strukturert intervju der man "scorer" basert på objektive kriterier. Det vil si at intervjueren følger et fastsatt skjema som skal fylles ut metodisk korrekt.

Du skal ikke bli personlig kjent med intervjueren. Du skal gi ham informasjonen det forhåndsdefinerte skjemaet hans etterspør.

Lenke til kommentar

Har du noen empiriske bevis for dine antakelser, eller er dette kun din personlige mening? At klærne ikke skal være hovedfokus er helt riktig, men som påpekt over er klærne man har på seg med på å skape et førsteinntrykk, som igjen kan være veldig avgjørende i mange settinger (som feks i et intervju). Det er også forsket mye på farger og hvordan ulike farger skaper forskjellige inntrykk hos motparten. Det er ikke tilfeldig at presidentkandidater stort sett bruker navy blå (En farge som symboliserer trygghet, integritet og samarbeidsevne) eller grått. Oppfattelsen av klær og farger skjer sjeldent bevisst, men det ubevisste er ofte vél så viktig.

Se over. Les rapporten om det nye opptakssystemet der det ustrukturerte intervjuet er erstattet av et strukturert intervju med objektive kriterier. Rapporten ble linket i en tidligere tråd, men det går sikkert an å søke den opp igjen.

Lenke til kommentar

Vært på skikkethetsvurdering istad. Følte at det var verre enn fysisk opptaksprøven. Får krysse fingrene..

Var på skikkethetsvurderingen før helga. Definitivt mye mer krevende enn de fysiske testene. Gikk hjem med en veldig god følelse etter gruppeoppgave og intervju, men klarer ikke å slappe av før svaret kommer i juli. Lykke til alle sammen!

Lenke til kommentar

Du tenker på studier som ser på ustrukturerte intervjuer. Hvis du leser rapporten om det nye opptakssystemet så er intervjuformen endret til et strukturert intervju der man "scorer" basert på objektive kriterier. Det vil si at intervjueren følger et fastsatt skjema som skal fylles ut metodisk korrekt.

Du skal ikke bli personlig kjent med intervjueren. Du skal gi ham informasjonen det forhåndsdefinerte skjemaet hans etterspør.

Du har et poeng, det er jeg enig i. I tillegg har jeg lite kjennskap til hvordan intervjuet gjennomføres. 

Men sett på en annen side, har du ikke noen gang opplevd at to forskjellige mennesker sier samme setning, hvor den ene får det til å høres spesielt ut mens den andre som sier det fremstår mye mer ærlig/reflektert/morsom etc. 

Dette har selvfølgelig mest med måten man snakker og kroppsspråket man bruker, poenget er bare at det er mange faktorer som skjer ubevist når vi skal vurdere en annen person. Og derfor er jeg helt sikker på at dette er noe som i liten grad kan påvirke resultatet selv på et intervju med helt objektive kriterier. 

Så poenget mitt er, i og med at dette er en viktig dag som vil være med å avgjøre hele fremtiden til dere kandidater, hvorfor ikke bare være sikker og kle på seg et litt pent antrekk. Så har man i det minste gjort det man kan for å lykkes mest mulig. 

Lenke til kommentar

Det er en viktig dag, men antrekket er omtrent det siste man bør tenke på. Det skal være helt ekstremt for at det skal være relevant. Argumentene dine gjelder ustrukturerte intervjuer, ikke intervjuer av typen man gjennomfører under opptaket nå.

Lenke til kommentar

Det er en viktig dag, men antrekket er omtrent det siste man bør tenke på. Det skal være helt ekstremt for at det skal være relevant. Argumentene dine gjelder ustrukturerte intervjuer, ikke intervjuer av typen man gjennomfører under opptaket nå.

Sant nok, men som påpekt tidligere foregår det ting på det ubevisste plan som opptaksnemda ikke gjør seg bevisste tanker om, men som i en samlet vurdering er med på å påvirke inntrykket de sitter igjen med av den enkelte. Derav, dropp slitte olabukser og en hullete genser og heller ta på deg noen rene og pene klær, og se representabel ut. Ingen ting å tape på det.

Endret av KS10
Lenke til kommentar

Hei! Jeg har 46,9 konkurransepoeng. Tror dere jeg har mulighet på Kongsvinger?

Etter supplerende inntak i fjor ble poengrensene 45,7, så du har nok en mulighet. Hvordan poenggrensene vil bli i år er umulig å si, men får bare håpe:)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...