Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lett mc i Klasse B sertifikat?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en liten diskusjon med noen kompiser, og søk på Google hjalp lite...

Spørsmålet er som følger -

Følger A1 (Lett mc) lappen med i Klasse B lappen?

Raskt spørsmål, håper på raskt svar :) Så får vi se hvem som har rett ;)

Endret av bjorni11
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv tung motorsykkel pluss bli og har hatt det i masser av år, så jeg visste ikke svaret, men Googlet det opp.

Det ser ut som om bilsertifikat klasse B i dag ikke gir noen A1 "førerrett".

(Slik var det for en del år siden, for jeg mener da å huske at jeg kjørte lett motorsykkel på billappen i de årene før jeg tok lappen for tung MC.)

Det ser da ut som om A1 ikke lengre følger med i klasse B lappen, men det kan joo hvem som helst med et nyere B sertifikat sjekke opp ved å kikke på lappen. Det står jo angitt hva man kan kjøre.

http://www.vegvesen.no/Forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Personbil+%28klasse+B+og+B+96%29

http://www.sal-mc.no/hva-har-vi-lov-a-kjore

Lenke til kommentar

Rimelig sikker på at førerrett for lett motorsykkel ble skilt fra førerrett for bil rundt midten eller slutten av syttitallet. Min far har førerrett for lett motorsykkel, min mor har det ikke. Kan riktignok hende hun bare har valgt å ikke fornye førerretten i den klassen ved overgang til ny type førerkort.

At det er ganske mange år siden man fikk A1 "med på kjøpet" på B-lappen er ihvertfall helt sikkert. Snøscooter har man forøvrig heller ikke fått med siden 2006/2007.

Lenke til kommentar

Takk for svar! :D I og med at ingen nettsider nevner noe om at det følger med i B lappen, og at dere er samstemte på det samme, tror jeg at det må være det riktige svaret... Den "tapende" parten ble godt informert om dette, men selvfølgelig står de på sitt og nekter å gi seg ;)

Men takk for svar igjen, og god natt :) (med mindre noen har noe å tilføye, f.eks et bevis i hvilken retning som helst) :)

Lenke til kommentar

Takk for svar! :D I og med at ingen nettsider nevner noe om at det følger med i B lappen, og at dere er samstemte på det samme, tror jeg at det må være det riktige svaret... Den "tapende" parten ble godt informert om dette, men selvfølgelig står de på sitt og nekter å gi seg ;)

Men takk for svar igjen, og god natt :) (med mindre noen har noe å tilføye, f.eks et bevis i hvilken retning som helst) :)

Han kan stå på det så mye han vil, faktum er at det er kun moped (146) som følger med billappen.

Jeg tok lappen i 2008, min bror tok den i fjor, ingen av oss fikk med lett motorsykkel. 

Lenke til kommentar

Står da her alt sammen:

http://www.vegvesen.no/Forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Personbil+%28klasse+B+og+B+96%29

Har man tatt førerkort klasse B før 19.januar 2013 så kan man kjøre 125cc, men da som tre eller firehjuls motorsykkel over 125cc.

Men man har ikke lov til å kjøre sistnevnte som to-hjuling.

Så man har på en måte lov til å føre et kjøretøy med 125cc eller mer så lenge det har tre eller fire hjul.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Den 1. januar 1979 var det meningen å fjerne lett motorsykkel  fra bilsertifikatet. Nå forholdt det seg slik, at de nye maskinene for å lage de store lyserøde sertifikatene med bilde, ikke var klar for bruk. Det ble derfor bestemt at de nye reglene skulle tre i kraft 1. april 1979.

Jeg tok lappen 17. januar 1979...

Edit: Sertifikatet mitt er gyldig i 100 år. Kom i kontroll en gang i fjor, og politiet humra godt over det gamle sertifikatet jeg viste fram.

Endret av Eivor
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

20 februar var det høring angående dette temaet. Det kan faktisk skje at folk med klasse B kan få A1 etter et 12t kurs på kjøreskole uten å måtte gå opp til førerprøve. Greit for de som ønsker å kjøre 125cc scootere, men kanskje litt farligere for de som ønsker å gå rett på manuell gir.

Nå begynner det å dra ut i tid så jeg selv håper det kommer svar veldig snart. Selv synes jeg det er på tide det blir lov snart. Burde ihvertfall være lov for de som skal kjøpe 125cc scooter. Litt farligere er det vis folk går direkte til manuell giring. Enda verre vis dem ikke har noe erfaring fra før av.

https://www.vegvesen.no/fag/publikasjoner/Offentlige-hoeringer/Hoering?key=2544664

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...