Gå til innhold

Macbook Air vs Macbook Pro (arkitektur NTNU)

Anbefalte innlegg

- Skal kanskje begynne på arkitektstudiet ved NTNU neste høst. Noen som vet om det er greit å ha Mac, om Pro (retina) anbefales eller Air er godt nok?

- 128gb og evt bruke de sparte pengene på en ekstern harddisk eller 256gb?

- Kjøpe fra apple.no eller Elkjøp? (prisene er lavere på Elkjøp - hvorfor det? Er det noen ulemper ved å handle fra Elkjøp kontra apple.no?)

Etter mitt bruk passer Air perfekt (farter mye rundt så trenger noe lett/portabelt, og har ikke behov for noe kraftfullt). Men så skal jeg kanskje begynne på arkitektur neste høst og da er jeg usikker på om Air holder?

• 2.6 GHz Intel i5 Dual Core-prosessor

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/MACBPMGX82HA/macbook-pro-13-3-retina-display-mgx82 

eller

• 2.7 GHz Intel Core i5 prosessor - er det særlig forskjell?

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/MACBPMF840HA/macbook-pro-13-3-retina-mf840

Håper veldig på innspill!

Endret av trykkblyanten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elkjøp, Lefdal, og Expert er billigere på Mac enn apple.no og eplehuset fordi de satser på å tjene penger på andre områder som supportavtaler, forsikringer, tilbehør, og så videre. Videre er det nok en del av salgsstrategien deres å matche konkurrentenes pris fordi de mister kunder om de ikke gjør det.

Forskjellen på de to Air-variantene du har sett deg ut er prosessorgenerasjonen, den rimeligste har fjerdegenerasjon i5 med 9 timer batteri ifølge Apple, mens den dyreste har femtegenerasjon med 10 timer batteri ifølge Apple. For å være helt ærlig er det ikke stort som skjer mellom hver prosessorgenerasjon for tida ytelsesmessig, og med mindre du må ha best mulig batterilevetid for enhver pris vil jeg påstå at du trygt kan velge den rimeligere varianten hvis du kan få tak i den (den er en utgått modell som følge av eldre prosessorgenerasjon.)

Lenke til kommentar
På studiet (arkitektur, men ikke NTNU) var sammensettingen noe alá dette: MBA 13" (2 stk), MBP 13” (5 stk), MBP 15” (8 stk), MBPr 13” (16 stk), MBPr 15” (20 stk), Andre merker (9 stk).

Alle klarte seg med de maskinene de hadde. Men tendensen var at de med noe annet enn MBPr 15” (eller annen toppmodell med Windows) oftere satte seg på skolens egne arbeidsmaskiner for å få gjennomført arbeidet (vet ikke i hvilken grad NTNU har dette, men det kan du jo spørre om). Spesielt gjelder dette når en har kommet lengre ut i prosjektet, og grafikken skal settes sammen.

Det endelige resultatet skal stort sett alltid plottes ut. Plotterullene er typisk 841mm brede (stående A0), og med 300 dpi tilsvarer dette 9933 x 14043 pixler, eller 139 megapixler. Dette fører til at (1) du er avhengig av litt skjermstørrelse (og oppløsning), og (2) 8GB minne er et minimum for at det ikke skal hakke når du jobber.

Når du skal jobbe med 3D så er forøvrig 15” også for lite. Da jobber en vanligvis med skjermen delt i fire, hvilket er helt håpløst på en laptop. Mange endte opp med å kjøpe seg 24” skjerm, ekstern mus (må du ha uansett) og tastatur. Skal du rendrere så kan MBP 15” (til nød) brukes, da disse har fire kjerner. Men med 13” MBP og MBA som bare har to, går dette helt latterlig tregt. Men igjen, da har sikkert skolen egne stasjonære arbeidsmaskiner du kan gjennomføre dette på.

Endret av blured
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skriver litt til... Som arkitekturstudent så kommer du antakelig til å måtte installere Windows, da mange programmer fungerer bedre her enn på OSX. Derfor vil jeg fraråde deg å kjøpe 128GB om du går for Macbook, ettersom du fort vil være avhengig av en form for dualboot (som da vil ta halve disken din...). En kan derfor spørre seg om hvorfor folk i det hele tatt kjøper seg Mac... Men byggekvaliteten på disse maskinene er såpass solide, at de kan med litt omtanke lett holde gjennom et 5 år langt studium. Og det var faktisk flere som startet med PCer som gikk over til Mac etter hvert.

Adobe programmer. Fungerer like bra på begge.

Archicad. Fungerer like bra på begge.

AutoCAD. Fungerer hakket bedre på Windows, men holder med OSX her.

Rhino. Fungerer svært mye bedre på Windows.

V-ray (renderprogram). Finnes ikke til OSX.

3DS Max. Finnes ikke til OSX.

Revit. Finnes ikke til OSX.

Lenke til kommentar

Mhm. Det henger igjen fra tidligere at tyngre programmer som har vært en stund bare fungerer på Windows, da denne plattformen historisk var mye større.

Macbookene har hatt Unibody design siden 2008, hvilket Apple har finpusset på siden den gang. Dermed får man en maskin med svært god byggekvalitet. Mange vil kanskje si at du (etter specs) vil kunne finne rimeligere alternativer med Windows. Men når du skal sitte på denne maskinen 10 timer i døgnet gjennom et 5-6 år langt studium, så er det ikke her du går inn for å spare penger.

Hadde jeg vært TS så hadde jeg nok ventet med å gå til innkjøp av ny maskin før jeg hadde funnet ut hvilket studie jeg skulle gått på (med mindre han trenger ny bærbar akkurat nå...). Kanskje også til etter at jeg hadde startet på skolen, da det ikke er uvanlig at de kan tilby innkjøpsavtaler direkte fra produsenter (ikke fra Apple). Alternativt så hadde jeg ventet på et av DNB sine årlige tilbud på Expert der de gir deg 20% om du betaler med MasterCard (da det er sjeldent en finner noe særlig mer enn 10% (studentrabatt) hos Apple.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...